Hur kolla om bil har kreditskuld?

turbo_sport
9 november 2013 · 390 Inlägg

Hejhopp!

Kikar på en bil på blocket som jag ska iväg och kolla på imorn. Allt verkade bra tills jag såg att det står KREDIT på fodonsupplysningen. Sa då till säljaren att jag drar mig ur, denna ringde då upp och sa att krediten va på förra ägaren och att den var betald. Så det var inget att oroa sig över.

Men hur ska jag kunna kolla säkert att krediten är betald?! Vill inte köpa en bil och sen sitta i skuld..

Hjäääälp tack smile

Saab 9-5 TiD4 Aero "1 OF 6" (2011)
Saab 9-5 2,3T EX59 "Äkta polisbil 8 6777" (2005)
Volvo V70 D5 Summum "Maxutrustad" (2009)
fredde85
9 november 2013 · 1 798 Inlägg

Så vitt ja vet så tas de bort så fort de är betalt så står de kredit finns de en skuld o den följer oftast med fordonet så de är inte alls säkert de är nåt som är betalt

transport styrlelsen på 0771141516 borde kunna ge dig mer svar

Senast redigerat av fredde85 (9 november 2013)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
discokapten Kapten på disco!
9 november 2013 · 1 729 Inlägg

Kreditspärrarna har alltid släppt direkt när jag köpt bilar och säljaren degat in pengarna.

Det du kan göra är att ta reda på vart krediten är någonstans (vilken firma) och ringa dit imorgon och fråga hur mycket som är kvar...

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
turbo_sport
9 november 2013 · 390 Inlägg

Tackar för svaren. Men svårt att ringa när det är söndag imorn hmm Får se hur det blir...

Saab 96 v4 "Nylackerad" (1973)
Saab 9-5 2,3T EX59 "Äkta polisbil 8 6777" (2005)
Saab 9-5 TiD4 Aero "1 OF 6" (2011)
Evildan
9 november 2013 ·

Skumt att det påstås vara förra ägarens skuld då det inte ska gå att genomföra ett ägarbyte om spärren ligger där.
Förvisso kanske nuvarande ägare precis köpt/bytt in bilen för det kan ta någon vecka eller längre för kreditföretagen att meddela transportstyrelsen att spärren ska släppas.
Avvakta tills du har klara papper är mitt råd.

turbo_sport
9 november 2013 · 390 Inlägg

Du har helt rätt, tack för rådet smile Avvaktar tills på måndag så jag kan komma i kontakt med transportstyrelsen eller där krediten är tagen.

Puttenutte
9 november 2013 · 102 Inlägg

Hjälpte en kompis att köpa en bil för några månader sen. Bilen i fråga hade en kreditskuld och jag ringde då till det berörda bolaget.

Fick till svar att dom inte lämnar ut uppgifter om hur mycket som betalats eller var kvar på kreditskulden, till en eventuell köpare.

Det var alltså ägaren till bilen som fick ta ut dessa uppgifter och delge min kompis.




/Patrik

Saab 9-3 Aero SS "Twin" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang