Bil/cross körning på frusna sjöar!

BEXAN_92
28 januari 2010 · 41 Inlägg

hej, jag undrar om det är laglingt att köra bil/cross på isen? alla som jag har pratat med säger olika så nu försöker jag få klarhet i det hela!

Vad jag har hört är att man får köra cross på isen utan att man kan åka fast för något samt att man får köra bil på isen utan körkort efter som att det inte är på en allmän väg, stämmer det?

länka gärna till sidor som bevisar att man får/ inte får göra dessa på saker!

Mvh Niklas

Skurte
28 januari 2010 · 13 Inlägg

Hittade lite information om det där på google.
Säger inte att det är sant, men bör kollas vidare på.

"1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
1. på barmark,
2. på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen,
3. på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken.
Inom de delar av fjällområdet som regeringen bestämmer är körning i terräng med motordrivet fordon förbjuden även på annan mark än som anges i första stycket. Lag (1996:1551).


Det är tillåtet att färdas på is i samma utsträckning som på öppet vatten. Is är inte barmark, vilket innebär att det inte finns något allmänt förbud att köra på is med motordrivna fordon. Men länsstyrelsen kan utfärda förbud mot sådan körning om det behövs med hänsyn till naturvård eller friluftsliv. Regler för körning på is kan också tas in i lokal trafikföreskrift. Uppgift om lokal trafikföreskrift finns hos kommunen och Polisen.

Med vänliga hälsningar

Upplysningstjänsten Fordon
Vägverket
781 87 Borlänge
Röda vägen 1
www.vv.se (http://www.vv.se/)
0771-119 119

BEXAN_92
28 januari 2010 · 41 Inlägg

okej så om jag nu inte har fattat det hela fel så får jag köra min bil på isen även fast jag inte har körkort?

Kesler
28 januari 2010 · 3 650 Inlägg

Tänk på att försäkringen inte täcker när man kör på is

BEXAN_92
28 januari 2010 · 41 Inlägg

arra:) man måste ju ha kort om försökringen ska gälla:)

Hamilton
28 januari 2010 · 8 873 Inlägg

volvo244_88 skrev:
okej så om jag nu inte har fattat det hela fel så får jag köra min bil på isen även fast jag inte har körkort?

Körkort måste du ha även om du kör på IS.

Fotograf på tierpidag.se
BEXAN_92
28 januari 2010 · 41 Inlägg

de måste man väl inte? kortet måste man ju ha för att få köra på allmäna vägar eller hur?

Kesler
28 januari 2010 · 3 650 Inlägg

volvo244_88 skrev:
arra:) man måste ju ha kort om försökringen ska gälla:)

försäkringen gäller inte/täcker inte bilen även om du har kort

yellow740
28 januari 2010 · 119 Inlägg

Körkort måste du ha om du kör på isen!   Enda stället du inte behöver körkort är på inhängnat område där fordonet inte kan komma utanför stängslet!  Gäller även mc!   Hur ofta finns det inhängnat på isen?   Om du känner någon som har en privat sjö kan du komma från det så länge det täcker reglerna med terräng lagen...

Hamilton
28 januari 2010 · 8 873 Inlägg

volvo244_88 skrev:
de måste man väl inte? kortet måste man ju ha för att få köra på allmäna vägar eller hur?

Ett körkort är en handling som visar att man har behörighet till att köra motorfordon, sen om det är på IS eller på en Åker spelar ingen roll.
Finns ytterst få tillfällen/platser man får framföra ett fordon utan körkort och IS är definitivt inte en av dom.

Fotograf på tierpidag.se
KHRacing
28 januari 2010 ·

behövs inget körkort för att köra bil på is,, ej heller skatt/förs/bes.
Källa:

Transportstyrelsen

KHRacing
28 januari 2010 ·

Citerat från ett annat forum efter några minuters letande på google..

"Om ni var ute på sjöis (där vägverket inte anlagt väg) så är körkort, och registering, skatt och försäkring inte relevant. Visst får polisen kolla om ni har det, men det behövs inte. Jag gissar att polisen räknat med att ni kört och tänker köra på land när ni ska hem igen.
Hastighetsbegränsning som gäller på sjöis är den som finns angiven för båtar, inte bashastighet enligt trafikförordningen.

Nu har jag ett skriftligt svar från vägverket att motordrivet fordon som körs på sjöis räknas som båt."

---------------------------------------------------------------------------------

Postat på Zatzy: 2010-01-17, 17:19  Ett svar från transportstyrelsen:

"Det är tillåtet att färdas på is i samma utsträckning som på öppet vatten. Is är inte barmark, vilket innebär att det inte finns något allmänt förbud att köra på is med motordrivna fordon. Men länsstyrelsen kan utfärda förbud mot sådan körning om det behövs med hänsyn till naturvård eller friluftsliv. Regler för körning på is kan också tas in i lokal trafikföreskrift. Uppgift om lokal trafikföreskrift finns hos kommunen och Polisen.

Med vänliga hälsningar

Upplysningstjänsten Fordon
Vägverket
781 87 Borlänge
Röda vägen 1
Startsida privat / Vägverket
0771-119 119"

Pan
28 januari 2010 ·

Kesler skrev:
Tänk på att försäkringen inte täcker när man kör på is

Konstigt att jag läste i en Tidningsartikel att vissa försäkringsbolag täcker om man kör på isen. (men då måste isen uppfylla vissa krav) Kan inte bara bränna ut smile

KHRacing
28 januari 2010 ·

Pan skrev:

Kesler skrev:
Tänk på att försäkringen inte täcker när man kör på is

Konstigt att jag läste i en Tidningsartikel att vissa försäkringsbolag täcker om man kör på isen. (men då måste isen uppfylla vissa krav) Kan inte bara bränna ut smile

Gäller endast på av Transportstyrelsen godkända isvägar.

neppe
11 januari 2014 · 2 Inlägg

Om det är IS vägar som vägverket anlagt så som typ utanför östersund och andra sjöar norr över då gäller försäkringen. men går du ut p isen med bilen o kör för skoj skull så täcker inte försäkringen detta.

Och som någon ovan antydde så behöver man varken körkort eller försäkring på isen, och kommer Polisen så gäller det bara att vara påläst, har kör is många år men mest tvåhjuligt o det är inga problem någonstans  bara ha med en utskrift från Transportstyrelsen o ge dom så brukar det vara rätt lugnt..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang