Rassel/knack i motorn Audi 2,2t

turbokill
13 december 2013 · 347 Inlägg

Hej,

Som ni ser i rubriken så låter det lite illa ur min S4:a.
Det är ett rasslande/knackande ljud som kommer straxt efter 2000rpm och följer med registret upp men blir lite tystare kring 3500-4000rpm.
står man framför motorutrymmet låter det som om det kommer från bakkanten av motorn men rätt svårt att lokalisera exakt var, hörs väl inne i kupén. Då bilen har gått ca 35000mil så misstänker jag efter dom milen med (förmodligen) "relativt" hård körning att ett par lager i motorn lär vara slut. Vad tror ni?

Med vänlig hälsning
Ludvig

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
Presidento Of World
13 december 2013 · 3 332 Inlägg

turbokill skrev:
Hej,

Som ni ser i rubriken så låter det lite illa ur min S4:a.
Det är ett rasslande/knackande ljud som kommer straxt efter 2000rpm och följer med registret upp men blir lite tystare kring 3500-4000rpm.
står man framför motorutrymmet låter det som om det kommer från bakkanten av motorn men rätt svårt att lokalisera exakt var, hörs väl inne i kupén. Då bilen har gått ca 35000mil så misstänker jag efter dom milen med (förmodligen) "relativt" hård körning att ett par lager i motorn lär vara slut. Vad tror ni?

Med vänlig hälsning
Ludvig

Är de kedja eller rem? för låter nästan som kedjan..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
turbokill
13 december 2013 · 347 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
Är de kedja eller rem? för låter nästan som kedjan..

Det är kamrem så det tror jag inte...

Senast redigerat av turbokill (13 december 2013)

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
Maffia
13 december 2013 · 383 Inlägg

Du har även en kedja som sitter mellan kamaxlarna då din kamrem bara driver den ena kammen. Börjar kedjan eller remmen bli sliten så kan dom börja rassla, kan även va din fördelare som är sliten.

turbokill
14 december 2013 · 347 Inlägg

Maffia skrev:
Du har även en kedja som sitter mellan kamaxlarna då din kamrem bara driver den ena kammen. Börjar kedjan eller remmen bli sliten så kan dom börja rassla, kan även va din fördelare som är sliten.

Did not know that!
Hur kan jag göra för att se om denna kedja är sliten?
Om fördelaren är sliten, borde inte det märkas på så vis att motorn går ojämt också?

Tack för svaret smile

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
turbokill
14 december 2013 · 347 Inlägg

Jag ska försöka filma det idag så ni kan höra hur det låter. Återkommer senare!

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
turbokill
17 december 2013 · 347 Inlägg

turbokill skrev:
Jag ska försöka filma det idag så ni kan höra hur det låter. Återkommer senare!

Försökte filma lite idag, men blir för pissig kvalité för att kunna höra något. Som någon skrev ovan, angående kamkedjan, hur kollar man denna på ett "smidigt" sätt? och vad är det jag ska kolla efter?

Tacksam för svar smile

//Ludvig

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang