Fortkörningsböter - polisen har skrivit fel.. Vad kan man göra?

torpis Forummoderator
2 oktober 2013 · 10 572 Inlägg

Krist skrev:
men kan man "fuska" bort den? Isåfall hur?

I mitt fall körde en RÖD E36 före mig och jag i min vinröda E36 om en lastbil på 2+1väg, en sån där 700meters så vi pinnade på till 128km/h och sedan släppte gasen.  Polisen sköt "oss" och vinkade in oss på en stor rastplats. Det var en stor kontroll och efter att ha pratat med föraren i andra bilen fick han åka och jag fick böter.

De hävdade att de tagit mig i 128km/h på över 400meter. Till saken hör att det var regn + dis/dimma och absolut inga 400meter sikt.  Jag hörde även på deras radio när de sköt andra bilar där sa de fart + ett avstånd som var mycket kortare än mitt uppmätta.

Jag nekade, polis skrev lapp och jag hamnade i rätten.  På polisens lapp stod att det var uppehållsväder bland annat. Jag fick även ut ett protokoll med samtliga de vinkat in och där hade ALLA avstånd över 400meter.  Min bil benämnde de som RÖD inte vinröd.  Ja du ser det var inte helt självklart och jag åberopade förväxling och uppenbart efterkonstruerade protokoll. Hade dessutom hjälp av SMHI som intygade att det regnat och varit dis den tidpunkten vid en väderstation bara några hundra meter bort.

Men rätten tyckte det stod utom allt rimligt tvivel att det var jag som kört för fort och att polis hade rätt så böter till mig.

Så svaret på din fråga är i vanlig ordning att det är en gissningslek där polisen har trumfen att bli trodd lite oavsett vad de hittar på och när.  Okej jag körde säkert i dedär 128 eller 132 eller 124 eller 102 km/h så böter till mig, men på FEL grunder helt klart.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
IX ____________________________________
2 oktober 2013 · 1 340 Inlägg

torpis skrev:
Så svaret på din fråga är i vanlig ordning att det är en gissningslek där polisen har trumfen att bli trodd lite oavsett vad de hittar på och när.  Okej jag körde säkert i dedär 128 eller 132 eller 124 eller 102 km/h så böter till mig, men på FEL grunder helt klart.

Du skulle ha överklagat, om allt är som du säger

Har själv använt laser många gånger vid hastighetskontroll, och är det minsta dis i luften kan man lika gärna ta rast, för gör man något ska man göra det under rätt förutsättningar... Men som vanligt finns det dem som inte vet/bryr sig om hur man ska göra hmm

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
torpis Forummoderator
2 oktober 2013 · 10 572 Inlägg

RightFront skrev:

torpis skrev:
Så svaret på din fråga är i vanlig ordning att det är en gissningslek där polisen har trumfen att bli trodd lite oavsett vad de hittar på och när.  Okej jag körde säkert i dedär 128 eller 132 eller 124 eller 102 km/h så böter till mig, men på FEL grunder helt klart.

Du skulle ha överklagat, om allt är som du säger

Har själv använt laser många gånger vid hastighetskontroll, och är det minsta dis i luften kan man lika gärna ta rast, för gör man något ska man göra det under rätt förutsättningar... Men som vanligt finns det dem som inte vet/bryr sig om hur man ska göra hmm

Min överklagan eller vad vi skall kalla det bestod i att neka på plats. Jag är helt enkelt inte tillräckligt insatt i hur det fungerar med att gå vidare till hovrätten (som tur är) så jag gav upp, kanske för lätt.  Men men, man lär sig hur det går till med åren.

Next time mr Fox...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Krist
3 oktober 2013 · 716 Inlägg

Hmm misstänkte att även med "bevis" att jag var låångt borta vid tidpunkten så skulle polisen ha rätt med att bara identifiera mig. Så jag betala den igår smile

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
Henrik-N
3 oktober 2013 · 450 Inlägg

Krist skrev:
Åkte i tjänstebilen vid Järva krog, den som kör där vet att det är kolmörkt...

Bilen va en 2012 c200 merca, och dom bilarna visar hastighetsgränsen på instrument panelen. Bilen säger 90km/h och jag lägger farthållare på 90... Men då kommer en polis och kör efter mig till slut blåljus...

Han skrev att ja körde 20 för fort och böter på 2400 om ja minns rätt.

Nu till grejen, dom stoppade mig ca kl 02:05 men skrev på lappen 01:05. Jag kan intyga att runt 01:05 var jag inte i närheten av motorvägen.

Klagar inte över 2400 mitt fel liksom å inte vara uppmärksam nog, men kan man "fuska" bort den? Isåfall hur?

Spydiga kommentarer är oxå välkomna om någon vill skriva av sin ilska lite smile

Du skulle inte skrivit på.
Gör du det är kört.
Neka plats och diskutera tidsangivelsen sen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang