ang:sotiga tändstift

pukan2
9 november 2006 · 3 182 Inlägg

jag bött tändstift för 2 dagar sedan ok såg att dom gammla stiften va väldigt sotiga.
sedan kollade jag igen på dom nya stiften idag ok såg att dom va lika sotiga dom.
någon som vet nåt om det ,vad det kan ha att göra med.
eller ska stiften bli sotiga efter 2 dagar.

Chrille74 Chef
10 november 2006 · 379 Inlägg

antingen har du "fel" tändstift, kör korta körningar, har bilen stå och gå mycket på tomgång, eller så får bilen för mycket soppa!

Vad har du för stift? kanske byta till stift med annat värmetal (varmare)

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille
Saab 99 "T16" (1984)
sveddan
10 november 2006 · 1 453 Inlägg

pukan2 skrev:
jag bött tändstift för 2 dagar sedan ok såg att dom gammla stiften va väldigt sotiga.
sedan kollade jag igen på dom nya stiften idag ok såg att dom va lika sotiga dom.
någon som vet nåt om det ,vad det kan ha att göra med.
eller ska stiften bli sotiga efter 2 dagar.

Lite sot får man räkna med, det är ju trots allt förbränning det handlar om i en motor. Jag servade bilen för nån månad sedan med nya NGK-R stift som var riktigt sotiga när jag drog ur dem häromdagen.

pukan2
10 november 2006 · 3 182 Inlägg

oki då vet jag.bilen är ny sörvad för 3 dagar sedan ok det sitter NGK R stifft i den.
men till en annan fråga bilen drar ungefär 1,3 l/mil vad kan detta bero på tro ok då lyser ej någon lamda lampa eller katt lampa.jag kom 35 mil ok tanken rumer 47 liter.
några bra tipps ok råd.

carawelle
10 november 2006 · 460 Inlägg

pukan2 skrev:
oki då vet jag.bilen är ny sörvad för 3 dagar sedan ok det sitter NGK R stifft i den.
men till en annan fråga bilen drar ungefär 1,3 l/mil vad kan detta bero på tro ok då lyser ej någon lamda lampa eller katt lampa.jag kom 35 mil ok tanken rumer 47 liter.
några bra tipps ok råd.

Svaret på din första fråga om sotiga stift hittar du i din andra fråga om bränsleförbrukningen,,,

svårt att avgöra vad som är fel utan att få mer info



A.E
bilverkstadsägare i 25år

Fredrik.Gustavsson
10 november 2006 · 2 123 Inlägg

Såg att du monterad öppetluftfilter och då tänkte jag på LMM:en. Tror att din LMM säger till motorn att trycka in mer bränsle på grund av att den får så mkt luft !
Är inte säker men kan mkt väl vara så !

merl
10 november 2006 · 202 Inlägg

Som redan nämnts.
Din bil får för mkt soppa. Det kan bero på flera orsaker, så bara att börja felsöka..

bobi85
3 februari 2011 · 177 Inlägg

Om ej bilen starta pågrund av sotiga stift, är de bara putsa av dem å försöka starta den igne, eller måste man byta ut dem ?

mats757
4 februari 2011 · 916 Inlägg

bobi85 skrev:
Om ej bilen starta pågrund av sotiga stift, är de bara putsa av dem å försöka starta den igne, eller måste man byta ut dem ?

Det var en riktigt gamal tråd du hittat på! Kul... :-)

Står man i skogen 40 mil hemifrån så kan man ta en gasol /gas svets och försiktigt värma upp stiften tills dom blir lite lätt rödaktiga på elektroden. Då bränner man bort allt sot som gör att det inte blir överslag i porslinet.

Men är man på hemma plan så är det NYA stift som gäller. Ibland räcker det inte med begagnade heller. pga att lite sotiga stift kan ge fin gnista utanför förbränningsrummet, men med komp så slocknar dom.

Har man problem och felsöker varför motorn går väldigt fett, (Ger sotiga stoft,) så sätter man i mjukare/varmare tändstift för att motorn ska kunna gå under felsökningen. när motorn går bra igen, sätter man i orginal/rekomenderade stift.

Mats

Jetti
27 februari 2011 · 99 Inlägg

mats757 skrev:

bobi85 skrev:
Om ej bilen starta pågrund av sotiga stift, är de bara putsa av dem å försöka starta den igne, eller måste man byta ut dem ?

Det var en riktigt gamal tråd du hittat på! Kul... :-)

Står man i skogen 40 mil hemifrån så kan man ta en gasol /gas svets och försiktigt värma upp stiften tills dom blir lite lätt rödaktiga på elektroden. Då bränner man bort allt sot som gör att det inte blir överslag i porslinet.

Men är man på hemma plan så är det NYA stift som gäller. Ibland räcker det inte med begagnade heller. pga att lite sotiga stift kan ge fin gnista utanför förbränningsrummet, men med komp så slocknar dom.

Har man problem och felsöker varför motorn går väldigt fett, (Ger sotiga stoft,) så sätter man i mjukare/varmare tändstift för att motorn ska kunna gå under felsökningen. när motorn går bra igen, sätter man i orginal/rekomenderade stift.

Mats

Och hur ofta har man en gasol/gassvets med sig mitt ute 40mil i skogen haha lol

Men iaf, som Mats sade, byta stift är det som gäller om det finns möjlighet till det.

Nissan 200sx s14a "Damson Purple" (1997)
mulleina
29 augusti 2013 · 715 Inlägg

lite gammal tråd men skitsamma, nyttigt med återvinning cool

Så sotiga och torra tändstift för fet blandning, men varför blir dem inte fuktiga? Är det bara när den surar sad ?

Senast redigerat av mulleina (29 augusti 2013)

TL_Lifestyle Tekniker
29 augusti 2013 · 552 Inlägg

Bensin avdunstar direkt i princip så de blir ej fuktigt

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang