Byta cylinderfotstätningar utan att röra botten.

s_o_n_y
22 juli 2013 · 18 Inlägg

Hej !

Har en Renault 21 med en J7R motor. Denna har lösa foder, som nu släppte lite lätt när jag lyfte toppen.

Jag antar då att man måste byta oringarna i dessa. Kan man göra detta genom att lyfta upp byta och stoppa ner dom igen ?

Skulle gärna vilja slippa röra botten på motorn.

Mvh Robin

s_o_n_y
10 augusti 2013 · 18 Inlägg

Nu var det väl inte just svar på en J7R motor ja sökte då denna är rätt ovanlig. Utan generellt om man måste riva botten på en motor för att trycka tillbaka fodren eller om man kan lyckas klämma ihop ringarna och skjuta på dessa uppifrån smile

Ricke W
11 augusti 2013 · 374 Inlägg

När jag har gjort det på en ett gäng motorer så har det inte varit några problem att lyfta det gamla fodret, montera nya tätningen och stoppa i det nya fodret. Det kan ju vara värt att dubbelkolla med en Renault-verkstad så att det inte är något speciellt på dessa.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
s_o_n_y
11 augusti 2013 · 18 Inlägg

Den ser inte speciell ut denna heller. Ganska gott om plats. Två ringar och en oljetätning. Nackdelen med Renault verkstäder här uppe är att dom kan endast Volvo.. sad

Ricke W
11 augusti 2013 · 374 Inlägg

De borde kunna kontrollera i dator/verkstadshandbok alternativt kunna ringa någon med bättre koll. Jag minns inte hur det är med foderhöjd och sånt på personbilsmotorer men på större dieselmotorer så är det viktigt att kontrollmäta.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
s_o_n_y
12 augusti 2013 · 18 Inlägg

Jag har en Haynesbok. Det förklarar det dock när motorn är ur, men jag ska kolla foderhöjd och sånt där smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang