Sponsring ang billjud

Rocke256
14 februari 2009 · 603 Inlägg

BAE skrev:

polomononen skrev:

Martin 9-3 skrev:
Hela upplägget är inte alls ovanligt. Jag säger bara att det är ett alternativ, sen hur seriöst det är och blir är ju upp till trådskaparen. Sköts det rätt och snyggt är det inte så tokigt, jag bara förklarade lite kort och fult om principen.

Nu har jag iofs ingen större erfarenhet av företagande, har bara haft egna firman i 3,5år. Insåg ganska snabbt att min far hade jävligt rätt i uttrycket "Alla kan överleva som företagare, men att vara företagare och verkligen leva så krävs det lite mer"

wink

Det finns absolut inget att tjäna på att skapa ett företag av den anledningen. Får du inget sålt till andra så kommer du snarare att gå back.

Med oseriöst så menar jag att det är ett väldigt komplicerat och dumt sätt att köpa billjud. Om man kortar ner det så låter det befängt. 1. stara en egen ljudfirma 2. sponsra dig själv.

Tråkigt om det är så vanligt som du påstår. Mitt personliga tycker är att det är helt vrickat. Man måste vilja något mer än att bara sälja till sig själv. Lycka till med ditt företag, hoppas du för börja leva sen också. smile

Det finns några som lyckats med detta, vitsen är inte att få företaget att tjäna pengar eller ens gå runt!
Vinsten är ÅF rabatten o momsavdraget när du bygger din egen bil..
Har "företagaren" för avsikt att bygga en bil med diverse prylar där han normalt fått slicka röv hos diverse Återförsäljare/butiker för att få 10-30% rabatt, så får han som företagare ÅF-rabatten direkt.
Sköter han allt enligt "boken" så blir det ändå en rabatt på minst 40% mot butikspriser..
Men de flesta större leverantörer av bilstereo har lite krav på sina ÅF så att det blir mest de mindre leverantörerna som råkar ut för detta...de små som är glada att de fått en ny (tillfällig) kund...

Finns några "seriösa" som tävlat o drivit sin tävlingsbil som företag..

Är heller inte helt ovanligt inom motorsporten o andra materiellt dyra aktiviteter..

Ja det finns t.o.m folk som startar företag när de bygger sitt hus för att få bättre priser m.m
Finns över 100 000 företag i sverige, många existerar endast för avdrag...
Ja det är den hemska sanningen..
// Tommy

Man blir ju inte allt för förvånad i dagens samhälle roll. Jag tycker fortfarande det är ett korkat sätt att försöka få billiga priser (i de flesta fall). Det kan säkert skötas snyggt och ordentligt om man har rätt motivation och lägger tid på företaget. Men att starta ett företag och att endast "ge" bort prylar till sig själv, kommer aldrig att fungera. Du måste sköta företaget så pass ordentligt att du inte får straffavgifter. Då blir det som decibel sa. Så för att inte gå back så måste du sköta om ditt företag (lustigt va). Så för att lyckas med företaget så måste du förmodligen gå ner i tid på ditt jobb eller sluta. Sedan lägga all kraft på att försöka sälja lite prylar till andra. Till sist så är det frågan ifall du tjänat på att starta ett eget företag. Särskilt när du räknar med förlorad arbetsinkomst...

Så jag håller fast vid att det är ett dåligt förslag. Det du sparar in kan i slutendan bli en riktigt stor förlust. Men det kan KANSKE kan fungera om man har en MASSA tur och ordentligt engagemang.

LuCiiifer DrivmedelsTekniker
14 februari 2009 · 1 632 Inlägg

nepps kommer inte funka.

BAE BilstereoNörd
14 februari 2009 · 576 Inlägg

polomononen skrev:

BAE skrev:

polomononen skrev:

Det finns absolut inget att tjäna på att skapa ett företag av den anledningen. Får du inget sålt till andra så kommer du snarare att gå back.

Med oseriöst så menar jag att det är ett väldigt komplicerat och dumt sätt att köpa billjud. Om man kortar ner det så låter det befängt. 1. stara en egen ljudfirma 2. sponsra dig själv.

Tråkigt om det är så vanligt som du påstår. Mitt personliga tycker är att det är helt vrickat. Man måste vilja något mer än att bara sälja till sig själv. Lycka till med ditt företag, hoppas du för börja leva sen också. smile

Det finns några som lyckats med detta, vitsen är inte att få företaget att tjäna pengar eller ens gå runt!
Vinsten är ÅF rabatten o momsavdraget när du bygger din egen bil..
Har "företagaren" för avsikt att bygga en bil med diverse prylar där han normalt fått slicka röv hos diverse Återförsäljare/butiker för att få 10-30% rabatt, så får han som företagare ÅF-rabatten direkt.
Sköter han allt enligt "boken" så blir det ändå en rabatt på minst 40% mot butikspriser..
Men de flesta större leverantörer av bilstereo har lite krav på sina ÅF så att det blir mest de mindre leverantörerna som råkar ut för detta...de små som är glada att de fått en ny (tillfällig) kund...

Finns några "seriösa" som tävlat o drivit sin tävlingsbil som företag..

Är heller inte helt ovanligt inom motorsporten o andra materiellt dyra aktiviteter..

Ja det finns t.o.m folk som startar företag när de bygger sitt hus för att få bättre priser m.m
Finns över 100 000 företag i sverige, många existerar endast för avdrag...
Ja det är den hemska sanningen..
// Tommy

Man blir ju inte allt för förvånad i dagens samhälle roll. Jag tycker fortfarande det är ett korkat sätt att försöka få billiga priser (i de flesta fall). Det kan säkert skötas snyggt och ordentligt om man har rätt motivation och lägger tid på företaget. Men att starta ett företag och att endast "ge" bort prylar till sig själv, kommer aldrig att fungera. Du måste sköta företaget så pass ordentligt att du inte får straffavgifter. Då blir det som decibel sa. Så för att inte gå back så måste du sköta om ditt företag (lustigt va). Så för att lyckas med företaget så måste du förmodligen gå ner i tid på ditt jobb eller sluta. Sedan lägga all kraft på att försöka sälja lite prylar till andra. Till sist så är det frågan ifall du tjänat på att starta ett eget företag. Särskilt när du räknar med förlorad arbetsinkomst...

Så jag håller fast vid att det är ett dåligt förslag. Det du sparar in kan i slutendan bli en riktigt stor förlust. Men det kan KANSKE kan fungera om man har en MASSA tur och ordentligt engagemang.

Ja det är ett dåligt förslag, det finns heller inte många som lyckas/orka fixa detta..
Absolut inget som rekommenderas för att det kräver som sagt engagemang om man inte ska gå med förlust...i slutändan så blir det ju betydligt mer arbete än att bara smöra sponsorer o bygga.
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
andreas_gbg_
15 februari 2009 · 1 634 Inlägg

Låg och fundera på vad jag lagt ner på installationsmaterial de senaste 2 åren igår kväll. Tror jag hamnar på runt 16.000kr, i det har jag räknat in polyester, glasfiber, spackel, mdf, tyg och vinyl, monteringsringar, specialbyggda galler, slippapper, lack, ersättning för hjälp med fräsning, lackering av slutstegsrack, batterier.

Sedan har ju en hel del verktyg inhandlats som uteslutande använts för detta ändamål så då åker vi upp nästan 5.000kr till.

Kablar, kabelskor säkringshållare etc är INTE inräknat.

Mer än vad produkterna gick på första året jag tävlade wink
Hoppas någon tyckte det var intressant roll

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
Kevaz Hellre basa än gasa.
11 januari 2014 · 1 093 Inlägg

Lånar denna tråden lite, sådär 5 år senare...

Hur svårt tror ni det är i dagsläget att få sponsring av billjud tänker mig inte kanske i första hand fullspons men några trevliga rabatter och så?
Jag tänkte bygga ljud i min nyinförskaffade Audi a3.
4x15" b2 audio basar med  2x slutsteg samt massa tillbehör (batterier,kablar, massa dämpningsmatta, ja allt som krävs.)
Har köpt ALLT på brl.
Dom har varit riktigt schyssta med priserna när jag varit där och handlat och så men tänkte att det hade ju varit kul att bli sponsrad.

Hur ska man gå till väga för att få en sponsring av just brl?
Jag är inte den som är lat utan jag kan åka runt i hela sverige om det är så. Har heller inget ont av att det sitter logor på bilen.
Någon som har tips?
(dom på brl vet förövrigt om vad det är jag bygger)

Senast redigerat av Kevaz (11 januari 2014)

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Carl7
11 januari 2014 · 403 Inlägg

Kevaz skrev:
Lånar denna tråden lite, sådär 5 år senare...

Hur svårt tror ni det är i dagsläget att få sponsring av billjud tänker mig inte kanske i första hand fullspons men några trevliga rabatter och så?
Jag tänkte bygga ljud i min nyinförskaffade Audi a3.
4x15" b2 audio basar med  2x slutsteg samt massa tillbehör (batterier,kablar, massa dämpningsmatta, ja allt som krävs.)
Har köpt ALLT på brl.
Dom har varit riktigt schyssta med priserna när jag varit där och handlat och så men tänkte att det hade ju varit kul att bli sponsrad.

Hur ska man gå till väga för att få en sponsring av just brl?
Jag är inte den som är lat utan jag kan åka runt i hela sverige om det är så. Har heller inget ont av att det sitter logor på bilen.
Någon som har tips?
(dom på brl vet förövrigt om vad det är jag bygger)

Först och främst måste du ha ett skäl till varför dom ska hjälpa dig. Speciella ider, erfarenhet, tidigare byggen.

Du måste åka kunna visa upp ditt bygge på något sätt genom bilträffar, tävlingar, projekttråd. Dom lär inte sponsra ditt bygge för att du ska kunna lyssna på musik när du åker till jobbet.

Gör upp en plan för ditt bygge och för sedan vidare dina idéer till BRL.

Edit: Sen ökar chanserna rejält om du vänder dig till mer företag.

Senast redigerat av Carl7 (11 januari 2014)

Putte1
11 januari 2014 · 559 Inlägg

Kevaz skrev:
Lånar denna tråden lite, sådär 5 år senare...

Hur svårt tror ni det är i dagsläget att få sponsring av billjud tänker mig inte kanske i första hand fullspons men några trevliga rabatter och så?
Jag tänkte bygga ljud i min nyinförskaffade Audi a3.
4x15" b2 audio basar med  2x slutsteg samt massa tillbehör (batterier,kablar, massa dämpningsmatta, ja allt som krävs.)
Har köpt ALLT på brl.
Dom har varit riktigt schyssta med priserna när jag varit där och handlat och så men tänkte att det hade ju varit kul att bli sponsrad.

Hur ska man gå till väga för att få en sponsring av just brl?
Jag är inte den som är lat utan jag kan åka runt i hela sverige om det är så. Har heller inget ont av att det sitter logor på bilen.
Någon som har tips?
(dom på brl vet förövrigt om vad det är jag bygger)

Till att börja med så är väl en kontakt med dom att föredra, tala om dina ideer osv.. Tala med Gustav det är han som sköter det.

www.pmshopen.se, webb samt butik i Solna på Johan Enbergsv. 2
Även på Facebook
Kevaz Hellre basa än gasa.
11 januari 2014 · 1 093 Inlägg

Carl7 skrev:

Kevaz skrev:
Lånar denna tråden lite, sådär 5 år senare...

Hur svårt tror ni det är i dagsläget att få sponsring av billjud tänker mig inte kanske i första hand fullspons men några trevliga rabatter och så?
Jag tänkte bygga ljud i min nyinförskaffade Audi a3.
4x15" b2 audio basar med  2x slutsteg samt massa tillbehör (batterier,kablar, massa dämpningsmatta, ja allt som krävs.)
Har köpt ALLT på brl.
Dom har varit riktigt schyssta med priserna när jag varit där och handlat och så men tänkte att det hade ju varit kul att bli sponsrad.

Hur ska man gå till väga för att få en sponsring av just brl?
Jag är inte den som är lat utan jag kan åka runt i hela sverige om det är så. Har heller inget ont av att det sitter logor på bilen.
Någon som har tips?
(dom på brl vet förövrigt om vad det är jag bygger)

Först och främst måste du ha ett skäl till varför dom ska hjälpa dig. Speciella ider, erfarenhet, tidigare byggen.

Du måste åka kunna visa upp ditt bygge på något sätt genom bilträffar, tävlingar, projekttråd. Dom lär inte sponsra ditt bygge för att du ska kunna lyssna på musik när du åker till jobbet.

Gör upp en plan för ditt bygge och för sedan vidare dina idéer till BRL.

Edit: Sen ökar chanserna rejält om du vänder dig till mer företag.

Idén jag har med själva bygget är väl egentligen mestadels bara att spela högt som f*n.
Åka runt har jag inga problem med så det är ju lugnt.

Såklart jag förstår att dom inte sponsrar mig för att jag ska lyssna på musik till jobbet, däremot vet vad jag ska ha för förklaring till att ha sponsor, jag menar det låter ju fel att säga "skulle vilja ha sponsor så jag kan komma på alla träffar med bättre ljud", eller?
Planen i sig är väl mest att åka runt i Sverige och visa upp bilen och ljudet.

Vill verkligen andra företag sponsra ett bygge som inte innehåller deras egna produkter då?

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Carl7
11 januari 2014 · 403 Inlägg

Kevaz skrev:

Carl7 skrev:

Kevaz skrev:
Lånar denna tråden lite, sådär 5 år senare...

Hur svårt tror ni det är i dagsläget att få sponsring av billjud tänker mig inte kanske i första hand fullspons men några trevliga rabatter och så?
Jag tänkte bygga ljud i min nyinförskaffade Audi a3.
4x15" b2 audio basar med  2x slutsteg samt massa tillbehör (batterier,kablar, massa dämpningsmatta, ja allt som krävs.)
Har köpt ALLT på brl.
Dom har varit riktigt schyssta med priserna när jag varit där och handlat och så men tänkte att det hade ju varit kul att bli sponsrad.

Hur ska man gå till väga för att få en sponsring av just brl?
Jag är inte den som är lat utan jag kan åka runt i hela sverige om det är så. Har heller inget ont av att det sitter logor på bilen.
Någon som har tips?
(dom på brl vet förövrigt om vad det är jag bygger)

Först och främst måste du ha ett skäl till varför dom ska hjälpa dig. Speciella ider, erfarenhet, tidigare byggen.

Du måste åka kunna visa upp ditt bygge på något sätt genom bilträffar, tävlingar, projekttråd. Dom lär inte sponsra ditt bygge för att du ska kunna lyssna på musik när du åker till jobbet.

Gör upp en plan för ditt bygge och för sedan vidare dina idéer till BRL.

Edit: Sen ökar chanserna rejält om du vänder dig till mer företag.

Vill verkligen andra företag sponsra ett bygge som inte innehåller deras egna produkter då?

Nae det är ju klart att dom inte kommer göra. Men du måste väl inte använda b2 basar. Eller har du redan handlat allt?

Men det bara att du planerar och pratar med BRL, du kan ju inte få mer än ett nej.

Kevaz Hellre basa än gasa.
11 januari 2014 · 1 093 Inlägg

Carl7 skrev:

Kevaz skrev:

Carl7 skrev:

Först och främst måste du ha ett skäl till varför dom ska hjälpa dig. Speciella ider, erfarenhet, tidigare byggen.

Du måste åka kunna visa upp ditt bygge på något sätt genom bilträffar, tävlingar, projekttråd. Dom lär inte sponsra ditt bygge för att du ska kunna lyssna på musik när du åker till jobbet.

Gör upp en plan för ditt bygge och för sedan vidare dina idéer till BRL.

Edit: Sen ökar chanserna rejält om du vänder dig till mer företag.

Vill verkligen andra företag sponsra ett bygge som inte innehåller deras egna produkter då?

Nae det är ju klart att dom inte kommer göra. Men du måste väl inte använda b2 basar. Eller har du redan handlat allt?

Men det bara att du planerar och pratar med BRL, du kan ju inte få mer än ett nej.

Yes har handlat allt, ligger inne och väntar.
Jo det har du ju rätt i, alltid värt att försöka!

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Figgaro
12 januari 2014 · 983 Inlägg

Jag har varit inne med Brl men jag fick avvika kontrakt då jag vart av med jobbet.
Det dom vill ha ut är ett du ska synas på div bilträffar samt de stora träffarna!
Ställa ut på vallåkra emmaboda mantorp emlia etc.
Jag var med och skrev om det nya kontraktet och där står inte dom med riktigt som krav längre.

Du ska även ha GOD kunskap om vad du hålls med. Du ska kunna svara på folks frågor etc oavsett vad dom än gäller inom bilstereo.

Finns olika "klasser" sponsring eller hur man vill se det. Detta jag pratar om gäller full sponsring.

drar en snabb sammanfattning istället så slipper det bli en fet roman..

Du sak ha en plan och klar budget för bygget.

Du ska ha kunskapen som krävs för att genomföra detta.

Du bör ha tidiga meriter/kontakter inom bilstereo kretsarna.

Du ska bara rekommendera produkter som just det företaget säljer inget annat!

Du får bara arbeta/använda produkter dom säljer. (alltså inte ens ha en andra bil och sätta i/köpa andra produkter än de dom säljer i den)

Du SKA infinna dig på många träffar/ tävlingar. (helst de stora såsom Mantorp Elmia Vallåkra Emmaboda etc... )

Har för mig det är just detta i stora drag som krävs.

Just BRL kommer stå för Tröjor och kepsar. Varit snack om ett "cross" tält med BRL loggan på i storlek 3x3 m har jag för mig det var. Men inget som är bombat!

Du kan kasta iväg ett Pm om du ska veta något mer då jag har bra kontakt med BRL. Ifall det är just dom du ska söka "Spons" från.

MVH

Kevaz Hellre basa än gasa.
12 januari 2014 · 1 093 Inlägg

Figgaro skrev:
Jag har varit inne med Brl men jag fick avvika kontrakt då jag vart av med jobbet.
Det dom vill ha ut är ett du ska synas på div bilträffar samt de stora träffarna!
Ställa ut på vallåkra emmaboda mantorp emlia etc.
Jag var med och skrev om det nya kontraktet och där står inte dom med riktigt som krav längre.

Du ska även ha GOD kunskap om vad du hålls med. Du ska kunna svara på folks frågor etc oavsett vad dom än gäller inom bilstereo.

Finns olika "klasser" sponsring eller hur man vill se det. Detta jag pratar om gäller full sponsring.

drar en snabb sammanfattning istället så slipper det bli en fet roman..

Du sak ha en plan och klar budget för bygget.

Du ska ha kunskapen som krävs för att genomföra detta.

Du bör ha tidiga meriter/kontakter inom bilstereo kretsarna.

Du ska bara rekommendera produkter som just det företaget säljer inget annat!

Du får bara arbeta/använda produkter dom säljer. (alltså inte ens ha en andra bil och sätta i/köpa andra produkter än de dom säljer i den)

Du SKA infinna dig på många träffar/ tävlingar. (helst de stora såsom Mantorp Elmia Vallåkra Emmaboda etc... )

Har för mig det är just detta i stora drag som krävs.

Just BRL kommer stå för Tröjor och kepsar. Varit snack om ett "cross" tält med BRL loggan på i storlek 3x3 m har jag för mig det var. Men inget som är bombat!

Du kan kasta iväg ett Pm om du ska veta något mer då jag har bra kontakt med BRL. Ifall det är just dom du ska söka "Spons" från.

MVH

Tack för en bra sammanfattning.

EDIT: Skrev pm ist!

Senast redigerat av Kevaz (12 januari 2014)

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang