Mercedes Sprinter tjuvström?

comzze
13 januari 2014 · 7 Inlägg

Har en mercedes sprinter på jobbet som drar ur sig strömmen över helgen (över natten ibland). Har haft in den på verkstad i Östersund och det enda dom gör är att mäta spänningen på batterierna och säger att det inte är något fel?!

När jag kommer på morgonen och ska starta bilen så klickar det bara och jag får använda startkabel från extrabatteriet. Oftast startar den då, men ibland så går inte det heller.

Har jag på dieselvärmaren i 50-60min är det samma sak.

Är det någon som vet vart strömmen är? smile

Swedenrockers Living life on two wheels.....
13 januari 2014 · 835 Inlägg

Man får helt enkelt göra diverse mätningar samt kolla så att alla anslutningar och kablar är bra.
Att bara mäta spänningen på batterierna brukar inte vara tillräckligt, frågan är ju om de mätt spänningen eller om de mätt strömförbrukningen?

1. Du kan börja med att mäta vilospänningen på batteriet för att sedan mäta laddspänningen.
Är vilospänningen dålig så kan man börja med att ladda upp batterierna med en lös laddare. Sedan kan man mäta vilospänningen igen och göra ett belastningsprov på batterierna.
Passerar batterierna de testerna så kolla åter igen laddspänningen på plats i bilen.

2. Efter det så kan en visuell koll av anslutningar vara på sin plats, kolla så att det inte finns skador på kablar och kontakter, att det inte är ärg eller rost på dessa och att alla anslutningar sitter ordentligt.

Som hjälp i den felsökningen kan man använda en multimeter för att hitta eventuella spänningsfall.

För att sedan konstatera om man har någon förbrukare som laddar ur batteriet så mäter man med hjälp av en multimeter i läge strömmätning och multimetern kopplas då i serie med kabeln man mäter på (om man inte kör med en strömtång).

3. I mätningens första stadie så kan det vara enklast att börja med att lossa minuskabeln på batteriet och sedan koppla multimeterns mätkablar på minuspolen och jordkabeln. Eventuellt så måste det andra batteriet kopplas bort tillfälligt ifall det inte är inkopplat med ett skiljerelä.

Att bilen inte startar efter nästan en timmes användande av dieselvärmaren är inte konstigt i min värld, i de fall värmaren använder startbatteriet som strömkälla.

Generellt så rekommenderas minst lika lång körtid som värmaren använts, för att ladda upp batterierna igen.

comzze skrev:
Har en mercedes sprinter på jobbet som drar ur sig strömmen över helgen (över natten ibland). Har haft in den på verkstad i Östersund och det enda dom gör är att mäta spänningen på batterierna och säger att det inte är något fel?!

När jag kommer på morgonen och ska starta bilen så klickar det bara och jag får använda startkabel från extrabatteriet. Oftast startar den då, men ibland så går inte det heller.

Har jag på dieselvärmaren i 50-60min är det samma sak.

Är det någon som vet vart strömmen är? smile

Senast redigerat av Swedenrockers (13 januari 2014)

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
comzze
13 januari 2014 · 7 Inlägg

Okej, blir att strömmäta någon dag då. Men då skulle man nästan haft ett elschema för att se hur allt är kopplat...

Swedenrockers Living life on two wheels.....
13 januari 2014 · 835 Inlägg

Ja, fast börja med det grundläggande delarna. 1-2-3.
Se tidigare inlägg. Då ska du inte behöva något elschema.

comzze skrev:
Okej, blir att strömmäta någon dag då. Men då skulle man nästan haft ett elschema för att se hur allt är kopplat...

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
13 januari 2014 · 857 Inlägg

vad är det för årsmodell?

comzze
13 januari 2014 · 7 Inlägg

g-man skrev:
vad är det för årsmodell?

2011

Kraz
15 november 2020 · 1 Inlägg

Hur löste sig detta? Jag har en 2006a med samma problem. Batteriet bytt och fortfarande samma problem. Drar en halv ampere i viloläget

torsen
16 november 2020 · 7 238 Inlägg

Åter min gamla "käpphäst".
Har bilen draganordning?
I så fall kolla i eldosan så att den inte är full med gegga som leder till överslag/krypströmmar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang