Köpråd: Ny tjänstebil, komfort och bränslesnål max 350kkr

pompe90
21 juli 2013 · 408 Inlägg

Volvo v60 d2/3 eller Peugeot 508 dieseln. Facit.com kan du läsa om att testförarna i en fulltankchallenge kom över 190mil på en tank wink

om jag skulle få välja tjänstebil så hade det blivit en fullutrustad volvo v60/70 d3(beroende på hur mycket man behöver lastutrymme) mest pga kvalitén men Peugeot hade jag valt om det endast skulle vara en billig familjebil, ej tjänstebil.

Senast redigerat av pompe90 (21 juli 2013)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
davel
24 juli 2013 · 347 Inlägg

Ska ge både Volvo och Lexus en chans genom provkörning.

Vi har haft många Volvo i familjen och senast hade jag en V50 -06 och farsan en V70 -09
Jag har inte varit så värst imponerad av dom sen jag fick min BMW och även om den inte är så utrustad så känns den bättre helt enkelt. Mer solid och med en mycket bättre körkänsla.
Men jag ska definitivt provköra V60,V70,XC60 och kanske S80

Skoda är tyvärr i mina ögon inte ett alternativ. Jag kommer antagligen på ren känsla bara ångra det oavsett hur bra den bilen är. Bara för märkets skull. Sorgligt ja, men jag vet att det skulle bli så...

Farsan kör Passat nu och är nöjd med den så det blir till att provköra en sådan också. Däremot är jag inte imponerad av bränsleförbrukningen han har på den som var i snitt 0.7-0.8l på en diesel med 4-hjulsdrift. Faktiskt inte koll på vilken motor han har men det ska inte vara en  av dom större modellerna iallafall.

Mina erfarenheter av franska bilar gör att dom rakt av inte kommer på tal big_smile

Semestern börjar nästa vecka och då ska det iväg och provköras

Bilar som ska testas är:
Lexus 300h
BMW 3-serien
Audi A4, A6
Mercedes C-klass, E-klass
Subaru
Volvo V60,V70,XC60,S80
VW Passat

Senast redigerat av davel (24 juli 2013)

Porsche 928 S4 "The Shark" (1990)
mr_green
24 juli 2013 · 847 Inlägg

Om du ska ha en snål passat är det 2.0tdi 140hk bluemotion. Det är den modellen jag har. På 400mil har jag ett snitt på 0.51 blandad körning.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
davel
13 september 2013 · 347 Inlägg

Tjena!

Då är den nya bilen uthämtad! big_smile

Det blev en VW CC 170 DSG med 4-motion. Är toknöjd änsålänge. Jämfört med min 3-serie känns det här som ett uppbyte till en dubbelt så dyr bil fast dom egentligen är i "nästan" samma prisklass.

Inte speciellt förnuftig bil vad gäller bränsleekonomin eller lastutrymmet men jag gick på känsla denna gången...
Lyckades köra den från jobbet och hem på ett snitt av 0.51 så det är ju inte så dumt iallafall men det var ordentlig snålkörning det.

Porsche 928 S4 "The Shark" (1990)
mr_green
13 september 2013 · 847 Inlägg

davel skrev:
Tjena!

Då är den nya bilen uthämtad! big_smile

Det blev en VW CC 170 DSG med 4-motion. Är toknöjd änsålänge. Jämfört med min 3-serie känns det här som ett uppbyte till en dubbelt så dyr bil fast dom egentligen är i "nästan" samma prisklass.

Inte speciellt förnuftig bil vad gäller bränsleekonomin eller lastutrymmet men jag gick på känsla denna gången...
Lyckades köra den från jobbet och hem på ett snitt av 0.51 så det är ju inte så dumt iallafall men det var ordentlig snålkörning det.

Trevligt. Ja för bränsleekonomin har du ju gjort ett par fel val. 170hk dricker ju aningens mer. Automat o 4wd gynnar ju inte förbrukningen heller. Men det är ju bra mycket trevligare o köra.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
habomaster
13 september 2013 · 463 Inlägg

pompe90 skrev:
Volvo v60 d2/3 eller Peugeot 508 dieseln. Facit.com kan du läsa om att testförarna i en fulltankchallenge kom över 190mil på en tank wink

om jag skulle få välja tjänstebil så hade det blivit en fullutrustad volvo v60/70 d3(beroende på hur mycket man behöver lastutrymme) mest pga kvalitén men Peugeot hade jag valt om det endast skulle vara en billig familjebil, ej tjänstebil.

Lite OT men fulltankchallenge är väl ett riktigt skittest. Det gynnar ju främst stora bilar med skitstor tank. De ska ju självklart ha hyffsad bränsleförbrukning men det är ju inte det som avgör tävlingen. Jag kollade lite snabbt på siffrorna och vinnaren är ju bara 3a när det kommer till faktisk bränsleförbrukning. Renault Megane vann den matchen på 0.35 för Volvo V60 på 0.39.

OnT; Kollar man på ovanstående siffror kan du få en riktigt snål, men fullutrustad Renault Megane III kombi för drygt 250' med 1.5dci och EDC (motsv. DSG). Dessutom 5-års garanti om du kommer ha den så länge..

pompe90
13 september 2013 · 408 Inlägg

habomaster skrev:

pompe90 skrev:
Volvo v60 d2/3 eller Peugeot 508 dieseln. Facit.com kan du läsa om att testförarna i en fulltankchallenge kom över 190mil på en tank wink

om jag skulle få välja tjänstebil så hade det blivit en fullutrustad volvo v60/70 d3(beroende på hur mycket man behöver lastutrymme) mest pga kvalitén men Peugeot hade jag valt om det endast skulle vara en billig familjebil, ej tjänstebil.

Lite OT men fulltankchallenge är väl ett riktigt skittest. Det gynnar ju främst stora bilar med skitstor tank. De ska ju självklart ha hyffsad bränsleförbrukning men det är ju inte det som avgör tävlingen. Jag kollade lite snabbt på siffrorna och vinnaren är ju bara 3a när det kommer till faktisk bränsleförbrukning. Renault Megane vann den matchen på 0.35 för Volvo V60 på 0.39.

OnT; Kollar man på ovanstående siffror kan du få en riktigt snål, men fullutrustad Renault Megane III kombi för drygt 250' med 1.5dci och EDC (motsv. DSG). Dessutom 5-års garanti om du kommer ha den så länge..

Renault garantin betyder inte ett skit. Föräldrarna tog ut en sådan fast 2 år äldre version(alltså köpte den ny för 2år sedan). Dom fick ett måndagsexemplar kortfattat. Renualt ville inte byta in bilen eller återförsäljaren. Verkstaden skratta bara.
Efter 6000mil läcker motorn olja, missljud från bakvagn, läcker in vatten i baklucka osv.

Även om bilen är relativt trevlig så är det inte värt pengarna alls

EDit-

Davel, grattis till ett bra bilval. Kul att du gick efter känsla istället för vad som är smart att ha då det inte är kul å sitta å betala på en bil man kanske inte ville ha i slutändan.

Senast redigerat av pompe90 (13 september 2013)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
habomaster
13 september 2013 · 463 Inlägg

pompe90 skrev:

habomaster skrev:

pompe90 skrev:
Volvo v60 d2/3 eller Peugeot 508 dieseln. Facit.com kan du läsa om att testförarna i en fulltankchallenge kom över 190mil på en tank wink

om jag skulle få välja tjänstebil så hade det blivit en fullutrustad volvo v60/70 d3(beroende på hur mycket man behöver lastutrymme) mest pga kvalitén men Peugeot hade jag valt om det endast skulle vara en billig familjebil, ej tjänstebil.

Lite OT men fulltankchallenge är väl ett riktigt skittest. Det gynnar ju främst stora bilar med skitstor tank. De ska ju självklart ha hyffsad bränsleförbrukning men det är ju inte det som avgör tävlingen. Jag kollade lite snabbt på siffrorna och vinnaren är ju bara 3a när det kommer till faktisk bränsleförbrukning. Renault Megane vann den matchen på 0.35 för Volvo V60 på 0.39.

OnT; Kollar man på ovanstående siffror kan du få en riktigt snål, men fullutrustad Renault Megane III kombi för drygt 250' med 1.5dci och EDC (motsv. DSG). Dessutom 5-års garanti om du kommer ha den så länge..

Renault garantin betyder inte ett skit. Föräldrarna tog ut en sådan fast 2 år äldre version(alltså köpte den ny för 2år sedan). Dom fick ett måndagsexemplar kortfattat. Renualt ville inte byta in bilen eller återförsäljaren. Verkstaden skratta bara.
Efter 6000mil läcker motorn olja, missljud från bakvagn, läcker in vatten i baklucka osv.

Även om bilen är relativt trevlig så är det inte värt pengarna alls

Jag kan inte svara för den bilen men statistiken säger något helt annat..
http://www.bilia.se/bilar/personbilar/r … ult/dekra/

pompe90
13 september 2013 · 408 Inlägg

habomaster skrev:

pompe90 skrev:

habomaster skrev:

Lite OT men fulltankchallenge är väl ett riktigt skittest. Det gynnar ju främst stora bilar med skitstor tank. De ska ju självklart ha hyffsad bränsleförbrukning men det är ju inte det som avgör tävlingen. Jag kollade lite snabbt på siffrorna och vinnaren är ju bara 3a när det kommer till faktisk bränsleförbrukning. Renault Megane vann den matchen på 0.35 för Volvo V60 på 0.39.

OnT; Kollar man på ovanstående siffror kan du få en riktigt snål, men fullutrustad Renault Megane III kombi för drygt 250' med 1.5dci och EDC (motsv. DSG). Dessutom 5-års garanti om du kommer ha den så länge..

Renault garantin betyder inte ett skit. Föräldrarna tog ut en sådan fast 2 år äldre version(alltså köpte den ny för 2år sedan). Dom fick ett måndagsexemplar kortfattat. Renualt ville inte byta in bilen eller återförsäljaren. Verkstaden skratta bara.
Efter 6000mil läcker motorn olja, missljud från bakvagn, läcker in vatten i baklucka osv.

Även om bilen är relativt trevlig så är det inte värt pengarna alls

Jag kan inte svara för den bilen men statistiken säger något helt annat..
http://www.bilia.se/bilar/personbilar/r … ult/dekra/

ja jo men nu tänkte jag mer på garanti. Renualt skiter i totalt om bilen har fel från fabrik även om man har garanti kvar.

men nog om det.

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
jaka54
13 september 2013 · 5 734 Inlägg

Hej!
Men Renault  och Peugeut kan ju inte jämföras med Audi,Mercedes och BMW. Helt annan klass.

habomaster
16 september 2013 · 463 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Men Renault  och Peugeut kan ju inte jämföras med Audi,Mercedes och BMW. Helt annan klass.

Prisklass? Absolut!

RSA
27 oktober 2013 · 9 Inlägg

Masquerade skrev:
Kollar du på CLA (framhjulsdriven låtsas-Mercedes) så bör du tänka länge och väl på hur mycket plats du behöver. Den är baserad på A-klassen och är av min erfarenhet precis lika minimal inuti.

Av de du listat skulle jag rekommendera E-klassen. Jag äger ingen sådan (inte ens nära), men inom din budget så får du en enormt välutrustad bil från den utgående årsmodellen (w212) inom din budget, detta istället för den nya generationen vars snikmodell startar vid din budget. 220CDI går dessutom väldigt snålt med sina 0,47 l/m och är riktigt trevlig att köra.

Kollat på en CLA , mycket bil för pengarna. Var nära att slå till MEN, försäljaren sa att det är sky hög leverans på dem!
Jag skulle få vänta i 6 månader MINST!
Även kört 520d automat touring, grymt fin bil, Det är nog det enda valet man ska välja mellan , fleet edition eller 520d.
Om man gillar utrustning är det 320d som gäller!

trippelturbo Trucker
27 oktober 2013 · 2 710 Inlägg

Utan att ha läst igenom inläggen så kan jag starkt rekommendera BMW 335d. Jag pendlar, 5 mil TOR, vägen är 100km/h och ibland trycker jag på (fredag, löning, HEM(!!!)). Förbrukningen pendlar mellan 0.5-0.7! Har haft ett X antal bilar, denna slår allt!! i allt!!

Fart missbrukare
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang