Volvo V40 - handbroms

quexy
21 november 2013 · 17 Inlägg

Tjenare.
Hoppas denna tråd hamnar rätt nu smile

Iallafall min mammas handbroms tar bara högstupp och då tar inte så väldigt bra, och vet även att det ska vara en "självjusterande" handbroms så då är det alltså något som ska smörjas med något berättade då min fordons lärare.
Så till min fråga, vad är det som ska smörjas och med vad ska det smörjas? big_smile

fadret
21 november 2013 · 1 125 Inlägg

Det går även att justera i mittkonsollen

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
quexy
21 november 2013 · 17 Inlägg

fadret skrev:
Det går även att justera i mittkonsollen

Min fordrons lärare samt många trådar på internett säger att något ska smörjas, gäller på S40 också smile

Senast redigerat av quexy (21 november 2013)

zzr94092
21 november 2013 · 4 411 Inlägg

troligen är det så att hävarmen inte går tillbaka på bromsoket,gör det inte det så justeras inte handbromsen,justeringen vid handbromsspaken är endast till för att justera bort slacket i vajern när allt funkar som det ska.

quexy
21 november 2013 · 17 Inlägg

zzr94092 skrev:
troligen är det så att hävarmen inte går tillbaka på bromsoket,gör det inte det så justeras inte handbromsen,justeringen vid handbromsspaken är endast till för att justera bort slacket i vajern när allt funkar som det ska.

Alltså är det bromsoket som ska smörjas? smile

RFMF
21 november 2013 · 253 Inlägg

Du ser om du tittar under bilen på oket att vart handbroms wiren går. Det är 97% att det bara är att byta OK. Vissa kan gå att smörja upp. Sätt en polare i bilen som sitter och drar i spaken medans du drar till baka armen. Har du tur börjar den att röra på sig.
Felet är att folket använder handbromsen för sällan så dom ej smörjs.

Edit: Feltemas bromsok funkar helt OK har satt de på en bekants bil. Du får 2 ok från biltema för 1 på "märkes" butik smile Eftersom v40 inte står så högt i värde så kan de bara vara en smart sak att tänka på smile

Senast redigerat av RFMF (21 november 2013)

244 -75 projekt med T5 !! Kom in i familjen du med !:-)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 14&p=1
quexy
21 november 2013 · 17 Inlägg

RFMF skrev:
Du ser om du tittar under bilen på oket att vart handbroms wiren går. Det är 97% att det bara är att byta OK. Vissa kan gå att smörja upp. Sätt en polare i bilen som sitter och drar i spaken medans du drar till baka armen. Har du tur börjar den att röra på sig.
Felet är att folket använder handbromsen för sällan så dom ej smörjs.

Edit: Feltemas bromsok funkar helt OK har satt de på en bekants bil. Du får 2 ok från biltema för 1 på "märkes" butik smile Eftersom v40 inte står så högt i värde så kan de bara vara en smart sak att tänka på smile

Tack för ett bra svar smile

Felet är nog det du säger så mamma har en automat så använder hon parkerings växeln istället, om inte backen är för brant då smile Men ska kolla om det går med att smörja annars får vi åka och köpa det big_smile Men vad rekomderar du att smörja med då? big_smile

RFMF
21 november 2013 · 253 Inlägg

quexy skrev:
Felet är nog det du säger så mamma har en automat så använder hon parkerings växeln istället, om inte backen är för brant då smile Men ska kolla om det går med att smörja annars får vi åka och köpa det big_smile Men vad rekomderar du att smörja med då? big_smile

Jag använde någon spray fett. Sprayade på axeln, sen satt jag i 20 min innan jag ens fick den att börja gå tbx!

"Felet är nog det du säger så mamma har en automat" Där är felet :-) Bytte bromsok på en Mitsubishi Carisma(samma skit bil)automat på jobbet i förrgår. Man byter bromsok på V40/Carisma som man byter kalsonger typ :-)

244 -75 projekt med T5 !! Kom in i familjen du med !:-)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 14&p=1
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang