Volvo 765 -88 V6, dör så fort den blir varm

Tjocken
30 januari 2014 · 26 Inlägg

Tjenare, var sjuk eller liknande för ett tag sedan och köpte mig en Volvo 765 med PRV-6'a i av nån idiotisk anledning!

den gick bra, otroligt nog, startade utan problem i alla väder..

MEN, nu har den fått något syndrom och vill bara gå riktigt när den är kall, desto kallare det är ute desto bättre går den verkar det som, startar hur lätt som helst, sen går den felfritt i 10-15 minuter tills den blir varm (verkar det som) så börjar den hosta och jävlas, och tillslut så dör den så fort man rör gasen, sen kan man glömma att få start på den innan den är iskall igen!

någon vänlig själ som vet vad det kan vara?

hade det inte vart för att den är besiktad i över ett år så hade jag kört den på skroten!

mvh Nicklas.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 januari 2014 · 13 758 Inlägg

tempgivaren helt klart!  eller någon insugspackning eller liknande.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Meaganeowner
31 januari 2014 · 2 250 Inlägg

Något med elektronik skulle jag tro... metaller ändrar sig med temperaturen. En dålig lödning inuti givare o s v kan bli temperaturberoende. Likaså kontakter. Ungefär som gamla TV-apparater. Bilden ställer sig på tvären  slocknar och kommer åter om någon minut. Blir oftast värre o värre..

Tjocken
31 januari 2014 · 26 Inlägg

Growe skrev:
tempgivaren helt klart!  eller någon insugspackning eller liknande.

tack, får testa byta den smile

Tjocken
31 januari 2014 · 26 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Något med elektronik skulle jag tro... metaller ändrar sig med temperaturen. En dålig lödning inuti givare o s v kan bli temperaturberoende. Likaså kontakter. Ungefär som gamla TV-apparater. Bilden ställer sig på tvären  slocknar och kommer åter om någon minut. Blir oftast värre o värre..

mjo, elfel har jag misstänkt sen början, jobbigt att veta vart man ska börja bara smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang