Scandinavian Bilexport vill köpa min bil -Någon med erfarenhet?

Dark_knight
25 september 2013 · 70 Inlägg

Annonserar ut en bil på blocket för 75tkr. Det är en veteranbil som är i väldigt fint skick, och har därav ett högt pris.

Får ett mail från en kille som skriver "Hejsan jag betalar 80 tusen kontant för bilen ring mig eller maila tack"

Skräppost, tänker jag. Men då mailadressen är nbn_bilar at live.se så kollar jag även numret som går till Scandinavian Bilexport. En enskild firma med säte i Borås.

Devisen, låter det för bra för att vara sant -är det oftast även det, stämmer kanske även här. Men å andra sidan kanske det är grönt? Ett företag som får köpuppdrag från utlandet? (då dessa bilar kan ligga mkt högre i ex tyskland)


Någon med erfarenhet? OM jag SKULLE sälja den, få 80k i näven med ägarbytespapper påskrivet. Kan jag ändå råka ut för något?

//Martin
Muttley
25 september 2013 ·

När sådana hör av sig så gör du upp köpet på banken. Så köparen sätter in pengarna rakt på ditt konto via banktjänstemannen. Låt inte en sådan föra över själv till ditt konto.

Och se till att kolla leg med så du har skrivit över den på ett svenskt personnr annars får du kanske själv ordna med skyltarna.

Richtenb
26 september 2013 · 1 365 Inlägg

Låter väl ändå inte helt otroligt om den personen fått in "önskemål" om just en sån bil du har för export.

De flesta bedragare försöker använda konstiga betalningsformer (såklart) och skriva på extremt knackig svenska eller engelska.

Sålänge du skickar in ägarbytespappret till ett giltigt personnummer och skriver kvitto vid affären så kan absolut ingenting gå fel om han inte bestämmer sig för att felparkera fram tills bilen är överskriven. Då blir det en diskussion som du iofs kommer vinna men ändå en långdragen process. kör du med transportstyrelsens mobilapp så kan du skriva över fordonet till honom direkt vid affären och alla dina bekymmer försvinner när han åker iväg med bilen.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
26 september 2013 · 3 929 Inlägg

tkd_rille skrev:
När sådana hör av sig så gör du upp köpet på banken. Så köparen sätter in pengarna rakt på ditt konto via banktjänstemannen. Låt inte en sådan föra över själv till ditt konto.

Och se till att kolla leg med så du har skrivit över den på ett svenskt personnr annars får du kanske själv ordna med skyltarna.

Det där.
Gör det på banken. Då går allting helt 100% rätt till juridiskt sätt och han kommer inte kunna försöka lura dig på något sätt. Banktjänstemannen kommer märka det direkt.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
DF Faderator
26 september 2013 · 228 Inlägg

Jag vill bara tipsa om en länk: http://www.bilpriser.se/salja-bil
Här skriver dom en grej som kan vara värt att tänka på:

"Var misstänksam om köparen presenterar ett upplägg för affären som komplicerat eller allt för fördelaktigt för dig som säljare. Köparen kan exempelvis erbjuda sig att stå för dina transportkostnader i samband med att du säljer bilen på export. Eller så presenterar sig köparen som en bilförmedlare som kan sälja din bil direkt till det pris du begär eller mer. Om ett erbjudande från en köpare verkar vara för bra så är det ofta bluff."

"Being second is to be the first of the ones who lose"
Volvo 940 "LTT" (1997)
Slash Saabifierad
26 september 2013 · 2 026 Inlägg

Varningsklockor:
Företaget använder en @live.se-adress och vill att du tar kontakt med dem.

Är företaget så pass intresserat borde det ringa dig och diskutera vidare hur det skulle gå.

Men jag tycker du borde ringa eller mejla och lyssna vidare hur det skulle gå till etc. Som DF skrev: krånglar de till det så vet du att det är något lurt.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Dark_knight
26 september 2013 · 70 Inlägg

Ja, spontant tänkte jag som sagt bluff och skrev därav tillbaka nått i stil med "varför skulle du vilja betala mer än jag begär för bilen?"

Detta har jag inte fått svar på ännu.

Nu är man ju lite nyfiken så jag kommer att kontakta dem och se vad de säger. Dock med en stor skylt med texten "misstänksam" i pannan.

//Martin
Slash Saabifierad
19 oktober 2013 · 2 026 Inlägg

Testade du att ringa eller mejla??

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Aquilla
21 oktober 2013 · 299 Inlägg

det var nog skojjeri detta...

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang