Trimma b230fk

Ammazone
14 november 2013 · 59 Inlägg

Hej!

Jag har lite frågor angående min Volvo 940
I dagens läge har jag en småtrimmad b230fk.

Spec.
Orginal 530 topp och orginal turkosa spridare,
2,5" lmm, TD-04 13c turbo med ombyggd wastegate som
ger 0,7 bar laddtryck.

Bränsleboxen har ett vikinchip ecomax och
tändningen är orginal. Avgassystemet är orginal med
hemmabyggt cat-back system med två små Simons dämpare
och 2,5" rör.

Nu till frågan, jag vill ha mer effekt för minsta möjliga peng pga
tillökning i familjen.. Har tillfällig idétorka så kom med förslag på
bra sätt att öka effekten?

Bra tips på vart man kan köpa billiga och bra delar eller halvfabrikat som man
får sätta ihop själv eller liknande är varmt välkomna!

Tacksam för alla svar, mvh!

Det spelar ingen roll vad det kommer att bli,
Det kommer ändå inte att fungera.
david850
14 november 2013 · 331 Inlägg

Èn större turbo som 19t. Gör bra skillnad. Sen större spridare och LMM.

Volvo 945 Classic "Gatbils och drifting sleeper" (1998)
pim_pim
14 november 2013 ·

höja laddtrycket, kostar ingenting direkt.

simlar
14 november 2013 · 5 550 Inlägg

Chippa tändning, höjja laddet till ca 0,8-0,9bar och tanka BF98 (ifall du inte redan gör det).
Skadar ju inte att komplettera med en 3" downpipe och sportkat också.

Det är då vad jag skulle gjort då det är det billigaste. En större turbo är ju inte så värst billigt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Ammazone
15 november 2013 · 59 Inlägg

En 19t turbo är på tok för dyrt tyvärr,

Men om jag börjar tanka 98 oktan och byter till en ställbar btr och en ny wastegate så borde jag kunna höja laddtrycket en del.

Jag hittade ett kit där man kunde bygga om sin orginal btr till en ställbar:
http://alutech.se/?do=viewitem&id=capb

Nån som har provat detta och vet om det fungerar?
Å andra sidan är en helt ny btr inte mycket dyrare..

Vart kan man köpa bra delar till att bygga avgassystem, för ett 3" vore nog inte fel, jag vill ju inte att turbon ska bli asvarm när jag skruvar upp laddtrycket

Mvh

Det spelar ingen roll vad det kommer att bli,
Det kommer ändå inte att fungera.
Sharky
15 november 2013 · 10 287 Inlägg

Lägg pengarna på en annan kam istället för ett fullt 3" system. DP kan man byta dock och en bättre kat
skadar inte.

Och pilla inte med soppatrycket. Då riskerar bilen bara att gå för fett och kosta en massa extra i soppa. En annan WG??. Eller menar du att du avser byta tryckklocka. Det finns sniklösningar som funkar som tex en extra yttre fjäder.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Ammazone
15 november 2013 · 59 Inlägg

Sharky skrev:
Lägg pengarna på en annan kam istället för ett fullt 3" system. DP kan man byta dock och en bättre kat
skadar inte.

Och pilla inte med soppatrycket. Då riskerar bilen bara att gå för fett och kosta en massa extra i soppa. En annan WG??. Eller menar du att du avser byta tryckklocka. Det finns sniklösningar som funkar som tex en extra yttre fjäder.

/Göran

Okej, är det bättre att tanka 98 oktan och låta soppatrycket va? Som det är nu så finns det tendens till spikningar om jag laddar 0,8-1,0 bar och inte gasar fullt vid tex en omkörning, men det är ju då på 95 oktan..

Med WG så menade jag att byta tryckklockan till en med ställbar "arm" nuvarande klocka har redan fått en operation med en bra fjäder och brickor, har även pysventil men den används inte..

Jag skulle inte vilja byta topp då jag inte är ute efter några hiskeliga effekter, men en v-kam ihop med min 530 kanske skulle sitta fint?

Det spelar ingen roll vad det kommer att bli,
Det kommer ändå inte att fungera.
Sharky
15 november 2013 · 10 287 Inlägg

Sänka tändningen på last är bättre än att sputa in extra soppa mha högre sopptryck. Har man inte råd med eller inte hittar vettigt tändchip så är följande metod ett alternativ:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=281405

Vilken annan kam som helst är bättre är original kam och det finns många åsikter om vilken som funkar "bäst": V, VX, VX3, A.

Spikar den lätt? Då kan det vara bra att göra rent vevhusventilationen.

/Göran


Ammazone skrev:
Okej, är det bättre att tanka 98 oktan och låta soppatrycket va? Som det är nu så finns det tendens till spikningar om jag laddar 0,8-1,0 bar och inte gasar fullt vid tex en omkörning, men det är ju då på 95 oktan..

Med WG så menade jag att byta tryckklockan till en med ställbar "arm" nuvarande klocka har redan fått en operation med en bra fjäder och brickor, har även pysventil men den används inte..

Jag skulle inte vilja byta topp då jag inte är ute efter några hiskeliga effekter, men en v-kam ihop med min 530 kanske skulle sitta fint?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Ammazone
15 november 2013 · 59 Inlägg

Sharky skrev:
Sänka tändningen på last är bättre än att sputa in extra soppa mha högre sopptryck. Har man inte råd med eller inte hittar vettigt tändchip så är följande metod ett alternativ:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=281405

Vilken annan kam som helst är bättre är original kam och det finns många åsikter om vilken som funkar "bäst": V, VX, VX3, A.

Spikar den lätt? Då kan det vara bra att göra rent vevhusventilationen.

/Göran

Vart får man ens tag i ett vettigt tändchip? Jag har letat lite bland de som säljer chip men inte hittat nåt vettigt..
Jag får göra rent vevhusventilationen i helgen och se om jag kan bygga om tryckklockan lite.

Det spelar ingen roll vad det kommer att bli,
Det kommer ändå inte att fungera.
Ammazone
24 november 2013 · 59 Inlägg

Sharky skrev:
Sänka tändningen på last är bättre än att sputa in extra soppa mha högre sopptryck. Har man inte råd med eller inte hittar vettigt tändchip så är följande metod ett alternativ:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=281405

Vilken annan kam som helst är bättre är original kam och det finns många åsikter om vilken som funkar "bäst": V, VX, VX3, A.

Spikar den lätt? Då kan det vara bra att göra rent vevhusventilationen.

/Göran

Har klurat lite på tändningen och med att sänka tändningen menar du att jag ska ställa den tidigare eller ska jag ställa den närmare Ö. D.?

Har även köpt en till Mitsubishi TDh04-13c turbo som ska renoveras, finns det nåt jag kan göra med den för att den ska bli lite vassare?

Det spelar ingen roll vad det kommer att bli,
Det kommer ändå inte att fungera.
Sharky
24 november 2013 · 10 287 Inlägg

Tändläge räknas alltid som förtändning, dvs grader före övre dödläge. Att sänka tändning är att sänka (minska) antalet grader förtändning, dvs lägga tändpunkten närmare övre dödläge.

Typiskt är måhända tändläget i original på en 940Turbo kanske 32 grader före öd vid max last - "max laddtryck" - men när man höjer laddtrycket ökar risken för självantändning - knack/spikning - och för att undvika att självantändning hinner bildas så förkortar man tiden mellan att tändstiften tänder gaserna i cylindern och att kolven vänder i övre dödläge. Dvs man sänker tändningen.

Läs mera här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Knack

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Ammazone
24 november 2013 · 59 Inlägg

Tack för den förklaringen! Då har jag lite att pyssla med i helgen..

http://forum.volvoturbo.net/viewtopic.p … amp;t=3564

Som i den länken ska jag alltså "sänka" tändningen,
men vad är det enklaste sättet att jorda ett stift i tändboxen?

Nu har jag ju lite att göra i vinter iaf smile

Det spelar ingen roll vad det kommer att bli,
Det kommer ändå inte att fungera.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang