Har bilprovningen tagit fram hårdhandskarna ?

hangman
16 september 2013 · 2 174 Inlägg

dawwe skrev:

hangman skrev:
lambda 1.03 var ju inget bra....klassiskt fall av etanol i tanken då åker lambdan upp och co ner...

Sorry Hangman...Inget etanol i tanken, bara V-power. Jag fuskar ALDRIG. 1.03 är ett BRA lambda värde, mätningen tog ungefär 20 sek för alla värdena...Lambda började på ca 1.05 direkt när han gasade upp o sjönk stadigt neråt, vid 1.029 nånting så var han nöjd, hade han hållt kvar runt 2500 rpm säg 10-12 sek till hade lambda förmodligen varit 1.01 eller 1... O för din info: Lambda hos bilprovningen är ett BERÄKNAT värde. En bil med HELKNASIGT lambdavärde kan mycket väl ha PERFEKT lambda enligt motorstyrningen...Tänk på att du kan ha luftläck efter lambdasonden o det kommer göra att lambdan blir högre än tillåtet...

Etanol i tanken funkar INTE INTE. HC brukar dra iväg, men man kan väl knappast säg att ett HC värde på 8 är högt, eller vad säger du Hangman som kan detta såååååå bra?

min 530 v8 för 2 år sen hade lite höga värden trots frisk motor, Men ägaren innan hade byggt rostfritt avgas hela vägen, och monterat kattarna ca 30 cm längre bak, Dom blev inte varma tillräckligt så värdena på bilprovnigen blev skit, Då kände han på ena katten, ja dom är inte ens varva, kör en sväng så står jag utanför redo med mätaren, Körde 0-200 och vände, samma sak tillbaka, raka rör v8 låter gött, han stoppa in mätaren och hade 100% perfekta värden, Och det var typ 7 liter olja väldigt mycket vatten, så det är viktigt att motorn är riktigt varm för få fram rätt värden.

Etanol funkar bra mot CO, men inte mer än en 1/4 del då sticker hc i taket pga att det är tjockare och då går han snålt.

Även dåligt / täppt soppafilter resulterar i hög hc.

dawwe ...has left the building...
16 september 2013 · 4 474 Inlägg

Vad är 100% perfekta värden? Nåt sånt finns inte. Antingen så är värden godkända, eller inte. Att köra 0-200 är inte optimalt sätt att värma kattarna på. En katt behöver få jobba under optimala förhållanden för att bli varm o fin, o det gör den bäst på dellast. Det kan finnas 1000 orsaker till icke godkända avgasvärdena, jag känner inte till alla men många iaf, så du behöver inte undervisa mig i nån "avgasskola". Vad du menar med "men inte mer än en 1/4 del då sticker hc i taket pga att det är tjockare" är en kass formulering...Etanol har lägre energi innehåll än bensin, och innehåller även extra syre. HC drar iväg pga att blandningen blir alldeles för mager... Stämmer dock att "bensin" har lägre densitet, men båda ligger nära varandra (bensin typ 0.75kg/liter kontra etanol som ligger kring typ 0.8 kg/liter)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
hangman
17 september 2013 · 2 174 Inlägg

dawwe skrev:
Vad är 100% perfekta värden? Nåt sånt finns inte. Antingen så är värden godkända, eller inte. Att köra 0-200 är inte optimalt sätt att värma kattarna på. En katt behöver få jobba under optimala förhållanden för att bli varm o fin, o det gör den bäst på dellast. Det kan finnas 1000 orsaker till icke godkända avgasvärdena, jag känner inte till alla men många iaf, så du behöver inte undervisa mig i nån "avgasskola". Vad du menar med "men inte mer än en 1/4 del då sticker hc i taket pga att det är tjockare" är en kass formulering...Etanol har lägre energi innehåll än bensin, och innehåller även extra syre. HC drar iväg pga att blandningen blir alldeles för mager... Stämmer dock att "bensin" har lägre densitet, men båda ligger nära varandra (bensin typ 0.75kg/liter kontra etanol som ligger kring typ 0.8 kg/liter)

Du förstod ju ändå eller hur? Tyckte jag inte behövde börja prata densiteter och sånt.

Alla säger olika. Åka tex högt varvtal samma växel en längre sträcka så motorn får andas ut allt skit, Men jag brukar blåsa ur kattarna ordentligt innan och det funkar varje gång, och då blir dom varmare än ligga i jämn hastighet, sen kanske motorn vill skicka på mer soppa och dra olja om den är sliten, men det har jag inte haft problem med.

dawwe ...has left the building...
17 september 2013 · 4 474 Inlägg

Hangman: Bästa sättet att värma/tända kattarna o på det sätt jag angivit, låga växlar o varvtal kring 4000 i 2-3 mil. Har gett detta tips till flertalet som haft bilarna på verkstad där man bytt sond o trots det så gick bilen inte igenom, nästa steg enligt verkstäderna var katt-byte. O nej det skulle inte räcka med varmkörning för det hade verkstaden testat. Iaf minns speciellt en kille med en 323i E36 som följde mitt råd (han hade problem med hög HC)  Han varmkörde enligt min instruktion o slank igenom med kalasbra värden. Efteråt så åkte han till verkstaden som ville byta katt o visade upp protokollet...Deras kommentar: Det är inte sant...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
hangman
17 september 2013 · 2 174 Inlägg

dawwe skrev:
Hangman: Bästa sättet att värma/tända kattarna o på det sätt jag angivit, låga växlar o varvtal kring 4000 i 2-3 mil. Har gett detta tips till flertalet som haft bilarna på verkstad där man bytt sond o trots det så gick bilen inte igenom, nästa steg enligt verkstäderna var katt-byte. O nej det skulle inte räcka med varmkörning för det hade verkstaden testat. Iaf minns speciellt en kille med en 323i E36 som följde mitt råd (han hade problem med hög HC)  Han varmkörde enligt min instruktion o slank igenom med kalasbra värden. Efteråt så åkte han till verkstaden som ville byta katt o visade upp protokollet...Deras kommentar: Det är inte sant...

Hehe okey, Men du tänker fortsätta besikta på vanliga bilprovningen, eller har den stationen blivit uppköpt? Det pratas om att priset ska bli mångdubbelt hmm

davidklang
17 september 2013 · 908 Inlägg

på fredag är det bes. ska besiktiga på vanliga bilprovningen i Ängelholm. så får se va dem säger. hoppas på bra resultat iaf smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang