Tips? Planer att skaffa kompressor med tillbehör för att lackera själv

Hans_1981
7 juni 2006 · 57 Inlägg

Hej

Planerar att inom några dagar köpa en kompressor med tillbehör (luftpåfyllning, blästring, färgspruta mm.) och fixa min bil. Tänkte rostlaga och lacka.

Har en vit MB 200 -89 som är värd max 12000.. så jag vill inte lämna på firma och betala 6000. Bilen är inte direkt risig, men har en del rost och så... Är annars riktigt nöjd med bilen

Har ingen tidigare erfarenhet av färgspruta men är villig att köpa en gammal volvo-huv för 50kr och träna på typ wink

Kan jag få rätt bra resultat?
Måste jag hålla till i garage? Kan ev. låna svärfars lilla garage (rynms en bil med 50-60cm till godo åt bägge hållen) och sätta upp presenningar och plast för att skydda väggar osv..

Min brorsa är en fena på rekond så han kan gå på med rubbing, polish och vax. Kan nog vattenslipa med 2000 papper efter lack?

Tacksam för svar! MVH Hasseman

sprock
7 juni 2006 · 29 Inlägg

tjenare! jag lagade å lackade upp min saab i en polares garage, de behövs rätt mycket fri yta runt bilen att röra sig på, de bör vara väldigt rent i garaget eftersom damm sätter sig i lacken, en bonus är om det finns utsug så man får ut ångorna annar blir man lite vimsig i bollen efter att ha lackat. lackspruta finns på biltema för 100 spänn, funkar hur bra som hällst, bläster däremot bör du köpa en redig pjäs eftersom de e det drygaste som fins å ha dålig bläster å dålig sand, köp inte nån skitsand som tex biltemas, den är värdelös, bara en massa damm i den, utan köp nån med stora partiklar som inte sätter igen blästern. ska man vara riktigt serriös ska man ha slipgrund som man slipar av några gånger så allt blir riktigt slätt. sen beror resultatet åxå på vilken färg den är. svårast är olika metallic å svart ha jag för mig. vitt och silver ska va ganska enkelt. men träna på huven så du vet vilken mängd som behövs innan det börjar rinna. lycka till!! / tomas

Hans_1981
7 juni 2006 · 57 Inlägg

Tack för svaret! smile Jag testar

Hans_1981
7 juni 2006 · 57 Inlägg

En sak till; jag tar bort delarna som ska lackas :-)
2 framskärmar
4 dörrar
kanske huven

Låter som att det är värt att prova varje fall? En lackerare kanske kan göra "vid sidan av" om jag grundat själv och kör lösa grejer dit (om jag inte lyckas själv)?

Senast redigerat av Hans_1981 (7 juni 2006)

Ena Colaberoende
7 juni 2006 · 1 219 Inlägg

Jag funderar på samma sak som dig.. att försöka lacka själv.
Har hört att man ska "binda dammet" med t.ex en vattenspruta med fin spridning på golv och väggar så slipper man få alltför mycket damm i lacken.

Jag har dock en folkracebil att prova lite på nu i sommar som är kompisens men lyckas man få ett bra resultat så kan man börja hjälpa andra lite med lackning.

/Ena

Hans_1981
7 juni 2006 · 57 Inlägg

Jo det skulle ju vara jäkligt skoj om man lyckades bra. Finns chanser att tjäna lite extra.

Mitt problem är att jag inte har nånstans att hålla till. Kan låna lite olika garage men inget känns som säkert o klart. En MB från -89 kan det väl inte bli så dåligt på.

Merclone Leg. Spådam
7 juni 2006 · 816 Inlägg

Ja, köp kompressor, det är oumbärligt i alla lägen! Nog det "verktyg" jag använder mest... Och sen om man kör ner munstycket mellan skinkorna kan man roa polarna med diverse ljud tongue

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
Hans_1981
7 juni 2006 · 57 Inlägg

HAHAHA tongue jo en sån sak som att man alltid kan ha rätt lufttryck i däcken utan att ränna runt stan och leta en mack som har en ledig luftklocka.

mina svarta stötfångare ska lackas vita och det blir nog inga problem med en färgspruta. Är mer orolig för plåten

__crushed Tävlingskör
7 juni 2006 · 49 Inlägg

som sagt. blir det bra när man gör det själv så är det ju kul. då kan man ju fortsätta å greja litre hemma(:

Xoff Volvo tönt... =)
8 juni 2006 · 2 344 Inlägg

men att lacka en bil blir nog ganska jobbigt med en mini kompressor, behöver nog lite stadigare tryck är jag rädd för... eller?

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Fredrik.Gustavsson
8 juni 2006 · 2 123 Inlägg

Tror att det bara är skit, man får vad man betalar för.
Skulle faktiskt inte lita på en sån maskin utan spara och vänta.
Dem tillbehören var ju inte så mkt att hänga i julgranen heller kanske.
Men det är upp till dig själv men jag är skeptisk.
Har hört mycke skit om julas saker dessutom.

Hans_1981
8 juni 2006 · 57 Inlägg

Lackar en skärm i taget typ.

Hans_1981
10 juni 2006 · 57 Inlägg

Köpte en kompressor igår, den för 795 ovanför här..

Var på en crossbana och hämtade finkorning sand och körde igång maskinen.. men det kom ingen sand med högt tryck. Försökte ställa om men det kom mest luft.

Kan sanden varit för finkorning?

Ironman
10 juni 2006 · 18 Inlägg

öhm... bör man inte använda speciell blästersand? =S

Hans_1981
11 juni 2006 · 57 Inlägg

Fixat riktig blästersand smile B)

boston3 pensionär
22 april 2007 · 31 Inlägg

försökte du blästra med en kompressor för 795kr?????? De finns inget som tar så jälva mycket luft som att blästra-kompressorn skall ha minst 5.5hk din pluttkompressor har nog 2hk om du har tur.......köp riktiga grejor eller lura nån polare som har riktiga prylar att göra jobbet...

Hans_1981
22 april 2007 · 57 Inlägg

Japp, och det funkade! big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang