Ang. Köp av Camaro RS 2010. I Sverige.

shelby1
18 november 2013 · 5 Inlägg

Tjena.

Jag har funderingar att köpa min första amrikanska bil.

Har hittat en på blocket jag funderar på att köpa,

Frågan är hur jag ska kunna känna mig helt säker, alltså att jag gjort en trygg affär. Vill inte köpa någon krockad bil.

Säljaren har ej något cardax. Säljaren har tagit  in bilen via en kompis i usa i våras.

Hur fungerar det med carfax då den är svensk reggad. Det är ju USA historiken som är mest intressant.?

Ska jag ta chassi numret. och söka på via Carfax.com? eller cip nummer ?

Jag är helt ny på detta området. Idiotförklara mig icke smile

Grymt tacksam om någon med erfarenhet hör av sig. (Dom som köpt en importerade bil på svneska markanden)

Vad ni har gjort för att känna er trygga i eran bilaffär. Eller vad ni skulle tänkt på/kollat upp i efterhand.big_smilesmilesmile

Mvh.

Madick1
21 november 2013 · 125 Inlägg

Varför inte bara köpa en sv-såld med garanti istället då kan du känna dig tryggare

cewee
21 november 2013 · 349 Inlägg

Om jag förstod det rätt så har killen tagit in bilen via sin polare som bor i USA?
Fråga om säljaren kan ta kontakt med sin polare och få historik på bilen från USA.   
Reagerar säljaren konstigt på den frågan och svarar att "nää de går tyvärr inte" "nej han köpte den utan papper" "tyvärr har han slarvat bort papper på bilen"  eller liknande så avstå från köpet direkt. 

Sen så kommer man aldrig komma ifrån att det är säkrare att köpa en Svensk-såld bil smile

*Det går väll säkert att hitta information via chassinummer eller liknande men min personliga uppfattning är att inte köpa bil av slarviga människor. Importerar man en bil så tycker jag att man ska ha koll på historik samt gamla noteringar om bilen.


Angående köpa importerad bil i Sverige så gjorde jag mitt köp pga dessa anledningar:

Bilen är i fint skick.
Den är inte i överdrivet fint skick, det finns "normal" slitage (ex. stenskott.)
Skicket på bilen är rimligt med de miltalen den har.
Det fanns mycket dokumentation på bilen, både från Japan och England.
Regelbundna noteringar + service där miltalen alltid skrevs upp. (Så kan följa från 0 mil tills idag)
Finns jätte mycket kvitton på bilen. Både från Japan, England och Sverige.
Det finns två original nycklar från Japan.

Ägaren innan var väldigt seriös och hade stenkoll på diverse prylar och dokumentation.
Berättade vad han hade haft för problem med bilen.
Gav mig kontaktuppgifter till tidigare ägare i Sverige.

Sen är det skillnad på en Evo och en Camaro självklart, men principen är ju densamma.

Senast redigerat av cewee (21 november 2013)

shelby1
21 november 2013 · 5 Inlägg

cewee skrev:
Om jag förstod det rätt så har killen tagit in bilen via sin polare som bor i USA?
Fråga om säljaren kan ta kontakt med sin polare och få historik på bilen från USA.   
Reagerar säljaren konstigt på den frågan och svarar att "nää de går tyvärr inte" "nej han köpte den utan papper" "tyvärr har han slarvat bort papper på bilen"  eller liknande så avstå från köpet direkt. 

Sen så kommer man aldrig komma ifrån att det är säkrare att köpa en Svensk-såld bil smile

*Det går väll säkert att hitta information via chassinummer eller liknande men min personliga uppfattning är att inte köpa bil av slarviga människor. Importerar man en bil så tycker jag att man ska ha koll på historik samt gamla noteringar om bilen.

Tack. jag du förstog mig precis rätt. Jag ska framföra detta till honom.

en sak han nämnde när jag frågade ang service i USA. Då sa han att dom brukar köra det svart i USA? Därför finns ej något carfax från USA. Min fråga ang detta är stämmer det ? låter lite skumt.

mvh.

cewee
21 november 2013 · 349 Inlägg

shelby1 skrev:

cewee skrev:
Om jag förstod det rätt så har killen tagit in bilen via sin polare som bor i USA?
Fråga om säljaren kan ta kontakt med sin polare och få historik på bilen från USA.   
Reagerar säljaren konstigt på den frågan och svarar att "nää de går tyvärr inte" "nej han köpte den utan papper" "tyvärr har han slarvat bort papper på bilen"  eller liknande så avstå från köpet direkt. 

Sen så kommer man aldrig komma ifrån att det är säkrare att köpa en Svensk-såld bil smile

*Det går väll säkert att hitta information via chassinummer eller liknande men min personliga uppfattning är att inte köpa bil av slarviga människor. Importerar man en bil så tycker jag att man ska ha koll på historik samt gamla noteringar om bilen.

Tack. jag du förstog mig precis rätt. Jag ska framföra detta till honom.

en sak han nämnde när jag frågade ang service i USA. Då sa han att dom brukar köra det svart i USA? Därför finns ej något carfax från USA. Min fråga ang detta är stämmer det ? låter lite skumt.

mvh.

Så vitt jag känner till om Carfax så noterar dem inte vanliga service besök?
Jag har för mig att det bara är till för att titta om bilen varit stulen, krockad eller inblandad i något olagligt?

Dock är jag väldigt osäker på den frågan så den får gärna någon som vet 100% svara på.

shelby1
21 november 2013 · 5 Inlägg

okej. du har säkert rätt. jag har noll koll på detta området.

en annan sak jag tänka på. vet en kille som skulle köpa en bmw m3. och tog då med bilen på mm test. då visade det sig att bilen varit krockad.

så det vore ju en bra grej att ta med bilen på mm-test?

cewee
21 november 2013 · 349 Inlägg

Vad är ett mm-test?

N_W V8 de bästa som finns!
21 november 2013 · 1 092 Inlägg

Köp ett carfax på bilen, carfax finns nu i Sverige så man får man alla svenska besiktningar mm på det också.

Det du ser på det carfaxet som visar usa-historiken är bla antal ägare, när bilen såldes,  om den har en junk/salvage/rebuilt/fire/flood/hail/lemon varning på sig tex att den stått i ett översvämmat område eller blivit registrerad som skadad/skrotad.
Du ser alla ägarbyten och när, du ser miltalavläsningar hos märkesverksstäder och när bilen avgasmättes.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang