Hjälp en riktig bil ammatör! Nissan 200sx 14, justera Apexi fc commander

Sunksten
29 augusti 2013 · 19 Inlägg

Hej jag vill först bara konstatera att jag är totalt okunnig på bilar och vill ha svar på lite frågor. 

Jag har under denna veckan fått låna en Nissan 200sx14 av en kompis medans denne är bortrest och i bilen sitter en Apexi fc commander som enligt kompisen någon har pillat på och att den då började gå som skit.

Det jag nu undrar är om det är något som man kan själv kan pilla inställningarna på för att få bilen hyffsat körduglig? Finns det liksom några inställningar man kan gå efter eller är det väldigt individuellt för varje trimbil. Eller är det enda att lämna in på verkstad och låta dem fixa det?

Bilen har för tillfället kraft men jag vet inte om den får för mycket eller för lite bensin, det luktar väldigt mycket bensin efter att man kört nämligen. Den går till en 4000 varv ungefär sen orkar den inte mer.

Den går inte snabbare än 150km/h
Den kan dö väldigt lätt på tomgång.
Gör du kraftiga inbromsningar och trycker in kopplingen kan den dö om du inte hinner lägga i en lägre växel och varva upp.


Som sagt jag är väldigt okunnig inom sånt här så vore snällt med lite svar:)

Aerodynamik ...
29 augusti 2013 · 7 120 Inlägg

Lämna in den till någon som kan..

Sunksten
29 augusti 2013 · 19 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Lämna in den till någon som kan..

Tack för ett ärligt svar!smile inget som man kan pilla på själv som okunning med andra ord:P

Aerodynamik ...
29 augusti 2013 · 7 120 Inlägg

Nej, knappt ens om du är kunnig wink

Sharky
29 augusti 2013 · 10 287 Inlägg

Tyvärr Sunksten så är det som Aerodynamik skriver.
Du skrev ju själv att "någon har pillat på och att den då började gå som skit" vilket är en bra sammanfattning.
Vi vet ju inte ens vad som är gjort åt motorn i övrigt och risken är att du kan haverera motorn totalt och jag tror inte att en förhandling med din polare om en rasad motor är vad du skulle vilja se fram emot.
Om jag var i dina skor skulle jag köra den försiktigt, om ens alls, tills din polare kommer hem och han får ta ansvaret för den.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sunksten
29 augusti 2013 · 19 Inlägg

Sharky skrev:
Tyvärr Sunksten så är det som Aerodynamik skriver.
Du skrev ju själv att "någon har pillat på och att den då började gå som skit" vilket är en bra sammanfattning.
Vi vet ju inte ens vad som är gjort åt motorn i övrigt och risken är att du kan haverera motorn totalt och jag tror inte att en förhandling med din polare om en rasad motor är vad du skulle vilja se fram emot.
Om jag var i dina skor skulle jag köra den försiktigt, om ens alls, tills din polare kommer hem och han får ta ansvaret för den.

Mvh
Göran

Ok tack så jätte mycket för svar!
Är detta något en vanlig verkstad fixar eller måste man till nåt specialställe? vad kan det bli för kostnad på nåt sånt isåfall? är det ett par tusen eller tiotusentals kronor?
Jag frågar därför att det kanske är tänkt att jag ska köpa den.

Aerodynamik ...
29 augusti 2013 · 7 120 Inlägg

Sunksten skrev:

Sharky skrev:
Tyvärr Sunksten så är det som Aerodynamik skriver.
Du skrev ju själv att "någon har pillat på och att den då började gå som skit" vilket är en bra sammanfattning.
Vi vet ju inte ens vad som är gjort åt motorn i övrigt och risken är att du kan haverera motorn totalt och jag tror inte att en förhandling med din polare om en rasad motor är vad du skulle vilja se fram emot.
Om jag var i dina skor skulle jag köra den försiktigt, om ens alls, tills din polare kommer hem och han får ta ansvaret för den.

Mvh
Göran

Ok tack så jätte mycket för svar!
Är detta något en vanlig verkstad fixar eller måste man till nåt specialställe? vad kan det bli för kostnad på nåt sånt isåfall? är det ett par tusen eller tiotusentals kronor?
Jag frågar därför att det kanske är tänkt att jag ska köpa den.

Du måste till ett "specialställe", om ens de kan lösa problemet utan att veta vad det är för grejer i motorn..
Omöjligt att svara på kostnad.

Vart bor du förresten?

Bespara dig själv tid, pengar och huvudbry och köp inte bilen när du inte kan skruva. smile

Sunksten
29 augusti 2013 · 19 Inlägg

Aerodynamik skrev:

Sunksten skrev:

Sharky skrev:
Tyvärr Sunksten så är det som Aerodynamik skriver.
Du skrev ju själv att "någon har pillat på och att den då började gå som skit" vilket är en bra sammanfattning.
Vi vet ju inte ens vad som är gjort åt motorn i övrigt och risken är att du kan haverera motorn totalt och jag tror inte att en förhandling med din polare om en rasad motor är vad du skulle vilja se fram emot.
Om jag var i dina skor skulle jag köra den försiktigt, om ens alls, tills din polare kommer hem och han får ta ansvaret för den.

Mvh
Göran

Ok tack så jätte mycket för svar!
Är detta något en vanlig verkstad fixar eller måste man till nåt specialställe? vad kan det bli för kostnad på nåt sånt isåfall? är det ett par tusen eller tiotusentals kronor?
Jag frågar därför att det kanske är tänkt att jag ska köpa den.

Du måste till ett "specialställe", om ens de kan lösa problemet utan att veta vad det är för grejer i motorn..
Omöjligt att svara på kostnad.

Vart bor du förresten?

Bespara dig själv tid, pengar och huvudbry och köp inte bilen när du inte kan skruva. smile

Västra götaland. Har en pappa som varit bilmekaniker som gärna hjälper mig, har dock inte ärvt den genen då jag är ganska ointresserad, gillar att köra bil dock:)

Aerodynamik ...
29 augusti 2013 · 7 120 Inlägg

Kolla om denna kille vill hjälpa dig, han kan de där bilarna utan och innantill.
http://www.garaget.org/supraturbo

Sharky
30 augusti 2013 · 10 287 Inlägg

Jag vill ju inte vara sån, men cynikern i mig tar ibland överhanden...

Kombinationen av:

1) som enligt kompisen någon har pillat på och att den då började gå som skit.

och

2) Jag frågar därför att det kanske är tänkt att jag ska köpa den

Låter min mina cyniska öron som att din kompis försöker sälja på dig en bil som aldrig har gått bra.
Jag vet att det där med kompisar är ett känsligt kapitel men det är alltid bäst att fronta problem direkt istället för att försöka glömma bort dom.

Några alternativ är:

A) " Jag köper gärna bilen av dig men då vill jag att den skall gå bra. Du får två tusen extra om du ser till att motorn går perfekt innan jag köper den av dig. Annars kan jag inte ta den för att jag vill inte köpa en bil som jag måste meka med"

B) "Nej, jag vågar inte köpa den, jag kan för lite om motorer. Bättre att jag säger nej nu direkt än att vi skall bli sura på varandra sen för att jag inte får till den"

C) "Javisst! Jag köper den. Pappa är bilmek och fixar den"

Där jag skulle fördra alternativ typ A eller B. C är tokoptimistiskt för även om pappa är bilmek så är det ytterst sällan en bilmek vet hur man ställer in ett sprut på en trimmad turbomotor.

Mvh
Göran
(P.S jag har licens på att vara motvalls - titta på min avatar...)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang