Renault r19 cab -94 - problem med startmotor

hampus_sthlm
16 augusti 2013 · 38 Inlägg

Yo,

Min r19 har varit stendöd ett tag, händer 0 när man vrider på nyckeln. Finns bra med kräm i batteri, har även kört med externt batteri. Bytte startmotor, köpte en beggad från nån skrot. Nu när jag försöker starta skriker den som en stucken gris... Dvs den kuggar inte i, låter dock som kuggen slår ut, men inte tillräckligt långt/hårt för att jacka i startkrans/svänghjul. Har skruvat bort och tillbaka startmotorn ett antal ggr bara för att. Samma sak varje gång.

Nån som har nått tips? Otur med beggad startmotor eller problem med svänghjul eller annat?

Thx!
H

Aronson
16 augusti 2013 · 914 Inlägg

Det sitter styrdistanser/rör på startmotorn som styr den rätt in i växellådan.om inte den nya starten har dessa eller om du tar en begagnad och dessa styrningar sitter kvar i lådan så hamnar ej starten i rätt läge och då får du detta problem.Kan vara värt att kolla.flytta i så fall över dessa från gamla starten.de går att vrida loss med en polygrip.

hampus_sthlm
17 augusti 2013 · 38 Inlägg

Ok, ser inget som påminner om dessa spår/rör på gamla startern, kan du "peka" vart dom borde sitta? Så får jag krypa under å kolla lite närmre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193911/193911-91ebe2c0daa879fd7bf5d902ee6b6419_large.jpg

Tackar!

Senast redigerat av hampus_sthlm (17 augusti 2013)

Aronson
17 augusti 2013 · 914 Inlägg

Det ska sitta en i ett av de två hålen som sitter bredvid varann längst upp till höger i bild.Har själv gjort denna miss vid byte av start på renault och då hamnar starten en lite bit ifrån startkransen och vid startförsök så skriker den som en gris.Men iom att detta är den gamla starten och det inte sitter någon styrhylsa kvar på den så borde den sitta kvar i lådan .Men jag kan ha fel det kanske inte är detta fel på din.bil.

hampus_sthlm
18 augusti 2013 · 38 Inlägg

Alright, tack så mkt för tipset, ska kolla.

hampus_sthlm
8 september 2013 · 38 Inlägg

Aronson; vet inte vad jag skulle gjort utan ditt tips. Fick loss styrpinnen/röret och det ser inte riktigt ok ut... :-)

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193911/193911-d2d597005e7bd9ccf2c4a0d1675545f5.jpg

Ska ringa bilia å se om det har nån hemma.

/H

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang