Ljud i en Peugeot 205

ozzeman
24 april 2007 · 29 Inlägg

Hejsan! Har köpt min första bil nu, men det var tyvärr ingen stereo i den.
Så jag är sugen på ett stereo paket, ganska budget fast ska endå spela okej.
Jag kommer bygga ut med slutsteg + baslåda i sommar. Så jag behöver en Stereo och 2x 5.25" och 2x 6x9".. Detta är paketet jag har kollat på;

http://www.mds.se/?artnr=pkt1405c

sedan har jag kollat på ett exakt lika dant system nästan fast en pioneer istället,

http://www.mds.se/?artnr=pkt2900mp

Vad tror ni om dessa paket? Jag tänker lägga ut max 2000:- på ett skapligt ljud, tråkigt och glida runt och höra väg mullret. Om ni vet något bättre paket eller själv har något utav paketen ovan så får ni gärna dela med er utav era kunskaper!


// Mvh oskar

Burnout89 Överladdad!
24 april 2007 · 530 Inlägg

http://www.mds.se/?artnr=pkt178ff


Satsa på de här paketet dom få hundra mer du får betala är lite.

Ljudet i dessa högtalare är grymt mkt bättre...

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)
Audi Q7 "Brunbjörnen" (2011)
Volvo 965 "T6" (1995)
Woot
24 april 2007 · 85 Inlägg

Om du bor nära en Mds butik, åk dit nu på Torsdag.

"Kvällsöppet  hos MDS Superstore Torsdagen den 26 April 19-21.

Nu är det dags för vårens STORA REA-KVÄLL HOS MDS. Några exempel : 400Watt sluten baslåda  med 12” bas från 535.- , Aktiv bandpasslåda med 12” bas och 180Watt MosFet förstärkare 1345.- , 2-kanals steg på 2x150W Max/2x80W RMS 765.-

Upp till 50% rabatt på utvalda varor och minst 10% på HELA MDS SORTIMENTET. Alla som köper varor för minst 1200:- får dessutom en fräck MDS keps. Passa samtidigt på att bekanta dig med årets 4 Nya serier med produkter. MDS 2007  – steg , basar och högtalare – allt är nytt med superljud och med ännu fräschare design.

Vi stänger butikerna kl. 18 som vanligt för att skylta om i butikerna och drar igång REAN FRÅN KL 19, ”först till kvarn”  gäller för de bästa erbjudanden så skynda att fynda – rean pågår till kl 21.

Välkommen till någon av följande kvällsöppna butiker eller ring vår postorderavdelning på 08-55600740."

Du kan säkert hitta nått skojj där, annars köp det paketet som Pegga_405 sade, så får du minst 10% rabatt på det. Så blir det runt 2000:- iaf wink

Volvo V70R AWD "Saffransbullen" (1998)
Churles
3 maj 2007 · 12 Inlägg

Jag var där och inhandlade lite ljud till min 205:a men jag lånar tråden lite!

Det blev ett Clarion paket ( http://www.mds.se/?artnr=pkt178ff )
som jag monterat och allt är klart MEN jag får ingen bas överhuvudtaget.
Jag läste lite snabbt på mds hemsida att man ska täta 6x9:orna så att det är helt tätt mellan över- och undersidan men så slog det mig att kan det inte vara hatthyllan som "filterar" bort basen med tanke på hur tanig den är?

Har nån något förslag på hur jag ska göra så får ni gärna säga till smile

ozzeman
3 maj 2007 · 29 Inlägg

Churles skrev:
Jag var där och inhandlade lite ljud till min 205:a men jag lånar tråden lite!

Det blev ett Clarion paket ( http://www.mds.se/?artnr=pkt178ff )
som jag monterat och allt är klart MEN jag får ingen bas överhuvudtaget.
Jag läste lite snabbt på mds hemsida att man ska täta 6x9:orna så att det är helt tätt mellan över- och undersidan men så slog det mig att kan det inte vara hatthyllan som "filterar" bort basen med tanke på hur tanig den är?

Har nån något förslag på hur jag ska göra så får ni gärna säga till smile

Hej!

Jag tror inte att det kan vara hatthyllan som filtrerar bort basen!
Har du kopplat allt rätt? Hur har du dragit dina kablar? Kanske någon störning
eller glapp. Kanske finns nån inställning i stereon där du kör alla högtalare som "diskanter" och
bara basar på baslådan. Jag köpte panasonic paketet för 1800:-~ , finare ljud för pengarna får man leta efter, jag e hel nöjd!

dj_padde
3 maj 2007 · 1 813 Inlägg

finns ju ett bra sätt att göra att bygga 2 små lådor som du sätter under dina 6*9or så dom får egna lådor som du skruvar fast i din hatthylla men brukar inte behövas till 6*9or men ibland brukar det bli lite bättre ljud.. och som ozze säger kolla inställningar på din stereo finns säkert en inställning där du höjer din bas;) Lycka till iaf=)

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
gurenius
3 maj 2007 · 1 631 Inlägg

Churles skrev:
Jag läste lite snabbt på mds hemsida att man ska täta 6x9:orna så att det är helt tätt mellan över- och undersidan men så slog det mig att kan det inte vara hatthyllan som "filterar" bort basen med tanke på hur tanig den är?

Det är viktigt att det är tätt, det är rätt. Men varningsklockan ringer när jag hör att hatthyllan är "tanig". Det är EXTREMT VIKTIGT att hatthyllan verkligen är stabil. Högtalarna ska inte flexa en millimeter när du drar på. Original-hatthyllor ska ej användas, bygg en ny i MDF istället.

Är det bara rätt monterat så får du duktigt med bas ur 6x9or. Ett par hyfsade 6x9or kostar upp mot tusenlappen.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Churles
3 maj 2007 · 12 Inlägg

Okej, jag har testat att koppla om men det lät värre så det var nog rätt inkopplat iaf.
sen så har jag höjt basen till max men det är knappt någon skillnad men jag funderar också på att bygga en ny hatthylla i trä, men hur mycket kan det kosta? (materialet bara, inte arbetet)

Ska kanske lämna in bilen för 250 kr så kollar dem vad det är för fel.


Tack på förhand

Drönirettab
3 maj 2007 · 21 761 Inlägg

Churles skrev:
Okej, jag har testat att koppla om men det lät värre så det var nog rätt inkopplat iaf.

Menar du att du provade att byta plats på ena högtalarens plus och minuskabel?

Churles
3 maj 2007 · 12 Inlägg

Drönirettab skrev:

Churles skrev:
Okej, jag har testat att koppla om men det lät värre så det var nog rätt inkopplat iaf.

Menar du att du provade att byta plats på ena högtalarens plus och minuskabel?

Yes yes, har fått höra att det kan komma ljud även om det är felkopplat, men väldigt väldigt dåligt ljud.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang