Är det värt att privatleasa en bil?

KryckanB
10 december 2013 · 104 Inlägg

Tja!

Som rubriken säger, är det värt att privatleasa en bil?

Jag jobbar resande i hela sverige och kör väldigt mycket bil. Jag är inne på att köpa eller leasa en nyare volvo, v60, s60 eller xc60.

Frågan är då, jag som kör väldigt mycket bil, är det mer värt att leasa en nyare bil eller köpa en? Har kollat på en volvo v60 som skulle kosta 3.900:-/månad att leasa. Men vad tjänar man mest på i slutändan? Vad är egentligen smidigast och mest värt för mig som kör väldigt mycket?!

Hoppas någon har bra synpunkter o tips om detta! smile

//K

Senast redigerat av KryckanB (10 december 2013)

viccoA
10 december 2013 · 3 111 Inlägg

KryckanB skrev:
Tja!

Som rubriken säger, är det värt att privatleasa en bil?

Jag jobbar resande i hela sverige och kör väldigt mycket bil. Jag är inne på att köpa eller leasa en nyare volvo, v60, s60 eller xc60.

Frågan är då, jag som kör väldigt mycket bil, är det mer värt att leasa en nyare bil eller köpa en? Har kollat på en volvo v60 som skulle kosta 3.900:-/månad att leasa. Men vad tjänar man mest på i slutändan? Vad är egentligen smidigast och mest värt för mig som kör väldigt mycket?!

Hoppas någon har bra synpunkter o tips om detta! smile

//K

Tjänstebil är nog det mest lönsamma.

Får du köra obegränsat med mil för 3900/månad på privatleasing?

Henrik-N
10 december 2013 · 450 Inlägg

viccoA skrev:

KryckanB skrev:
Tja!

Som rubriken säger, är det värt att privatleasa en bil?

Jag jobbar resande i hela sverige och kör väldigt mycket bil. Jag är inne på att köpa eller leasa en nyare volvo, v60, s60 eller xc60.

Frågan är då, jag som kör väldigt mycket bil, är det mer värt att leasa en nyare bil eller köpa en? Har kollat på en volvo v60 som skulle kosta 3.900:-/månad att leasa. Men vad tjänar man mest på i slutändan? Vad är egentligen smidigast och mest värt för mig som kör väldigt mycket?!

Hoppas någon har bra synpunkter o tips om detta! smile

//K

Tjänstebil är nog det mest lönsamma.

Får du köra obegränsat med mil för 3900/månad på privatleasing?

man kan väl leasa på samma sätt som via företaget som tjänste bil, skillnaden är väl att de blir förmånsbil om man tar via företaget och får x antal tkr påslag på lönen att betala skatt på.
och därav följer olika varianter md fria mil, mil-bok etc etc

KryckanB
10 december 2013 · 104 Inlägg

Svar till er båda ovan:

Jag får ej förmånsbil via företaget. Och dom bilarna företaget hyr idag är inget o hänga i granen.. Däremot får jag 18.5:-/mil jag kör om jag har egen privat bil. Därför jag ska köpa/leasa en bil privat.

Jag vet ej om det var fria mil i det priset! Har inte researchat så mycket vad som ingår etc.

Det jag mest undrar är vad som är mest lönsamt i slutändan av de 2 alternativen? För även om jag köper en ny bil så kommer jag byta efter 2-3år. Och leasar man så kan man ju byta upp sig "gratis" som jag förstått det till en ny bil och förlänga leasing avtalet?

//K

dasboot
10 december 2013 · 441 Inlägg

Volvo Inclusive Privatleasing ingår leasing via Volvofinans, Volvo Serviceavtal och Biliakort. Kostnad för Volvia halvförsäkring tillkommer. Inga uppläggnings- eller administrationsavgifter. Gäller 36 månader och 4.500mil. På ovan bilar gäller garanterat restvärde. Efter 3 år så lämnar man tillbaka bilen och skador/övermil får man stå för själv.

Henrik-N
10 december 2013 · 450 Inlägg

det som är lönsamt för dig kanske inte är lönsamt för en annan. sätt dig ner och räkna på det. personligen skulle jag köpa en "nästan" ny bil då den värsta värdeminskningen passerat, äga den privat och välja milersättning.

leasing tycker jag inte är lönsamt ur någon aspekt.

lycka till

666_Beast
10 december 2013 · 1 863 Inlägg

Har för mig att man får betala 10-15 kr / mil som du kör över de 1500 milen som ingår per år när du leasar en bil. Har oxå kollat lite på det alternativet men jag kör ca 4000 mil om året så då var det inget alternativ längre.
Köp en bil och betala mer varje månad på avbetalningen istället.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
bronco_z
10 december 2013 · 604 Inlägg

Att köpa och äga och sen få milersättning på 18,5 kr är ganska kass iaf. Finns nog ingen bil som går att köra så billigt. Släng på service, några reparationer och en omgång däck så är du lätt uppe i 30kr/mil. Har hört om beräkningar som lutar åt 50kr milen.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 december 2013 · 17 622 Inlägg

Har själv varit inne på detta alternativ. Tyvärr blir det hutlöst dyrt om man kör mer än de mil som ingår. De är 1500 mil per år.

Efter 36 månader har du betalt 140400:- Det är rätt saftigt eftersom du inte äger bilen sen... Dessutom räcker det med en minimal buckla eller dörruppslag i bilen för att du ska åka på "straffavgift" för rep.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
11 december 2013 · 5 650 Inlägg

jag skulle hellre köpt bilen och betalat mindre per månad och tagit att den tappat halva värdet direkt när man får nycklarna

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
knicklas
11 december 2013 · 3 Inlägg

En jämförelse:

Jag köpte 2010 en V70 2,4D Summum för 322.000:-
Körde med den i knappt 3 år och drygt 3000 mil/år.
Värdeminskningen vid försäljningen var 150.000:-, alltså minst 50.000:-/år.
Skatt: 3200:-/år (ingår den vid privatleasing?)
Service: 3500:-/år
Räntekostnader: vet inte, kanske 500:-/månad?
Kostnad per år: 62.700:- Blir 5225:- i månaden...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 december 2013 · 17 622 Inlägg

knicklas skrev:
En jämförelse:

Jag köpte 2010 en V70 2,4D Summum för 322.000:-
Körde med den i knappt 3 år och drygt 3000 mil/år.
Värdeminskningen vid försäljningen var 150.000:-, alltså minst 50.000:-/år.
Skatt: 3200:-/år (ingår den vid privatleasing?)
Service: 3500:-/år
Räntekostnader: vet inte, kanske 500:-/månad?
Kostnad per år: 62.700:- Blir 5225:- i månaden...

Oj. Men som du skrev: 3000 mil per år.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
knicklas
11 december 2013 · 3 Inlägg

Javisst! Ändå skrämmande siffror när man summerar sitt bilägande. Snubben som köpte min bil däremot, han gjorde en riktigt bra affär! Mycket nybilskänsla kvar, ALL dokumentation (alltifrån offerter och framåt) och välskött bil för 175k... Det är SÅ man ska köpa bil har jag kommit fram till! :-)

KryckanB
11 december 2013 · 104 Inlägg

Ska sätta mig ner och räkna på det hela verkar det som! Det man kan göra är ju annars att köpa en bil som är 1 år gammal som gått 3500mil eller mindre. Då borde väll det största tappvärdet passerat?

viccoA
11 december 2013 · 3 111 Inlägg

Köp en 3 år begagnad bil, ofta får du 1 års begagnat garanti och betalar ca 50% av nypriset för bilen.
Även om den rasar ytterligare 50% på 3 år till så är det ändå bara 1/4 av pengarna jämfört med att köpa nytt. Du får visserligen lägga till lite på reparationer.

Senast redigerat av viccoA (11 december 2013)

Mr_Yellow
11 december 2013 · 184 Inlägg

Du kan aldrig tjäna pengar på att leasa en bil, blir dyrt oavsett hur du vänder och vrider på det. Mycket smartare att köpa 3-4 år gammal bil som inte har gått så långt.

Själv brukar jag köpa bilar som är 5-6 år gammal men som har gått MAX 7000 mil, byter upp mig varje 1-2 år. På så sätt får man en bil som fortfarande känns som "ny", går lika bra som en ny och inte kräver större reparationer. Du behöver bara tänka på servicen, de stora reparations kostnaderna brukar uppkomma efter 10k+ har jag fått erfara.....

KryckanB
11 december 2013 · 104 Inlägg

Mr_Yellow skrev:
Du kan aldrig tjäna pengar på att leasa en bil, blir dyrt oavsett hur du vänder och vrider på det. Mycket smartare att köpa 3-4 år gammal bil som inte har gått så långt.

Själv brukar jag köpa bilar som är 5-6 år gammal men som har gått MAX 7000 mil, byter upp mig varje 1-2 år. På så sätt får man en bil som fortfarande känns som "ny", går lika bra som en ny och inte kräver större reparationer. Du behöver bara tänka på servicen, de stora reparations kostnaderna brukar uppkomma efter 10k+ har jag fått erfara.....

Lite så jag tänker! Dock vill jag ju köpa en xc60 med nyare baklamporna, så får nog bli en 2012/2013 isåfall!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 december 2013 · 17 622 Inlägg

KryckanB skrev:

Mr_Yellow skrev:
Du kan aldrig tjäna pengar på att leasa en bil, blir dyrt oavsett hur du vänder och vrider på det. Mycket smartare att köpa 3-4 år gammal bil som inte har gått så långt.

Själv brukar jag köpa bilar som är 5-6 år gammal men som har gått MAX 7000 mil, byter upp mig varje 1-2 år. På så sätt får man en bil som fortfarande känns som "ny", går lika bra som en ny och inte kräver större reparationer. Du behöver bara tänka på servicen, de stora reparations kostnaderna brukar uppkomma efter 10k+ har jag fått erfara.....

Lite så jag tänker! Dock vill jag ju köpa en xc60 med nyare baklamporna, så får nog bli en 2012/2013 isåfall!

Hakat upp dig på den trånga XC60? Jag skulle nog köpt en bil för 50-70 tkr.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KryckanB
11 december 2013 · 104 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

KryckanB skrev:

Mr_Yellow skrev:
Du kan aldrig tjäna pengar på att leasa en bil, blir dyrt oavsett hur du vänder och vrider på det. Mycket smartare att köpa 3-4 år gammal bil som inte har gått så långt.

Själv brukar jag köpa bilar som är 5-6 år gammal men som har gått MAX 7000 mil, byter upp mig varje 1-2 år. På så sätt får man en bil som fortfarande känns som "ny", går lika bra som en ny och inte kräver större reparationer. Du behöver bara tänka på servicen, de stora reparations kostnaderna brukar uppkomma efter 10k+ har jag fått erfara.....

Lite så jag tänker! Dock vill jag ju köpa en xc60 med nyare baklamporna, så får nog bli en 2012/2013 isåfall!

Hakat upp dig på den trånga XC60? Jag skulle nog köpt en bil för 50-70 tkr.

Trång och trång, det får man ju resonera hur man vill.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang