Volvo 740 med T6-motor. Problem med kamrem...

Raptus
7 september 2011 · 16 Inlägg

glömde
använd inte borr det är härdat och går av rätt lätt om man klantar sig lite

vet dom som har testa

bacon_89
7 september 2011 · 20 Inlägg

Marlboroman har ett sådant orginal verktyg och jag fick måtten på den och har nu tillverkat ett eget på jobbet i stål. grejen är att bara byta rem är aldrig några problem, men remen var av när jag köpte bilen. (billigt). Bytt topp.
Jag provade att ställa veven efter markeringen som du skriver om Raptus, men då starta inte ens bilen. Men när jag nollar veven efter 1:ans topp i vändläge då går han iallfall, men dålig ork.  På kamdreven så är det inte sträck utan ett M på varje drev. Det stämmer att det är dom som är märkningarna va? avgas halv 11 typ och insug halv 2. Ska iväg och titta på ett hus imorgon , men efter det så kanske det blir att prova mitt egentillverkade verktyg, upp till bevis då.

Audi A4 2.0 TDI "B8" (2009)
Raptus
8 september 2011 · 16 Inlägg

nä det ska va ett rakt märke på kamdreven
du kan kolla i bakkant på motorn även om det är trångt med kamgivaren borta skall dom ligga horisontelt
ring mig annars 031 915755

bacon_89
8 september 2011 · 20 Inlägg

Tack Martin för hjälpen !
Nu går han fin fint.

Imorgon ska alla kåpor på och det läckande kyler ner.

Avgaskammen stog rätt men insugskammen stog nästan ett kvarts varv fel. Alltså M:en är inga markeringar man kan gå efter, baksidan av kamaxeln är det som gäller. Och sedan så var ju veven fel också, den ska vara efter märkningen på "klumpen". Så länge man inte lossat kamdreven så klarar man sig utan specialverktyg, men har man lossat kamdreven så är det kört.

Senast redigerat av bacon_89 (8 september 2011)

Audi A4 2.0 TDI "B8" (2009)
Raptus
13 september 2011 · 16 Inlägg

bacon_89 skrev:
Tack Martin för hjälpen !
Nu går han fin fint.

Imorgon ska alla kåpor på och det läckande kyler ner.

Avgaskammen stog rätt men insugskammen stog nästan ett kvarts varv fel. Alltså M:en är inga markeringar man kan gå efter, baksidan av kamaxeln är det som gäller. Och sedan så var ju veven fel också, den ska vara efter märkningen på "klumpen". Så länge man inte lossat kamdreven så klarar man sig utan specialverktyg, men har man lossat kamdreven så är det kört.

gott att det löste sig

alltid kul när man kan hjälpa till

tur hadde du att det inte small

MattiasHedberg
3 november 2013 · 255 Inlägg

En fråga om T6motorn, dock gäller det s80ins inte xc90, men oljetråget, måste det svetsas om? Eller passar exempel 960tråget rätt på? Ska sitta i en 740 isf!

Gör det ordentligt eller ge fan i det!
MattiasHedberg
3 november 2013 · 255 Inlägg

En fråga om T6motorn, dock gäller det s80ins inte xc90, men oljetråget, måste det svetsas om? Eller passar exempel 960tråget rätt på? Ska sitta i en 740 isf!

Gör det ordentligt eller ge fan i det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang