Kommer ingen värme! Volvo 940 GL

Qonny
12 januari 2014 · 23 Inlägg

Igår när jag skulle åka iväg med bilen så gick tempen upp väldigt högt så jag stannade och kollade vad det kunde ha varit för fel och jag tror det var en ispropp i kylsystemet, för jag bytte vattenpump för några dagar sedan och då hade jag bara vatten i för att kolla så det inte läckte och det gjorde det inte men sen hällde jag i färdig blandad glykol så jag tror att det har frusit men har fixat så vattnet går runt  i systemet men kommer ingen värme och tempen står där den ska stå, så varför kommer det ingen värme?

Audi A3 2.0T "Bästa bilen" (2008)
Volvo 944 GL "940n" (1991)
Redbulll
12 januari 2014 · 8 Inlägg

Jag är absolut ingen volvo expert men med erfarenhet av andra bilar så brukar jag alltid Vakuumsuga kylsystemet och sedan fylla på vattnet under tryck för att det inte ska vara någon luft i kupéelementet.
Om expandtionsbehållaren sitter lägre än slangarna som går in till kupéelementet ska man alltid vakuumsuga för att förhindra luft i systemet.
Hoppas det löser sig.

Qonny
12 januari 2014 · 23 Inlägg

okej jag ska testa att göra det! big_smile tack för hjälpen!

Audi A3 2.0T "Bästa bilen" (2008)
Volvo 944 GL "940n" (1991)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 januari 2014 · 17 602 Inlägg

Qonny skrev:
Igår när jag skulle åka iväg med bilen så gick tempen upp väldigt högt så jag stannade och kollade vad det kunde ha varit för fel och jag tror det var en ispropp i kylsystemet, för jag bytte vattenpump för några dagar sedan och då hade jag bara vatten i för att kolla så det inte läckte och det gjorde det inte men sen hällde jag i färdig blandad glykol så jag tror att det har frusit men har fixat så vattnet går runt  i systemet men kommer ingen värme och tempen står där den ska stå, så varför kommer det ingen värme?

Det kan ju vara en ispropp i värmeelementet som är kvar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Redbulll
12 januari 2014 · 8 Inlägg

Jo jag tänkte också på det men just att han har fått cirkulation och att tempen stod rätt så borde en liten ispropp släppa ganska så snart av all värme.
Bara en gissning! smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 januari 2014 · 17 602 Inlägg

Redbulll skrev:
Jo jag tänkte också på det men just att han har fått cirkulation och att tempen stod rätt så borde en liten ispropp släppa ganska så snart av all värme.
Bara en gissning! smile

Jo. Värmen cirkulerar i motorn. Men är det stopp till elementet kan det ta flera timmar!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Qonny
12 januari 2014 · 23 Inlägg

Det är fixat nu så värmen funkar det jag gjorde var att ställa mig i en uppförsbacke och ha full värme och full fläckt på sen öppna expansions locket sen kom värmen tillbaka smile

Volvo 944 GL "940n" (1991)
Audi A3 2.0T "Bästa bilen" (2008)
Redbulll
12 januari 2014 · 8 Inlägg

Så bra!
Smart lösning också smile

Qonny
12 januari 2014 · 23 Inlägg

ja eller hur smile

Volvo 944 GL "940n" (1991)
Audi A3 2.0T "Bästa bilen" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang