Kamremsbyte Impreza -07 efter 48 månader ?

Adder Adder
7 januari 2014 · 972 Inlägg

Enl. en bilhandlare som jag påpeka att kamremmen skall bytas ville kolla med den tidigare verkstaden som fixat med bilen för att se så inte remmen byttes vid 48 månader. Varför skulle man byte rem då ? Någon som vet nått om de ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
Micoway
11 januari 2014 · 296 Inlägg

Det är jätteviktigt att byta kamrem på en värdefull bil. Skulle kamremmen brista vid höga varv så kolliderar kolven med ventilerna. Är bilen billig så kör man tills kamremmen går av. Oftast går den av på tomgång. Då stannar motorn lugnt och stilla. Själv hade jag med en ny rem på utlandsresan. Det tog 3 timmar att fixa felet för mig. Hade jag lämnat till en verkstad så blir nog priset 3000 till 6000 kronor.

http://www.youtube.com/watch?v=VAuqOAp72m0

SuperGnaget
12 januari 2014 · 569 Inlägg

låter som han inte kan nåt, kamrem byts ju vid olika miltal typ i 5000mils intervaller inte månader hehe tongue

MSCR
Honda Civic eg "vtec" (1995)
Honda CRX "Killer" (1988)
Hamilton
12 januari 2014 · 8 868 Inlägg

SuperGnaget skrev:
låter som han inte kan nåt, kamrem byts ju vid olika miltal typ i 5000mils intervaller inte månader hehe tongue

Många tillverkare har tidsintervall eller körsträcka, man går efter det som infaller först.
Kamrem på ex Volvo 16000 mil eller 4 år

Senast redigerat av Hamilton (12 januari 2014)

Fotograf på tierpidag.se
it_mutt Avstängd
12 januari 2014 · 10 388 Inlägg

SuperGnaget skrev:
låter som han inte kan nåt, kamrem byts ju vid olika miltal typ i 5000mils intervaller inte månader hehe tongue

Nu är det iofs väldigt vanligt att berkstadsprogram anger en fast månadsintervall istället för mil (AD gör det på ex.vis SEAT)

Och sen är det, som påpekat, ofta från tillverkarnas sida; månad eller mil, beroende på vilket som kommer först.

Så, spontant är din kunskap inte mycket bättre wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
SuperGnaget
12 januari 2014 · 569 Inlägg

ok inte så insatt i "berkstadsprogram" utan gick mest på d jag sett i dom serviceböcker jag haft wink

MSCR
Honda CRX "Killer" (1988)
Honda Civic eg "vtec" (1995)
it_mutt Avstängd
12 januari 2014 · 10 388 Inlägg

SuperGnaget skrev:
ok inte så insatt i "berkstadsprogram" utan gick mest på d jag sett i dom serviceböcker jag haft wink

Själv har jag svårt med folk som inte börjar meningar med stor bokstav, skriver "d" istället för "det" och så vidare, men det är en annan femma.

Men det är klart, det vore ju dumt att bara acceptera förklaringen och säga "Jaha, är det så" utan att klämma in en gliring om ett uppenbart feltryck på tangentbordet.

Senast redigerat av it_mutt (12 januari 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
SuperGnaget
12 januari 2014 · 569 Inlägg

it_mutt skrev:

SuperGnaget skrev:
ok inte så insatt i "berkstadsprogram" utan gick mest på d jag sett i dom serviceböcker jag haft wink

Själv har jag svårt med folk som inte börjar meningar med stor bokstav, skriver "d" istället för "det" och så vidare, men det är en annan femma.

Men det är klart, det vore ju dumt att bara acceptera förklaringen och säga "Jaha, är det så" utan att klämma in en gliring om ett uppenbart feltryck på tangentbordet.

ajajaj va du tog illa vid dig då tönt haha. welcome to the world of dataspråk and i dont giva a f...

MSCR
Honda Civic eg "vtec" (1995)
Honda CRX "Killer" (1988)
hangman
12 januari 2014 · 2 174 Inlägg

Micoway skrev:
Det är jätteviktigt att byta kamrem på en värdefull bil. Skulle kamremmen brista vid höga varv så kolliderar kolven med ventilerna. Är bilen billig så kör man tills kamremmen går av. Oftast går den av på tomgång. Då stannar motorn lugnt och stilla. Själv hade jag med en ny rem på utlandsresan. Det tog 3 timmar att fixa felet för mig. Hade jag lämnat till en verkstad så blir nog priset 3000 till 6000 kronor.

http://www.youtube.com/watch?v=VAuqOAp72m0

what did you just say?

höga varv kolliderar ventilerna med kolvarna? det gör det på en 16v eller mer även på tomgång annars. Köra tills kamremmen går av är totalt livsfarligt om motorn låser sig och du åker av vägen, den går inte alls oftast av på tomgång då är det är minst belastning, den går av vid snabba start och gaspådrag, tex en burnout som gör att veven och toppen vill snurra fortare men det ända som håller ihop dom är remmen, säger sig självt.

Mack Forum- och sitemoderator
12 januari 2014 · 26 176 Inlägg

SuperGnaget skrev:

it_mutt skrev:

SuperGnaget skrev:
ok inte så insatt i "berkstadsprogram" utan gick mest på d jag sett i dom serviceböcker jag haft wink

Själv har jag svårt med folk som inte börjar meningar med stor bokstav, skriver "d" istället för "det" och så vidare, men det är en annan femma.

Men det är klart, det vore ju dumt att bara acceptera förklaringen och säga "Jaha, är det så" utan att klämma in en gliring om ett uppenbart feltryck på tangentbordet.

ajajaj va du tog illa vid dig då tönt haha. welcome to the world of dataspråk and i dont giva a f...

Underbar behandling av det Svenska vokabuläret..
Tänk lite på vad du kallar folk på forumet, tack.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Adder Adder
18 januari 2014 · 972 Inlägg

Fick ett svar. Vissa Subaru modeller med en visst serie nr hade nått gått snett på kamrems fabriken vilket gjorde att de skulle bytas tidigare men detta gällde ej denna men den är nu bytt så allt är frid och fröjd.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
Nisse_Jarnet
19 januari 2014 · 77 Inlägg

SuperGnaget skrev:
ok inte så insatt i "berkstadsprogram" utan gick mest på d jag sett i dom serviceböcker jag haft wink

Berätta gärna vilken/vilka tillverkare som endast går efter miltal?

BMW 325ix turbo 4wd "M50" (1989)
BMW 325 turbo "M50" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang