Volvo S40 2.0T när skall kraften avta innan man måste växla?

LazerHawke
13 februari 2007 · 1 268 Inlägg

har en fråga körde på 4ans växel idag och funderar lite på när fan den slutar hämta kraft... tyckte fasen inte det hände nåt oavsett om ja växla upp till 5an.... va väl sisådär 5k Rpm på 4an men tyckte inte den hade nåt mer att hämta.... är det normalt att den avtar där och börjar hämta kraft på nästa växel?? hmm aja frågan kanske knepig men men..

när kraften avtar vilken hastighet skall bilen hålla då ungefär på 4ans växel?

LazerHawke
13 februari 2007 · 1 268 Inlägg

rafi skrev:
när det kommer till nummer tre

hur menar du?

chrille_ Servicerådgivare
13 februari 2007 · 715 Inlägg

lite svårt att förstå va nån av er menar .  men de man kan kolla på e ju var man har mest Vridmoment  i motorn
tex min Saab 9-5 har max vrid från 1800 varv upp till ca 2500 sen avtar vridet sakta ,,
detta är ju olika på olika bilar.

mvh chrille_

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_
Audi A4 1.8T "Prosport S-line" (2008)
LazerHawke
13 februari 2007 · 1 268 Inlägg

chrille_ skrev:
lite svårt att förstå va nån av er menar .  men de man kan kolla på e ju var man har mest Vridmoment  i motorn
tex min Saab 9-5 har max vrid från 1800 varv upp till ca 2500 sen avtar vridet sakta ,,
detta är ju olika på olika bilar.

mvh chrille_

okej... det jag vill veta är om nån här som har en 2.0T vet mer exakt hur man utnyttjar växlarna till fulla kraft utan att behöva segdra motorn vilket kan bli resultatet om man växlar för tidigt sad

Erick
13 februari 2007 · 4 767 Inlägg

Körde 2.0T s40 för typ 2 år sedan, och förstår vad du menar, men ofta på bilar som din som är lätttrycksturbo så sitter det ett litet turboagg som laddar tidigt, vilket ger en bra sjuss redan från typ 2000 rpm, men sen orkar det inte ladda på vid högre varv och bilen tappar effekt.

Exakt var du ska växla för att få max effekt får du prova dej fram till wink

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
chrille_ Servicerådgivare
13 februari 2007 · 715 Inlägg

ta reda på var var vrid / hk   går neråt...

känna sig fram är annars rätt het tips smile

// chrille_

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_
Audi A4 1.8T "Prosport S-line" (2008)
LazerHawke
13 februari 2007 · 1 268 Inlägg

okej tack så mkt för svaren smile

Xuri One Man Clan
15 februari 2007 · 4 287 Inlägg

chippar / pystrimmar (höjjer laddtrycket) på den så fortsätter den där "kraften" en bra bit till  kanske till 5-6 tusen rpm Kanske något att testa ?tongue de går att höjja laddet på dom lite utan å chippa

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
whitesnake Fiat och Alfa Romeo mekaniker
15 februari 2007 · 285 Inlägg

Om du ska prova så är det nog lättast att göra det i 3:an ha full gas och känneffter när accet avtar... Men det borde vara vid ca 5500-6000rpm

Xuri One Man Clan
15 februari 2007 · 4 287 Inlägg

whitesnake skrev:
Om du ska prova så är det nog lättast att göra det i 3:an ha full gas och känneffter när accet avtar... Men det borde vara vid ca 5500-6000rpm

s40:ins turbo agg e ju rätt små så de e nog inge vidare skjuts efter 4-4500 varv med de laddtrycket dom har orginal

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
William
15 februari 2007 · 178 Inlägg

kika i nåt papper var du har maxvridet, sen varvar du så pass mycket att du, när du ska i med nästa växel, hamnar ungefär där maxvridet ligger med den nya växeln för maximal effektivitet.

DiamondRed
6 februari 2014 · 78 Inlägg

min tappar vid ca 5-6k.... eftersom 2.0T har mkt bättre utväxling än vad T4an har så spelar det inte lika mkt roll hur mkt turbon pallar.. btw.. VM-guld i trådlyft wink

torpis Forummoderator
7 februari 2014 · 10 572 Inlägg

DiamondRed skrev:
min tappar vid ca 5-6k.... eftersom 2.0T har mkt bättre utväxling än vad T4an har så spelar det inte lika mkt roll hur mkt turbon pallar.. btw.. VM-guld i trådlyft wink

Trådlyft som tillför tveksam information. Det är bara vissa T4 som har annan utväxling, inte alla. Låser här eftersom tråden inte är aktuell.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang