Startproblem Saab 9-5 2,0t aut -07

hitte Dr. Ulf
11 augusti 2013 · 74 Inlägg

Hej gott folk!

Jag har en Saab 9-5 2,0t -07, rullat strax under 13 000 mil, som jag har börjat få problem med. Emellanåt går den inte starta när den varit varm utan jag får vänta en stund tills den svalnat av och då startar den utan problem. Vad jag lyckats läsa mig till så kan det vara bränslepump eller vevaxelgivare som vill jävlas men klokare än så blir jag inte.

När jag försöker starta går varvräknaren upp på "0" sen händer det inget mer. Har även varit med om att den bluddrat till i någon tiondel under körning samt att bilen stannat helt vid ett tillfälle.

Inga lampor lyser och allt är normalt tills den ska gå igång, då står den bara och tuggar.

Kan någon snäll själ hjälpa mig? Skall tilläggas att jag är helt värdelös på att skruva.

Stort tack på förhand!

Honna ?
DHerman
11 augusti 2013 · 5 Inlägg

Med 99% säkerhet är det vevaxelgivaren, alla de saker du nämner är ett typiskt beteende när givaren börjar säga upp sig. Man kan mäta på givaren när bilen inte startar och på så vis vara helt säker, men det troliga är att det är den.

Ett tips är att köpa endast Bosch/Saab originalgivare, monterade en pirat på min systers -03:a när den betedde sig likadant som din och den nya givaren höll bara ett halvår.

Senast redigerat av DHerman (11 augusti 2013)

hitte Dr. Ulf
11 augusti 2013 · 74 Inlägg

Tack för svaret! Ska tilläggas att "Check engine"-lampan började lysa under färd innan. Kan detta vara ytterligare tecken på vevaxelgivaren?

Honna ?
DHerman
11 augusti 2013 · 5 Inlägg

Om motorn misständer väldigt mycket brukar lampan tändas, detta skedde även på min systers bil strax innan givaren gav upp av värmeslag och motorn stannade.

Kan som sagt nästan garantera att givaren är felet.

Finns en bra guide här hur man byter den: http://9-5.se/steg-for-steg/byte-vevaxelgivare/

Benni86
11 augusti 2013 · 167 Inlägg

100 % att det är vevaxelgivaren. Jag har också en 9-5 från 05 som hade precis samma problem som du beskriver. Låt det inte gå för länge utan att byta då även tändkasetten tar stryk av en trasig vevaxelgivare. Bilen gick skit när den startades med kall motor men startade inte alls när den var varm.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang