Angel eyes - lagligt eller ej? Nu ska det utageras

Miklen
1 november 2006 ·

Orka inte läsa alla inläggen men besiktigade för 1 timme sen å dom sa inte ett ljud om mina angel eyes..mer än att han tyckte d va snyggt..

hyperion
1 november 2006 · 305 Inlägg

9-5 AERO M-06 skrev:
Nej, dom är inte godkända! All belysnining som monteras på bilen måste vara godkänd (E-märkt), samt uppfylla kraven på montering.. Att det sedan släpps igenom av både Polis och SBP är en annan femma.. BMW har som sagt godkända "Angeleyes" från fabrik. Läs mer om belysningen här: 

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 … oc38872819

(Undantag på bilar före 1983 års modell vad det gäller positionsljuset...)

exakt, det kvittar om dom ersätter p-ljus eller liknande och huruvida det är lagligt. Är inte lycktorna e-märkta med angel eyes från början så är det olagligt.

BMW 330XD (2009)
Honda S2000 (2000)
Krucial VW-driver
1 november 2006 · 291 Inlägg

Mina är E-märkta men folk verkar störa sig på att det lyser kraftigt från mitt halvljus.

Kan det bero på mina "Xenon" H7-lampor?

Thorssa
1 november 2006 ·

Krucial skrev:
Mina är E-märkta men folk verkar störa sig på att det lyser kraftigt från mitt halvljus.

Kan det bero på mina "Xenon" H7-lampor?

Beror knappast på dina lampor. Antar att du har några halogenlampor som ska likna xenon? De är troligen felinställda. Jag har riktigt xenon (eftermonterat) och det är ingen som stör sig på det trots att jag inte har automatisk nivåreglering på dem.

Angående tråden så är det så här: Är lyktorna E-märkta så får du inte ändra någonting på dem. Det är alltså inte godkänt att montera dessa lösa ringar som det länkades till. Dock finns det strålkastare till iaf BMW E36 med angeleyes som är E-märkta, det hade jag själv på min.

I Sverige är det lag på halvljus men det finns undantag i den regeln som säger att du får bl.a köra med positionsljus i kombination med dimljus. Om du då har E-märkta lyktor med angeleyes så är förmodligen ringarna kopplade som positionsljus.

Edit: Angående halvljuslagen så är endast halvljus tillåtet vid mörker.

Senast redigerat av Thorssa (1 november 2006)

carbon_vr6
1 november 2006 · 56 Inlägg

de flesta angelseyes som säls är färdigt eu märkta då talar jag om fk lampor som ja har!! jo jag förstog problemet vad som gäller är att folk bara vill gör me ringar på och det går ju men inte enligt snutarna!!

men ännu håller jag mig till att lite böter gör ingen skada..

Malmoe SSS -12
2 november 2006 · 3 217 Inlägg

MrLila skrev:
Om "du" är jag så drar jag inga snikna undanflykter, ska själv montera Angel eyes i vinter. Försöker bara föra en diskusion...


Mvh Jonas

Det var inte så jag menade... Jag menade undanflykter som man kan dra för polisen, en regel är ju en regel! Så tråkiga är ju svenska polisen... sad

Edit: Ber om ursäkt för mitt påhopp

Senast redigerat av Fuckface (2 november 2006)

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
AdamOpel DraMinBil.nu
2 november 2006 · 1 016 Inlägg

blev stoppad för angel eyes kvällstid. Räknas ju som att köra med parkering på kvällstid kan man säga. Så böterna blir ju motsvarande det, oftast kör ju folk i kombination med dimljus med, vilket dom verkligen hatar.

jag var snabb och vred om till vanligt halvljus, så då muttrade dom mest och åkte sin väg.

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )
MrLila
2 november 2006 · 355 Inlägg

Fuckface skrev:

MrLila skrev:
Om "du" är jag så drar jag inga snikna undanflykter, ska själv montera Angel eyes i vinter. Försöker bara föra en diskusion...


Mvh Jonas

Det var inte så jag menade... Jag menade undanflykter som man kan dra för polisen, en regel är ju en regel! Så tråkiga är ju svenska polisen... sad

Edit: Ber om ursäkt för mitt påhopp

Det e lungt. Nu fick jag ju en förklaring smile


Mvh Jonas

Mvh Jonas
Krucial VW-driver
2 november 2006 · 291 Inlägg

Thorssa skrev:

Krucial skrev:
Mina är E-märkta men folk verkar störa sig på att det lyser kraftigt från mitt halvljus.

Kan det bero på mina "Xenon" H7-lampor?

Beror knappast på dina lampor. Antar att du har några halogenlampor som ska likna xenon? De är troligen felinställda. Jag har riktigt xenon (eftermonterat) och det är ingen som stör sig på det trots att jag inte har automatisk nivåreglering på dem.

Angående tråden så är det så här: Är lyktorna E-märkta så får du inte ändra någonting på dem. Det är alltså inte godkänt att montera dessa lösa ringar som det länkades till. Dock finns det strålkastare till iaf BMW E36 med angeleyes som är E-märkta, det hade jag själv på min.

I Sverige är det lag på halvljus men det finns undantag i den regeln som säger att du får bl.a köra med positionsljus i kombination med dimljus. Om du då har E-märkta lyktor med angeleyes så är förmodligen ringarna kopplade som positionsljus.

Edit: Angående halvljuslagen så är endast halvljus tillåtet vid mörker.

Jag har inte ändrat något på dem. De var E-märkta när jag köpte dem. Dvs kompletta angeleyes (med ringarna då).

Jag har några som ska se ut som xenon. Ska jag då gå in i lyktorna och ändra position på H7orna så att de reflekterar mindre på något vis?

Och vad defineras som positionsljus? När jag har ringarna på har jag ljusratten på "parkeringsljus".

MrLila
2 november 2006 · 355 Inlägg

Krucial skrev:

Thorssa skrev:

Krucial skrev:
Mina är E-märkta men folk verkar störa sig på att det lyser kraftigt från mitt halvljus.

Kan det bero på mina "Xenon" H7-lampor?

Beror knappast på dina lampor. Antar att du har några halogenlampor som ska likna xenon? De är troligen felinställda. Jag har riktigt xenon (eftermonterat) och det är ingen som stör sig på det trots att jag inte har automatisk nivåreglering på dem.

Angående tråden så är det så här: Är lyktorna E-märkta så får du inte ändra någonting på dem. Det är alltså inte godkänt att montera dessa lösa ringar som det länkades till. Dock finns det strålkastare till iaf BMW E36 med angeleyes som är E-märkta, det hade jag själv på min.

I Sverige är det lag på halvljus men det finns undantag i den regeln som säger att du får bl.a köra med positionsljus i kombination med dimljus. Om du då har E-märkta lyktor med angeleyes så är förmodligen ringarna kopplade som positionsljus.

Edit: Angående halvljuslagen så är endast halvljus tillåtet vid mörker.

Jag har inte ändrat något på dem. De var E-märkta när jag köpte dem. Dvs kompletta angeleyes (med ringarna då).

Jag har några som ska se ut som xenon. Ska jag då gå in i lyktorna och ändra position på H7orna så att de reflekterar mindre på något vis?

Och vad defineras som positionsljus? När jag har ringarna på har jag ljusratten på "parkeringsljus".

Du kan ju prova att sänka ljuset lite grann. Borde finnas nån skruv som sitter på baksidan av strålkastaren. Å ja, ringarna e nu ditt p-ljuse.


Mvh Jonas

Mvh Jonas
Rothaus Galning
26 april 2007 · 21 Inlägg

För att reda ut denna e-märkning då.. Vad är det som gör lyktorna till "icke e-märkta"? Är det fel ljusbild? Risk för att blända? Ren princip?
Och vad kan man göra om man tillexempel köper: http://www.streetpower.se/webbutik/toyo … _2391.html
som jag funderar på, för att få dem så lik e-märkta lyktor som möjligt?
Eller går det att ändra något annat som får lyktorna att uppfylla e-märkningskraven?

Senast redigerat av Rothaus (26 april 2007)

Thorssa
26 april 2007 ·

Rothaus skrev:
För att reda ut denna e-märkning då.. Vad är det som gör lyktorna till "icke e-märkta"? Är det fel ljusbild? Risk för att blända? Ren princip?
Och vad kan man göra om man tillexempel köper: http://www.streetpower.se/webbutik/toyo … _2391.html
som jag funderar på, för att få dem så lik e-märkta lyktor som möjligt?
Eller går det att ändra något annat som får lyktorna att uppfylla e-märkningskraven?

Du kan se på grejer om de är E-märkta eller ej eftersom det står på produkten!

Rothaus Galning
26 april 2007 · 21 Inlägg

Thorssa skrev:

Rothaus skrev:
För att reda ut denna e-märkning då.. Vad är det som gör lyktorna till "icke e-märkta"? Är det fel ljusbild? Risk för att blända? Ren princip?
Och vad kan man göra om man tillexempel köper: http://www.streetpower.se/webbutik/toyo … _2391.html
som jag funderar på, för att få dem så lik e-märkta lyktor som möjligt?
Eller går det att ändra något annat som får lyktorna att uppfylla e-märkningskraven?

Du kan se på grejer om de är E-märkta eller ej eftersom det står på produkten!

Ja, jo det har jag sett, men det finns alltså inget sätt att "E-märka" en sån produkt genom att välja en speciell sorts lampor till exempel?
Jag menar vita blinkers till exempel, så länge man sätter lampor med gult glas eller liknande som blinkar gult så är de ju godkända.

Thorssa
26 april 2007 ·

En produkt som inte är E-märkt från början kan knappast bli det genom något som du förändrar på den.

rullstolsrock
26 april 2007 · 17 Inlägg

jag va och besiktiade min bmw med eftermarknads lampor med angel eyes  (ej E märkta) och dom gick igenomutan problem.

*adolf Performance*
BMW 330 CI (2001)
BMW 325ik (1988)
Stripz Voodoo
26 april 2007 · 1 444 Inlägg

Du kan köra med dimljus å bara angeleyes  ifall de är dimmigt

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum
Volkswagen Jetta Ls "Bettzy" (1981)
Audi 100 avant "Slammed" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang