laddtryck d24

FredrikBjur
24 oktober 2006 · 5 Inlägg

tjenare , jag undrar hur mycket kan man/är lagom att ställa på laddtrycket på en d24 ? (vill helst inte att nånting ska gå sönder tongue ) ni som inte vet svar till 100% behöver heller inte besvära sig med att svara smile

Mvh Fredrik

Volvo 740 TurboDiesel.
chrillemk2gti
24 oktober 2006 · 197 Inlägg

om den inte skall gå sönder så pilla inte för dom håller inte så bra dom där motorerna.

Vart jag mig i världen vänder skall jag göra svarta ränder...
FredrikBjur
24 oktober 2006 · 5 Inlägg

okej , men vet du vad trycket ligger på orginal ungefär?

Volvo 740 TurboDiesel.
b0hman
24 oktober 2006 · 202 Inlägg

Ligger dom inte på ca 0,6 bar? 

En polare körde med 1,6bar ett tag tills toppen sprack!
Det är topparna som är svaga punkten...

Ford Mustang GT "Singelturbo" (1995)
FredrikBjur
24 oktober 2006 · 5 Inlägg

jo precis , toppen e problemet , men vad ska man ha då? tongue så att den inte pajjar men endå inte orginal?

Volvo 740 TurboDiesel.
760td
19 januari 2007 · 44 Inlägg

är dom välservade jämt så ska dom hålla, så länge den inte går varm så håller den, så va noga med att kolla vattnet, å hål koll på temp mätaren, så fort den går lite över normalt så ta det lugnt, men ladda inte mer än 0,8  å varva aldrig onödigt mkt

Senast redigerat av 760td (19 januari 2007)

Kör bara!
Gizmojohan
19 januari 2007 · 3 295 Inlägg

ställ på dieselpumpen istället.. då får du högre laddtryck på köpet.. smile

ivansson__
13 augusti 2013 · 35 Inlägg

vart kopplar man in tempmätare på d24?

Panzar_Audi
13 augusti 2013 · 820 Inlägg

ivansson__ skrev:
vart kopplar man in tempmätare på d24?

Finns om jag inte minns helt fel uttag för det i kylet, brukar sitta en plugg(bult) med rätt gänger, kan hända att man behöver en adapter.

Om man säger
henke_99 Offroad Racing
13 augusti 2013 · 3 122 Inlägg

Panzar_Audi skrev:

ivansson__ skrev:
vart kopplar man in tempmätare på d24?

Finns om jag inte minns helt fel uttag för det i kylet, brukar sitta en plugg(bult) med rätt gänger, kan hända att man behöver en adapter.

Och till vilken nytta kopplar man in en tempmätare där? Det går ju inte att se hur varm motorn är genom att sätta en givare i kylaren.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Panzar_Audi
17 augusti 2013 · 820 Inlägg

henke_99 skrev:

Panzar_Audi skrev:

ivansson__ skrev:
vart kopplar man in tempmätare på d24?

Finns om jag inte minns helt fel uttag för det i kylet, brukar sitta en plugg(bult) med rätt gänger, kan hända att man behöver en adapter.

Och till vilken nytta kopplar man in en tempmätare där? Det går ju inte att se hur varm motorn är genom att sätta en givare i kylaren.

Tempen på vattnet var det la han var ute efter, eller pratar vi om olika saker?

Jag har brukar köra på en adapter som man sätter på övre kylarslangen, har funkat fint för mig iaf, dock främst på gamla jänkare men även min gamle 760 med d24. smile

Om man säger
henke_99 Offroad Racing
17 augusti 2013 · 3 122 Inlägg

Panzar_Audi skrev:

henke_99 skrev:

Panzar_Audi skrev:
Finns om jag inte minns helt fel uttag för det i kylet, brukar sitta en plugg(bult) med rätt gänger, kan hända att man behöver en adapter.

Och till vilken nytta kopplar man in en tempmätare där? Det går ju inte att se hur varm motorn är genom att sätta en givare i kylaren.

Tempen på vattnet var det la han var ute efter, eller pratar vi om olika saker?

Jag har brukar köra på en adapter som man sätter på övre kylarslangen, har funkat fint för mig iaf, dock främst på gamla jänkare men även min gamle 760 med d24. smile

Har du nån gång jämfört en mätare monterad på det viset gentemot en monterad i blocket?

Säg att termostaten inte öppnar av nån anledning, eller vattenpumpen havererar. Då kan motorn utan vidare koka trots att mätaren inte visar för varmt. Samma sak innan termostaten öppnat. Med andra ord, så länge allt funkar som det ska och motorn är varmkörd så kommer mätaren visa hyfsat rätt om givaren sitter på övre kylarslangen, men om nåt blir fel så kommer den högst sannolikt ljuga.


Edit: för att vara säker på att en mätare visar så rätt som möjligt måste den monteras före termostaten.

Senast redigerat av henke_99 (17 augusti 2013)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
fredda_king Fotograf
17 augusti 2013 · 1 319 Inlägg

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
Panzar_Audi
19 augusti 2013 · 820 Inlägg

henke_99 skrev:

Panzar_Audi skrev:

henke_99 skrev:

Och till vilken nytta kopplar man in en tempmätare där? Det går ju inte att se hur varm motorn är genom att sätta en givare i kylaren.

Tempen på vattnet var det la han var ute efter, eller pratar vi om olika saker?

Jag har brukar köra på en adapter som man sätter på övre kylarslangen, har funkat fint för mig iaf, dock främst på gamla jänkare men även min gamle 760 med d24. smile

Har du nån gång jämfört en mätare monterad på det viset gentemot en monterad i blocket?

Säg att termostaten inte öppnar av nån anledning, eller vattenpumpen havererar. Då kan motorn utan vidare koka trots att mätaren inte visar för varmt. Samma sak innan termostaten öppnat. Med andra ord, så länge allt funkar som det ska och motorn är varmkörd så kommer mätaren visa hyfsat rätt om givaren sitter på övre kylarslangen, men om nåt blir fel så kommer den högst sannolikt ljuga.


Edit: för att vara säker på att en mätare visar så rätt som möjligt måste den monteras före termostaten.

Jo det är ju sant, har jag faktiskt inte tänkt på, på min nya jänkare så satte jag den i det "befintliga" hålet för tempmätaren som sitter inann, men hade den inte funnits så hade jag satt på slangen.

Som du säger så är man ju torsk om pump eller termostat havererar, man lär sig varje dag smile

Men vart på D24 sitter originalgivaren? Kan inte minnas att jag såg den nånstans där man lätt såg den, kollade väl iofs aldrig efter den men ändå.

Om man säger
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang