Köpråd: pendlar bil 40k måste sitta bekvämt

packepk
7 november 2013 · 124 Inlägg

Vad säger herrskapet om en Mazda 6 2.3 sport? Gällande komfort soppa drickandet osv? Någon som har erfarenhet av den? För jag har noll koll om denna, men den känns lovande när den ska vara problemfri

Presidento Of World
7 november 2013 · 3 332 Inlägg

packepk skrev:
Vad säger herrskapet om en Mazda 6 2.3 sport? Gällande komfort soppa drickandet osv? Någon som har erfarenhet av den? För jag har noll koll om denna, men den känns lovande när den ska vara problemfri

-bullriga
-rostar

annars så är 2.0 motorn bra! snygga med.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
SportPilot Ubåtsingenjör
7 november 2013 · 7 243 Inlägg

har de senaste dagarna kört en mercedes benz w203 (c klass från 01 och uppåt), sitter väldligt bra i den och den går faktiskt överraskande tyst. Skippa c180, motorn är för klen och dricker för mycke

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
7 november 2013 ·

packepk skrev:
Vad säger herrskapet om en Mazda 6 2.3 sport? Gällande komfort soppa drickandet osv? Någon som har erfarenhet av den? För jag har noll koll om denna, men den känns lovande när den ska vara problemfri

Förutom att den ser för bedrövlig ut enligt dig så är det en bra bil, bakre skärmkanter är rostbenägna samt anses bullrig av dom som kör tysta premiumvagnar, däremot är den inte bullrigare än de mindre VW-produkterna du var intresserad av.
Finns en billig kycklinggul Mazda6 kombi i Eskilstuna på blocket hos en av stadens "mindre" handlare med tvivelaktigt rykte, men det är bilen du köper inte hans umgänge wink

skanepiraten
7 november 2013 · 466 Inlägg

Ja jag röstar för standard Svensson bilen nr1 ^^

En volvo V70 170HK bensin, har själv en -01 med  business paketet smile
Bra duktigt nöjd och drar ca 0.76 milen (kör motorväg mycket).

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 november 2013 · 17 562 Inlägg

skanepiraten skrev:
Ja jag röstar för standard Svensson bilen nr1 ^^

En volvo V70 170HK bensin, har själv en -01 med  business paketet smile
Bra duktigt nöjd och drar ca 0.76 milen (kör motorväg mycket).

Bra släde. Kan själv köpa en likadan för 14000. Ska fundera på saken då den tyvärr är en manuell.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
8 november 2013 · 7 243 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

skanepiraten skrev:
Ja jag röstar för standard Svensson bilen nr1 ^^

En volvo V70 170HK bensin, har själv en -01 med  business paketet smile
Bra duktigt nöjd och drar ca 0.76 milen (kör motorväg mycket).

Bra släde. Kan själv köpa en likadan för 14000. Ska fundera på saken då den tyvärr är en manuell.

är inte en 140hk bättre ? då det är exakt samma maskin fast med annan programvara... och pga lägre effekt så får man lägre försäkring

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
packepk
8 november 2013 · 124 Inlägg

skanepiraten skrev:
Ja jag röstar för standard Svensson bilen nr1 ^^

En volvo V70 170HK bensin, har själv en -01 med  business paketet smile
Bra duktigt nöjd och drar ca 0.76 milen (kör motorväg mycket).

Då måste du väl endå snålköra den?? Är inte V70 dyr i försäkring skatt?

TBergsten
8 november 2013 · 996 Inlägg

Jag röstar på s/v70, har kört flera bilar och hittils har dom plockat alla hittils wink Om du har en budget på 40.000 så hittar du garanterat en fin smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 november 2013 · 14 079 Inlägg

packepk skrev:
Tjenare tjenare!

Nu är de så att min gamle trotjänare till bil har blivit för tråkig och obekväm för mig nu när jag har börjat pendla hem över helgen mellan Småland och Östergötland (ca 20 mil),

Jag är ute efter en bil som man sitter bekvämt i utan att få ont i kroppen efter längre resor, toppen på budgeten är 40k. Vill ha en så ny som möjligt, inget äldre än 03, gärna en Diesel som drar runt halvlitern eller en bensinare som drar något under litern är också okej! Gärna något med lite kräm i som orkar göra omkörningar med osv, Dragkrok på något sett är krav, tack på förhand!

Ge många tips nu, fördelar och nackdelar bil jag veta!

Bilar som jag har kollar lite på är: Saab 9-3 1.8t/2.0t, ford focus 1.6 dci,

Detta kan du absolut inte få något råd av från någon här inne. Du måste faktiskt provsitta olika bilar och modeller. Alla personer är olika och alla bilar passar människor olika. Den bilen som passar en kropp kan vara helt förkastligt för en annan kropp. Så ut och prova i flera bilaffärer och ta provturer för att prova olika inställningar på bilstolarna.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hasselstrom
8 november 2013 · 796 Inlägg

Har själv suttit i mååånga bilar och jag kan säga att dom enda storlarna jag har suttit i utan att få ont i röven av är:

Plats nummer ett: Opel Vectra gl diamond -92. Insuttna i drygt 20kmil. Har suttit i tre dagar i sträck i en sån stol (sovit, ätit, kört) med enda undantag av att gå ur bilen o pissa.. Kände mig friskare och bättre i ryggen efter den roadtripen än innan! Annars är bilen lätt och pigg och rör på sig riktigt bra på motorvägen. Billigt går den också, men för gammal och skrammlig..

Plats nummer två: Renualt Clio 1,4 -99!!??!?!?!? Jajjemen! Drog en resa tur och retur till rättvik i somras (70mil) och blev jävligt överaskad av den lilla fransken! Skiten har gått 28k mil och rullar än, förvånansvvärt tyst! Sålänge man inte har brottom så åker man riktigt gött faktiskt! 0,54L/m om man kör landsväg/motorväg utan att köra eco-drive. Kanske inga bilar du tänkt köpa, men man kan ju dela med sig:D

Så gött att åka i bilar som man slipper träsmak o skit i.. Ni vet.. när man börjar vrida o vända på sig efter fem mil..

Är ju bmw-fantast, men sköna säten kan dom inte göra.. Man sitter gött i dom (och fast) i kortare sträckor.. men när man börjar åka långt så börjar iaf jag lyfta på skinkorna..

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
jetta16v
8 november 2013 · 1 534 Inlägg

Hasselstrom skrev:
Har själv suttit i mååånga bilar och jag kan säga att dom enda storlarna jag har suttit i utan att få ont i röven av är:

Plats nummer ett: Opel Vectra gl diamond -92. Insuttna i drygt 20kmil. Har suttit i tre dagar i sträck i en sån stol (sovit, ätit, kört) med enda undantag av att gå ur bilen o pissa.. Kände mig friskare och bättre i ryggen efter den roadtripen än innan! Annars är bilen lätt och pigg och rör på sig riktigt bra på motorvägen. Billigt går den också, men för gammal och skrammlig..

Plats nummer två: Renualt Clio 1,4 -99!!??!?!?!? Jajjemen! Drog en resa tur och retur till rättvik i somras (70mil) och blev jävligt överaskad av den lilla fransken! Skiten har gått 28k mil och rullar än, förvånansvvärt tyst! Sålänge man inte har brottom så åker man riktigt gött faktiskt! 0,54L/m om man kör landsväg/motorväg utan att köra eco-drive. Kanske inga bilar du tänkt köpa, men man kan ju dela med sig:D

Så gött att åka i bilar som man slipper träsmak o skit i.. Ni vet.. när man börjar vrida o vända på sig efter fem mil..

Är ju bmw-fantast, men sköna säten kan dom inte göra.. Man sitter gött i dom (och fast) i kortare sträckor.. men när man börjar åka långt så börjar iaf jag lyfta på skinkorna..

Nu pratar du i nattmössan, en av grejerna BMW är kända för är gudomligt sköna säten.

Det är lite skillnad mellan en gammal snik 3-serie och nyare generösare utrustad 5-serie/7-serie..

Edit, även äldre modeller har sköna säten, bara det inte är en snikvariant..

Senast redigerat av jetta16v (8 november 2013)

OpelP1
8 november 2013 · 1 412 Inlägg

Fords stolar tycker jag brukar vara sköna på det sättet att man kan åka långt utan att det blir obekvämt.

Håller med om att bmw stolar ofta blir obekväma under längre sträckor.

Hasselstrom
10 november 2013 · 796 Inlägg

jetta16v skrev:

Hasselstrom skrev:
Har själv suttit i mååånga bilar och jag kan säga att dom enda storlarna jag har suttit i utan att få ont i röven av är:

Plats nummer ett: Opel Vectra gl diamond -92. Insuttna i drygt 20kmil. Har suttit i tre dagar i sträck i en sån stol (sovit, ätit, kört) med enda undantag av att gå ur bilen o pissa.. Kände mig friskare och bättre i ryggen efter den roadtripen än innan! Annars är bilen lätt och pigg och rör på sig riktigt bra på motorvägen. Billigt går den också, men för gammal och skrammlig..

Plats nummer två: Renualt Clio 1,4 -99!!??!?!?!? Jajjemen! Drog en resa tur och retur till rättvik i somras (70mil) och blev jävligt överaskad av den lilla fransken! Skiten har gått 28k mil och rullar än, förvånansvvärt tyst! Sålänge man inte har brottom så åker man riktigt gött faktiskt! 0,54L/m om man kör landsväg/motorväg utan att köra eco-drive. Kanske inga bilar du tänkt köpa, men man kan ju dela med sig:D

Så gött att åka i bilar som man slipper träsmak o skit i.. Ni vet.. när man börjar vrida o vända på sig efter fem mil..

Är ju bmw-fantast, men sköna säten kan dom inte göra.. Man sitter gött i dom (och fast) i kortare sträckor.. men när man börjar åka långt så börjar iaf jag lyfta på skinkorna..

Nu pratar du i nattmössan, en av grejerna BMW är kända för är gudomligt sköna säten.

Det är lite skillnad mellan en gammal snik 3-serie och nyare generösare utrustad 5-serie/7-serie..

Edit, även äldre modeller har sköna säten, bara det inte är en snikvariant..

Smaken är ju som röven, klöven;)
Har suttit i mååånga bmw och förstår vad du menar.. Grymt påkostade stolar och bekväma i mååånga bmws och man sitter still, vilket är ganska viktigt i en bil.. Har absolut inget emot att hoppa in i en bmw o åka (kör ju bmw själv).. Men när man börjar plocka mil så börjar jag likförbannat att vrida på mig... Men jag åker inte så långt oftast, såmde går bra:p

Tror att bmws påkostade stolar är sjukt bekväma för mååånga andra, men just min röv och rygg vill ha en rejält insutten snikstol som känns som en gammal sönderpökad säng för att sitta gött:)

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
xXSammy
10 november 2013 · 6 586 Inlägg

Ford Focus och pendla långt vet jag inte med..Tycker man sitter bättre i Mondeo då.

Lite gammal, men fina bilar.

http://www.blocket.se/lund/Alfa_Romeo_1 … _8&w=3
http://www.blocket.se/orebro/Alfa_Romeo … _8&w=3

Om du kan sträcka plånboken lite..
http://www.blocket.se/malmo/Alfa_Romeo_ … _8&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Alfa_Ro … _8&w=3

De/Dem
skanepiraten
10 november 2013 · 466 Inlägg

CHEEVA skrev:

Dieselsmurfen skrev:

skanepiraten skrev:
Ja jag röstar för standard Svensson bilen nr1 ^^

En volvo V70 170HK bensin, har själv en -01 med  business paketet smile
Bra duktigt nöjd och drar ca 0.76 milen (kör motorväg mycket).

Bra släde. Kan själv köpa en likadan för 14000. Ska fundera på saken då den tyvärr är en manuell.

är inte en 140hk bättre ? då det är exakt samma maskin fast med annan programvara... och pga lägre effekt så får man lägre försäkring

Ja fundera på och kan lova att om det blir ett köp så blir du inte ledsen wink
Nja 140HK funkar lika bra men försäkrings mässigt så är nog skillnaden inget större, sen är det skönt med några "extra" hk om man kanske drar nåt släp? eller bara allmänt i körningen smile

packepk skrev:

skanepiraten skrev:
Ja jag röstar för standard Svensson bilen nr1 ^^

En volvo V70 170HK bensin, har själv en -01 med  business paketet smile
Bra duktigt nöjd och drar ca 0.76 milen (kör motorväg mycket).

Då måste du väl endå snålköra den?? Är inte V70 dyr i försäkring skatt?

Ne nåt snålköra är det inte, ligger runt 120km/h på motorvägen och det är manuell låda, använder mycket av cruise control.
Försäkring på mig är inte dyr (25år) och kan inte tänka mig att det är nån större skillnad direkt.
fast ja bor man kanske dåligt område? och har skador etc så drar det ju iväg har man ju sett en del av, men på en "standard" v70 så är försäkrings fråga men liten kostnad och skatt är inget värre heller.

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
xXSammy
10 november 2013 · 6 586 Inlägg

skanepiraten skrev:

CHEEVA skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Bra släde. Kan själv köpa en likadan för 14000. Ska fundera på saken då den tyvärr är en manuell.

är inte en 140hk bättre ? då det är exakt samma maskin fast med annan programvara... och pga lägre effekt så får man lägre försäkring

Ja fundera på och kan lova att om det blir ett köp så blir du inte ledsen wink
Nja 140HK funkar lika bra men försäkrings mässigt så är nog skillnaden inget större, sen är det skönt med några "extra" hk om man kanske drar nåt släp? eller bara allmänt i körningen smile

140hk kan väl vara snik-utförd och sakna krängningshävare bak.

Senast redigerat av Malheus (10 november 2013)

De/Dem
skanepiraten
10 november 2013 · 466 Inlägg

Malheus skrev:

skanepiraten skrev:

CHEEVA skrev:

är inte en 140hk bättre ? då det är exakt samma maskin fast med annan programvara... och pga lägre effekt så får man lägre försäkring

Ja fundera på och kan lova att om det blir ett köp så blir du inte ledsen wink
Nja 140HK funkar lika bra men försäkrings mässigt så är nog skillnaden inget större, sen är det skönt med några "extra" hk om man kanske drar nåt släp? eller bara allmänt i körningen smile

140hk kan väl vara snik-utförd och sakna krängningshävare bak.

Ja jo det dessutom ^^

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
jetta16v
11 november 2013 · 1 534 Inlägg

Hasselstrom skrev:

jetta16v skrev:

Hasselstrom skrev:
Har själv suttit i mååånga bilar och jag kan säga att dom enda storlarna jag har suttit i utan att få ont i röven av är:

Plats nummer ett: Opel Vectra gl diamond -92. Insuttna i drygt 20kmil. Har suttit i tre dagar i sträck i en sån stol (sovit, ätit, kört) med enda undantag av att gå ur bilen o pissa.. Kände mig friskare och bättre i ryggen efter den roadtripen än innan! Annars är bilen lätt och pigg och rör på sig riktigt bra på motorvägen. Billigt går den också, men för gammal och skrammlig..

Plats nummer två: Renualt Clio 1,4 -99!!??!?!?!? Jajjemen! Drog en resa tur och retur till rättvik i somras (70mil) och blev jävligt överaskad av den lilla fransken! Skiten har gått 28k mil och rullar än, förvånansvvärt tyst! Sålänge man inte har brottom så åker man riktigt gött faktiskt! 0,54L/m om man kör landsväg/motorväg utan att köra eco-drive. Kanske inga bilar du tänkt köpa, men man kan ju dela med sig:D

Så gött att åka i bilar som man slipper träsmak o skit i.. Ni vet.. när man börjar vrida o vända på sig efter fem mil..

Är ju bmw-fantast, men sköna säten kan dom inte göra.. Man sitter gött i dom (och fast) i kortare sträckor.. men när man börjar åka långt så börjar iaf jag lyfta på skinkorna..

Nu pratar du i nattmössan, en av grejerna BMW är kända för är gudomligt sköna säten.

Det är lite skillnad mellan en gammal snik 3-serie och nyare generösare utrustad 5-serie/7-serie..

Edit, även äldre modeller har sköna säten, bara det inte är en snikvariant..

Smaken är ju som röven, klöven;)
Har suttit i mååånga bmw och förstår vad du menar.. Grymt påkostade stolar och bekväma i mååånga bmws och man sitter still, vilket är ganska viktigt i en bil.. Har absolut inget emot att hoppa in i en bmw o åka (kör ju bmw själv).. Men när man börjar plocka mil så börjar jag likförbannat att vrida på mig... Men jag åker inte så långt oftast, såmde går bra:p

Tror att bmws påkostade stolar är sjukt bekväma för mååånga andra, men just min röv och rygg vill ha en rejält insutten snikstol som känns som en gammal sönderpökad säng för att sitta gött:)

Typ en gammal 5-/7-serie eller en MB W123

lol

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang