D24 från en Volvo 245 i en 244

Ainok
2 januari 2014 · 439 Inlägg

Johan240 skrev:

Ainok skrev:
Har problem med att hitta bra 240is för projektet... Kan lägga omkring 10.000 på bilen och det verkar inte gå vägen... 740is finns det dock endel vettiga...  Får nog bli så att jag bygger på 740 istället. Finns inte 240 att få tag i helt enkelt hmm

Men om jag har förstått det rätt: Om jag har tur och hittar en 240 ska jag bygga på 240 och då gäller följande: Flytta över motorfästen, och kuddar.
Dra el till glödning och pump. Sen drar man en slang från pumpen till tanken, kanske monterar förpump?

Om jag nu tvingas bygga på 740 är jag väldigt osäker på vad jag behöver göra....

Det verkar som att det är olika motorfästen på bensinarna och dieslarna men samma kuddar, men på 240 är fästena skruvade, så de kan man flyta hur man vill mellan bensin och diesel karosser, men på 740 är vänstra motorfästet svetsat, så då måste jag ha tag i en balk från en 740 diesel?

Sen  måste jag  byta tråg? Om jag ska ha motorn i en 740.. men inte om jag ska ha den i 240?

Källor:

http://30traktor.egetforum.se/konverter … 13494.html

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=2595062

Köp den jag länkade till dig. En 244 -76 som gått 9500 och har två ägare tycker jag låter som den perfekta bilen att stoppa ner motorn i. Åh rost finns det på bilar för 10000kr.

Du har helt rätt i det du behöver göra om du flyttar över motorn till en 240. Men skit i förpumpen. Den kommer bara att skapa krångel på dieselpumpen suger så pass bra ändå.

Motorfästena är olika. Och som du säger så brukar dom kunna vara svetsade. Men du kan kapa upp svetsen och svetsa fast det på en annan 740. Dock blir det bra mer jobb om du ska ha ner den i en 740 då du redan har allt du behöver till en 240.

Så som jag har fattat det så kan du köra med 240ins tråg i både 240 och 740. Men 740ins tråg passar inte i en 240.

Källor: Erfarenhet ^^

Tack så mycket för svaren, bilen du skickade verkar perfekt, har 2 stycken par med dubbla lådor sen epa tiden jag ska försöka sälja av, skjuter jag till lite extra har jag råd med den där. Ska nog ringa på den.

Att svetsa om motorfästena är nog det sista jag skulle vilja göra hmm Tror det blir väldigt svårt för mig att få det bra.

Det får bli på 240.

Nuvarande steg i projektet är ju att få ihop pengar och skrota donatorbilen, sen köpa projektbil.

Kommer säkert lägga upp en tråd här senare, tackar för all hjälp smile

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Ainok
2 januari 2014 · 439 Inlägg

Här har vi också en bra kandidat:

http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_244 … =9&w=2

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Dupond och Dupont
2 januari 2014 · 581 Inlägg

Ainok skrev:
Här har vi också en bra kandidat:

http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_244 … =9&w=2

Ser fin ut, MEN !  Säljarn, har sett andra annonser från samma företag (nästan 100 % säker på det) och de var lite skumma. Betyder inte att det är nånting men skulle rekommendera att du är extra försiktig med säljarn, ifall den har nåt skummt i görningen.

Lycka till med projektet, D24 låter jävligt gött med något modat avgasrör wink

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Evildan
2 januari 2014 ·

Dupond skrev:

Ainok skrev:
Här har vi också en bra kandidat:

http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_244 … =9&w=2

Ser fin ut, MEN !  Säljarn, har sett andra annonser från samma företag (nästan 100 % säker på det) och de var lite skumma. Betyder inte att det är nånting men skulle rekommendera att du är extra försiktig med säljarn, ifall den har nåt skummt i görningen.

Lycka till med projektet, D24 låter jävligt gött med något modat avgasrör wink

Det är bara att läsa annonstexten för att avgöra hur skum denna säljare är då det verkar vara svårt att avgöra hur många ägare bilen har i denna.
Den har dock "Eriksson" som tredje ägare.

Ainok
2 januari 2014 · 439 Inlägg

I rubriken står det 2 ägare.

Sen i texten:

''Info: ABS bromsar, AC, CD-stereo, Dragkrok, En ägare,''

Lite längre ner:

OBS 2 PRIVATA ÄLDRE ÄGARE SOM KÖRT 23800 MIL

Menar han att det är ett äldre par som nyttjat bilen?

Tänkte nästan åka och kolla på den i helgen men... ja vi får se.

Senast redigerat av Ainok (2 januari 2014)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
volvo_b23
2 januari 2014 · 236 Inlägg

Johan240 skrev:

Ainok skrev:
Har problem med att hitta bra 240is för projektet... Kan lägga omkring 10.000 på bilen och det verkar inte gå vägen... 740is finns det dock endel vettiga...  Får nog bli så att jag bygger på 740 istället. Finns inte 240 att få tag i helt enkelt hmm

Men om jag har förstått det rätt: Om jag har tur och hittar en 240 ska jag bygga på 240 och då gäller följande: Flytta över motorfästen, och kuddar.
Dra el till glödning och pump. Sen drar man en slang från pumpen till tanken, kanske monterar förpump?

Om jag nu tvingas bygga på 740 är jag väldigt osäker på vad jag behöver göra....

Det verkar som att det är olika motorfästen på bensinarna och dieslarna men samma kuddar, men på 240 är fästena skruvade, så de kan man flyta hur man vill mellan bensin och diesel karosser, men på 740 är vänstra motorfästet svetsat, så då måste jag ha tag i en balk från en 740 diesel?

Sen  måste jag  byta tråg? Om jag ska ha motorn i en 740.. men inte om jag ska ha den i 240?

Källor:

http://30traktor.egetforum.se/konverter … 13494.html

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=2595062

Köp den jag länkade till dig. En 244 -76 som gått 9500 och har två ägare tycker jag låter som den perfekta bilen att stoppa ner motorn i. Åh rost finns det på bilar för 10000kr.

Du har helt rätt i det du behöver göra om du flyttar över motorn till en 240. Men skit i förpumpen. Den kommer bara att skapa krångel på dieselpumpen suger så pass bra ändå.

Motorfästena är olika. Och som du säger så brukar dom kunna vara svetsade. Men du kan kapa upp svetsen och svetsa fast det på en annan 740. Dock blir det bra mer jobb om du ska ha ner den i en 740 då du redan har allt du behöver till en 240.

Så som jag har fattat det så kan du köra med 240ins tråg i både 240 och 740. Men 740ins tråg passar inte i en 240.

Källor: Erfarenhet ^^

740ins tråg passar i en 240i men de är fan inte mer heller tongue En kompis hade en 242a me diesel i som de satt en motor i från en 740 men de va inte ens en centimeter mellan balk å tråg smile

Du kan ta bjursingen ur bjurs men aldrig bjurs ur bjursingen! :D
Min projekttråd på 244an :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=267109
VOLVO 240 <3
Danne_1977
8 januari 2014 · 3 292 Inlägg

Volvo Knugen skrev:

Putteliten skrev:

Volvo Knugen skrev:

Jo men inte lika lätta o få tag på wink Dessutom har han redan grejer för o få ner motorn i en 240 smile

Skulle tro att det är lättare att få tag på en vettig 740/760 än vad det är att få tag på en vettig 240. Dessutom så är det inte så svårt att modda grejerna för att stoppa ner i en 740/760.

Jag däremot tror att det är betydligt enklare att hitta en vettig 240 äldre än -84 än det är o hitta en 740/760 med samma krav! Men du får gärna överbevisa mig wink

Edit: Dessutom har jag aldrig sett en 760 av årsmodell -82, jag vet att dom började tillverkas då men fanns dom verkligen med den årsmodellen? Någon som sett en sån med egna ögon?

Jag har haft 4 stycken 760 av 1982 års modell, två av dom med manuell låda till och med, detta var på 90 talet och idag går dom inte att få tag på.. även årgång 1984 är rätt så svåra att hitta i skapligt skick...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
8 januari 2014 · 3 292 Inlägg

Ska du sätta ner motorn i en som det tidigare suttit insprutare i tex 740/760 så blir det lättast att slita bort pumparna, både den mitt under bilen och den i tanken, men den i tanken sitter längst ner på armaturen och när du tar bort den så blir sugdjupet några centimeter kortare, detta löser du genom att sätta dit en slangbit med ett litet lämpligt passande filter på, så den inte suger i sig allt skit som finns i botten på tanken.

Jag skulle lägga min röst på en 760 faktiskt, riktigt trevliga bilar och lite mer lull lull än dom flesta 740 åxå big_smile, men då behöver du byta framvagnsbalken till en som är 7 serie diesel och dito motorfästen som ska sitta på motorn.. eller så får du bygga helt nya egna motorfästen som passar på original balk, 7 serien med diesel har ju ett special fäste som sitter permanent fast på vänster sida så det är ju lite speciellt jämfört med 2 serien. Jag har konverterat många 760 till diesel och har alltid fått tag på saker som bara är att bulta på.. en dags jobb ungefär om man är lite smidig.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang