Volvo v70 2,4T 02. Går inte på alla cylindrar vid kallstart?

A-Dahlgren Dahlgren
8 augusti 2013 · 450 Inlägg

Hejsan!
Har ett ganska sludigt problem.
Det började för ca 2 veckors sedan när sambon skulle till jobbet.
Bilen vägrade gå på alla 5, motorn bara stod och skakade som satan.
Gick ut och tittade glapp vid tändspolarna osv. Stiften skall ju vara ganska nybytta!
Iaf jag startade  bilen och den gick som en klocka.

Jag gjorde ett Oljebyte+filter.
Efter detta så började den krångla rejält.
Nästan varje morgon så går den på 3-4 cylindrar.
Öppnade Olje påfyllningslocket och drog upp stickan.
Där ventilerade det...
Beställde en oljeavskiljare"Oljefälla"
Gjorde rent alla slangar till vevhusventilationen.
Monterade ihop allt.
bilen gick fint igen.
Noterade även vid rengörning av vevhusventilationen att vid
cylinder 3-4 så var stiften dränkta i olja.

Men idag.. Då stod den där ute och knackade på 3-4 cylindrar.


vad kan det vara för fel?
Tändspolar? Topppackning?
Felet kommer inte vid varje kallstart men vid 1av3 kanske.
Max varv är 2800.
När jag kör 100m till 1km och startar om så går den perfekt igen.
felet är alltså tillfälligt.
Och jag tänkte prova byta plats/ta av tändspolarna för att se om det är fel på dem.
Men den han ju hoppa igång och gå bra igen..
Så dem kan jag inte felsöka förens den går dåligt igen? eller kan man det?

perzy Snål gnällspik
8 augusti 2013 · 402 Inlägg

stiften dränkta i olja    -mycket vanligt är att gummipackningen till oljepåfyllningslocket blir stenhård -bara att känna på den- och då läcker det olja som går ner i tändstiftsbrunnarna. Inte bra.  Packnningen kostar nån 10 på volvo.

Volvo S80 2,9.
A-Dahlgren Dahlgren
8 augusti 2013 · 450 Inlägg

perzy skrev:
stiften dränkta i olja    -mycket vanligt är att gummipackningen till oljepåfyllningslocket blir stenhård -bara att känna på den- och då läcker det olja som går ner i tändstiftsbrunnarna. Inte bra.  Packnningen kostar nån 10 på volvo.

Men sluter inte det inte tätt under tändspolarna?
är ju som en gummipackning där också.
Det var iofs en massa olja under tändspolskåpan.
Men det hade bara hittat ner till 3-4ans cylinder.

perzy Snål gnällspik
10 augusti 2013 · 402 Inlägg

A-Dahlgren skrev:

perzy skrev:
stiften dränkta i olja    -mycket vanligt är att gummipackningen till oljepåfyllningslocket blir stenhård -bara att känna på den- och då läcker det olja som går ner i tändstiftsbrunnarna. Inte bra.  Packnningen kostar nån 10 på volvo.

Men sluter inte det inte tätt under tändspolarna?
är ju som en gummipackning där också.
Det var iofs en massa olja under tändspolskåpan.
Men det hade bara hittat ner till 3-4ans cylinder.

Oljeläckaget kanske inte är orsaken till ditt problem men det kan ju ge andra problem så byt packningen!

Volvo S80 2,9.
Tobzter
10 augusti 2013 · 3 147 Inlägg

Felsök bilen med VIDA/PPC du lär garanterat ha felkoder

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
A-Dahlgren Dahlgren
10 augusti 2013 · 450 Inlägg

tobzter skrev:
Felsök bilen med VIDA/PPC du lär garanterat ha felkoder

Får inga felkoder

A-Dahlgren Dahlgren
10 augusti 2013 · 450 Inlägg

perzy skrev:

A-Dahlgren skrev:

perzy skrev:
stiften dränkta i olja    -mycket vanligt är att gummipackningen till oljepåfyllningslocket blir stenhård -bara att känna på den- och då läcker det olja som går ner i tändstiftsbrunnarna. Inte bra.  Packnningen kostar nån 10 på volvo.

Men sluter inte det inte tätt under tändspolarna?
är ju som en gummipackning där också.
Det var iofs en massa olja under tändspolskåpan.
Men det hade bara hittat ner till 3-4ans cylinder.

Oljeläckaget kanske inte är orsaken till ditt problem men det kan ju ge andra problem så byt packningen!

Har bytt packningen nu!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang