Köpråd: Avgasrör eller slutdämpare?

Slash Saabifierad
24 juli 2013 · 2 027 Inlägg

Det bökiga med avgassystem är att de ofta sitter hårt då det mesta har rostat fast. Ett annat problem som brukar dyka upp med exempelvis japsdämpare är att de brukar inte bara vara att trä på så fort man fått av originalljuddämparen utan det brukar vara att man får fixa till en anslutning vilket kan vara knivigt om man inte kan svetsa.

Vill du lära dig och kanske redan nu har tillgång till att kunna gå under bilen utan problem så testa på, måste du dock ta dig till en dyr gör-det-själv-hall på OKQ8 gör något annat exempelvis serva bilen = lättare och fungerar som en bra ingångsport till att lära sig lite mek och sånt.

Med service menar jag byta luftfilter, oljan och oljefilter, kylarvatten, tändstift. Vill du sen fortsätta kan du testa att byta bromsbelägg, fixa roligare fälgar, mixtra med stereo och högtalare m.m.

Förövrigt köpte jag en Simons ljuddämpare till min bil, blev knappt någon skillnad på ljudet så själv tyckte jag inte att den var värd sina pengar.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Mack Forum- och sitemoderator
24 juli 2013 · 26 189 Inlägg

Slash skrev:
Det bökiga med avgassystem är att de ofta sitter hårt då det mesta har rostat fast. Ett annat problem som brukar dyka upp med exempelvis japsdämpare är att de brukar inte bara vara att trä på så fort man fått av originalljuddämparen utan det brukar vara att man får fixa till en anslutning vilket kan vara knivigt om man inte kan svetsa.

Vill du lära dig och kanske redan nu har tillgång till att kunna gå under bilen utan problem så testa på, måste du dock ta dig till en dyr gör-det-själv-hall på OKQ8 gör något annat exempelvis serva bilen = lättare och fungerar som en bra ingångsport till att lära sig lite mek och sånt.

Med service menar jag byta luftfilter, oljan och oljefilter, kylarvatten, tändstift. Vill du sen fortsätta kan du testa att byta bromsbelägg, fixa roligare fälgar, mixtra med stereo och högtalare m.m.

Förövrigt köpte jag en Simons ljuddämpare till min bil, blev knappt någon skillnad på ljudet så själv tyckte jag inte att den var värd sina pengar.

Simons har ju inte bara en modell i sitt utbud..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Sava93
11 augusti 2013 · 40 Inlägg

Lånar tråden.

Tänkte få ut lite mer sportig ljud ur bilen, är inte direkt ute efter effekt eller kanske är det bara ett + där!
Jag har en Passat B6 2.0.

Finns det typ viss mått som gör skillnad i ljud och effekt? Hur vet man vad som passar sin bil bäst?
OBS: Är ute efter en ljuddämpare, ska inte byta hela systemet eller nåt.

Tackar, uppskattar alla tips.

silversnurran
11 augusti 2013 · 773 Inlägg

Det trådskaparn kan göra med sin "tantbil" är ju som dem flesta nämnt plocka av eller montera andra dämpare,

Men om du nu har stram ekonomi, det absolut simplaste är ju att ta bort sista dämparen på med luftfilter, putsa upp bilen och ev kapning av fjädrar, ger absolut mest för minimal budget.

Sen som Ts skrev är ju inte hennes starkaste sida att skruva så då frågar jag har du polare som är lite mer vana/föräldrar som kan hjälpa dig piffa upp bilen. Tänk dock på att vissa modifieringar kan innebära problem om du får en kinkig bess man, så åter igen gör inte för mycket som påverkar för mycket då man oftast behöver återställa saker vid ombesiktning etc.

Men gör även som Benny sa kör slut på tantmobilen spara pengar under tiden och köp en Celica gt4 eller något i den stilen. Ser både riktigt snygga ut, hyfsat billiga skatt o försäkring framförallt kan man få dem ÄCKLIGT fina:)

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
silversnurran
11 augusti 2013 · 773 Inlägg

Sava93 skrev:
Lånar tråden.

Tänkte få ut lite mer sportig ljud ur bilen, är inte direkt ute efter effekt eller kanske är det bara ett + där!
Jag har en Passat B6 2.0.

Finns det typ viss mått som gör skillnad i ljud och effekt? Hur vet man vad som passar sin bil bäst?
OBS: Är ute efter en ljuddämpare, ska inte byta hela systemet eller nåt.

Tackar, uppskattar alla tips.

Slår vad om att du har ett Biltema nära dig, hissa upp bilen titta vad du behöver för att ersätta 1-2 ljuddämpare med ersättningsrör etc. Snåla inte så det blir så enkelt som möjligt att återställa om det skulle innebära problem vid besiktning,

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Sava93
11 augusti 2013 · 40 Inlägg

silversnurran skrev:

Sava93 skrev:
Lånar tråden.

Tänkte få ut lite mer sportig ljud ur bilen, är inte direkt ute efter effekt eller kanske är det bara ett + där!
Jag har en Passat B6 2.0.

Finns det typ viss mått som gör skillnad i ljud och effekt? Hur vet man vad som passar sin bil bäst?
OBS: Är ute efter en ljuddämpare, ska inte byta hela systemet eller nåt.

Tackar, uppskattar alla tips.

Slår vad om att du har ett Biltema nära dig, hissa upp bilen titta vad du behöver för att ersätta 1-2 ljuddämpare med ersättningsrör etc. Snåla inte så det blir så enkelt som möjligt att återställa om det skulle innebära problem vid besiktning,

Men frågan är, hur vet jag att ljuddämparen passar min bil och den kommer inte påverka effekten? Googlat men hittar inget om mått o sånt!

A-Dahlgren Dahlgren
11 augusti 2013 · 450 Inlägg

Sava93 skrev:

silversnurran skrev:

Sava93 skrev:
Lånar tråden.

Tänkte få ut lite mer sportig ljud ur bilen, är inte direkt ute efter effekt eller kanske är det bara ett + där!
Jag har en Passat B6 2.0.

Finns det typ viss mått som gör skillnad i ljud och effekt? Hur vet man vad som passar sin bil bäst?
OBS: Är ute efter en ljuddämpare, ska inte byta hela systemet eller nåt.

Tackar, uppskattar alla tips.

Slår vad om att du har ett Biltema nära dig, hissa upp bilen titta vad du behöver för att ersätta 1-2 ljuddämpare med ersättningsrör etc. Snåla inte så det blir så enkelt som möjligt att återställa om det skulle innebära problem vid besiktning,

Men frågan är, hur vet jag att ljuddämparen passar min bil och den kommer inte påverka effekten? Googlat men hittar inget om mått o sånt!

Finns modellanpassade.

Caffe
11 augusti 2013 · 1 436 Inlägg

Sava93 skrev:

silversnurran skrev:

Sava93 skrev:
Lånar tråden.

Tänkte få ut lite mer sportig ljud ur bilen, är inte direkt ute efter effekt eller kanske är det bara ett + där!
Jag har en Passat B6 2.0.

Finns det typ viss mått som gör skillnad i ljud och effekt? Hur vet man vad som passar sin bil bäst?
OBS: Är ute efter en ljuddämpare, ska inte byta hela systemet eller nåt.

Tackar, uppskattar alla tips.

Slår vad om att du har ett Biltema nära dig, hissa upp bilen titta vad du behöver för att ersätta 1-2 ljuddämpare med ersättningsrör etc. Snåla inte så det blir så enkelt som möjligt att återställa om det skulle innebära problem vid besiktning,

Men frågan är, hur vet jag att ljuddämparen passar min bil och den kommer inte påverka effekten? Googlat men hittar inget om mått o sånt!

Du hissar upp bilen och mäter, sedan köper du en universaldämpare på känn och klämmer dit. Jag gjorde så att jag bytte dämpare till den minsta med samma längd som orginaldämparen men sparade plats bakom ifall jag behövde hänga på en extradämpare. Nu behövde jag inte det eftersom ljudet blev perfekt men man får göra lite på känn. Gjorde också så att jag använde mig av den gamla dämparens röranslutning så att ifall allt skulle skita sig totalt skulle det värsta som kunde hända vara att jag behövde en ny orginal slutburk.

Eller så köper du en modellanpassad, ex Simons. Dock tycker jag Simons sportsystem låter orginal, iaf till Miata så vill man ha mer bröööl/muller så kanske man ska bygga själv ändå.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Sava93
11 augusti 2013 · 40 Inlägg

Hittar tyvärr inget på nätet, mer hela systemet eller nåt sånt!
Är ute efter en likadan (utseendemässigt): http://www.speedalliance.com/images/HKS … xhaust.jpg som finns här och där som universal och ingen modell anpassat.

Tack "Caffe" jag är ute efter ljud som sagt.  Så här ser min originala ut: http://www.popscreen.com/p/MTY2MzU3NzEw … er-3C0-253
Så hur skall man mäta den big_smile

Och så vad jag vet, för att få mer ljud eller effekt så måste man leka med storleken.

silversnurran
11 augusti 2013 · 773 Inlägg

Sava93 skrev:
Hittar tyvärr inget på nätet, mer hela systemet eller nåt sånt!
Är ute efter en likadan (utseendemässigt): http://www.speedalliance.com/images/HKS … xhaust.jpg som finns här och där som universal och ingen modell anpassat.

Tack "Caffe" jag är ute efter ljud som sagt.  Så här ser min originala ut: http://www.popscreen.com/p/MTY2MzU3NzEw … er-3C0-253
Så hur skall man mäta den big_smile

Och så vad jag vet, för att få mer ljud eller effekt så måste man leka med storleken.

kan du svetsa?

Om! så kan du ju köpa den kapa upp skitet ta ut dämparmaterialet svetsa ihop den igen och se om du blev nöjd lite dyrare men om du vill ha org look är det enda sättet

Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Sava93
11 augusti 2013 · 40 Inlägg

silversnurran skrev:

Sava93 skrev:
Hittar tyvärr inget på nätet, mer hela systemet eller nåt sånt!
Är ute efter en likadan (utseendemässigt): http://www.speedalliance.com/images/HKS … xhaust.jpg som finns här och där som universal och ingen modell anpassat.

Tack "Caffe" jag är ute efter ljud som sagt.  Så här ser min originala ut: http://www.popscreen.com/p/MTY2MzU3NzEw … er-3C0-253
Så hur skall man mäta den big_smile

Och så vad jag vet, för att få mer ljud eller effekt så måste man leka med storleken.

kan du svetsa?

Om! så kan du ju köpa den kapa upp skitet ta ut dämparmaterialet svetsa ihop den igen och se om du blev nöjd lite dyrare men om du vill ha org look är det enda sättet

Så storleken av ljuddämparen har ingen betydelse? Skadar inte effekten?

xXSammy
11 augusti 2013 · 6 593 Inlägg

Storleken av ljuddämpare skadar effekten på sugmotorer.

Sök på ebay, finns säkert något billigt modell anpassat som håller i några år.

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang