Tempmätaren död???

CyClone
10 januari 2005 · 15 Inlägg

Tar typ 20 min körning för mig innan temp mätaren funderar på att börja röra på sig, när den väl orkar över 80 grader och man stänger av bilen, startar den efter 5 min, så går tempmätaren upp igen till typ 80-90C sen åker den ner till 40C

Fattar ingenting, kan det vara Termostaten? nån som vet var den sitter på en opel astra sport 99a???

Måste fixa detta, inom 1 vecka ska bes bilen den 18/1 vill ju inte torska på fel avgasvärden om bilen inte e varm....

Mvh// Anders

Looka at you now Tony
Volvo S80 "D5 Summum Polestar" (2011)
Kimmen
10 januari 2005 · 245 Inlägg

Mycket möjligt att det är Termostaten som e slut/dålig, men verkar konstigt om bilen är en -99:a? Men man vet ju aldrig, jag vet inte alls var termostaten sitter i en 99:ans Opel, men följ kylarslangen som sitter överst på kylarn, följ den till motorn, där den sitter monterad på motorn brukar Termostathuset sitta på de flesta bilar... och i det sitter termostateten. Du kan plocka ur den och lägga den i en kastrull som du sätter på spisen och kokar upp.. ser du om tryckventilen öppnar för tidigt som du säger.. vid ca 40 grader borde du se och känna det ganska snart.
En hel termostat ska öppna vid det tempraturtal som står på den, brukar vara mellan 80-92 grader typ.

Har du dålig värme i bilen från fläkten alltså? Det är också ett tecken på att termostaten är slut!

Lycka till.

Pontiac Firebird Formula 400 -72
Volvo 940 SE 2,3 Ltt -97
Styrelsemedlem i Teddy Boys Car Club, Västerås
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang