Bilslutsteg i hemmet, är det värt krånglet? Solo X18, zx2500.1 mm.

Faniskogen Skogsfan
3 februari 2014 · 649 Inlägg

Hej,

Jag har en kicker solo x18 och två par RS6,5" kit ståendes.
I nuläget har jag inga högtalare alls inne och funderar då på om inte dessa borde kunna ge ett dugligt vardagsrumsljud.

Problemet här är ju då drivningen. Jag har ett Kicker zx2500.1 och ett zx850.2.

Dessa är ju utmärkta för att driva dessa högtalare.

Nu är bara frågan, finns det något bra sätt att koppla in dessa hemma? Eller är det så pass mycket bök att det är värt besväret att sälja slutstegen och köpa ett anpassat för hemmet?

Jag har två trojan 100Ah-batterier och lite grov kabel(50mm2) liggandes.

Tack på förhand!

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930
Audi A3 (1997)
Alpinabiturbo Kulan
3 februari 2014 · 1 435 Inlägg

Antingen får du lägga pengarna på ett fett nätagg som lämnar kanske en 100A minst i 12V och det är svindyrt. Så det är bättre du köper ett 230V slutsteg.

Senast redigerat av Alpinabiturbo (3 februari 2014)

BMW 523ia "Aspensilver" (1996)
BMW 535D Touring "Carbonschwarz" (2006)
BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
Faniskogen Skogsfan
3 februari 2014 · 649 Inlägg

Att ställa in batterierna och köra underhållsladdning på dessa är ingen bra idé?

Kommer nog aldrig bli några särskilt höga volymer. Lite musiklyssnande och filmtittning.

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930
Audi A3 (1997)
dbakuten TEAM dBAkuten
3 februari 2014 · 865 Inlägg

Att köra kraftiga bilslutsteg hemma med en stor laddare funkar men det är aldrig optimalt. Vid full effekt så tar det inte så långt tid att tömma 2st stora 100A batteri även med kraftig laddare.

Det man kan göra är att köra batteri med e kraftig laddare ca 50A (kostar ca 4-5000:- ) sen en spännings vakt så sjunker spänningen under 11V så slår stereon helt enkelt av så slipper man ha tråkigheter med söndriga produkter på grund av för lite spänning.

Sådan spännings vakt kostar ca 600:- och det är det alla gånger värt att köpa.


MVH//Björn

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
Faniskogen Skogsfan
4 februari 2014 · 649 Inlägg

Hej och tack för svar Björn!

Full effekt i min lägenhet kommer det nog aldrig bli. Knappt halva skulle jag tro smile

Jag funderar på någon av dessa:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba … 5-A-37736/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba … 8-A-37745/

Kan någon av de fungera tro?

Trojanbatterierna står nu urladdade med väldigt låg spänning. Har dock bara laddats ur en gång men stått så väldigt länge nu. Så jag vet inte om de är helt körda eller om de går att få igång igen.

Finns det några risker med att ha batterierna och laddaren igång hemma? Kommer bara ha den inkopplad när vi är hemma då.

Senast redigerat av Faniskogen (4 februari 2014)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930
Audi A3 (1997)
bosabengt
4 februari 2014 · 2 035 Inlägg

Faniskogen skrev:
Hej och tack för svar Björn!

Full effekt i min lägenhet kommer det nog aldrig bli. Knappt halva skulle jag tro smile

Jag funderar på någon av dessa:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba … 5-A-37736/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba … 8-A-37745/

Kan någon av de fungera tro?

Trojanbatterierna står nu urladdade med väldigt låg spänning. Har dock bara laddats ur en gång men stått så väldigt länge nu. Så jag vet inte om de är helt körda eller om de går att få igång igen.

Finns det några risker med att ha batterierna och laddaren igång hemma? Kommer bara ha den inkopplad när vi är hemma då.

Om du har en balkongdörr nära tv:n kan du ju hiva ut dem där när du laddar. Koppla in allt o testa vetja. Tror du klarar en film iaf. Håll koll på spänningen, antingen via en vakt eller en voltmätare.

Laddaren är ju inga problem med att ha på dygnet runt om du vill. Men beroende på vilken laddare du köper så kan du ju inte ha en laddare som inte är anpassad för att att ladda/driva medans du lyssnar.

Oavsett laddare, om du inte väljer en laddare med supply läge så skulle jag lyssna o sen ladda varje dag. Tillslut skulle jag tröttna på det men det är ju bara jag. Att ladda två st 100Ah batterier tar ju ett tag.

Biljudsveteran sen 1984!
Faniskogen Skogsfan
4 februari 2014 · 649 Inlägg

bosabengt skrev:
Om du har en balkongdörr nära tv:n kan du ju hiva ut dem där när du laddar. Koppla in allt o testa vetja. Tror du klarar en film iaf. Håll koll på spänningen, antingen via en vakt eller en voltmätare.

Laddaren är ju inga problem med att ha på dygnet runt om du vill. Men beroende på vilken laddare du köper så kan du ju inte ha en laddare som inte är anpassad för att att ladda/driva medans du lyssnar.

Oavsett laddare, om du inte väljer en laddare med supply läge så skulle jag lyssna o sen ladda varje dag. Tillslut skulle jag tröttna på det men det är ju bara jag. Att ladda två st 100Ah batterier tar ju ett tag.

Dessvärre står de i vardagsrummet uppe och där finns ingen balkongdörr.
Det jag vill kunna göra är ladda medans anläggningen är igång. Vet du om något exempel på laddare som klarar detta?
De som jag länkat på biltema, fungerar de att göra detta med?


mb_pucken skrev:

Boney skrev:
Jag kapar tråden lite istället för att göra en ny om samma sak.

Jag har för tillfället en bilsterio som drivs med ett nätagg från en dator. Allt funkar kanon. Dock skulle jag vilja ha lite mer bas och tänkte därför koppla in min gamla ultimate t2 12" bas jag har liggandes. Det sitter ett biltema pro 500 slutsteg (12v) på baslådan just nu.
Och det jag undrar över är om ctek laddaren http://m.clasohlson.com/se/Batteriladda … 45/36-3762 på clasohlson funkar till att driva detta som permanent lösning.
Jag är inte ute efter maxeffekt utan bara normal lyssningsnivå då jag ska kunna prata med kunder samtidigt.

Är det inte bättre att gå närmsta loppisar och köpa en komplett stereo för 500kr så man slipper krångla med laddare och batterier?
Spelar bättre och har oftast aux m.m.
Du lär inte kunna spela mer än några timmar på en laddare som ger 3A utan att du tappar kraft i batteriet smile

Tack för tipset!

Dock kan jag inte tänka mig att en begagnad stereo för 500 kronor skulle spela bättre än ett slutsteg på 2500Wrms? Och ZX-stegen ska väl ändå ge ganska välljudande signal?
AUX är ju det enda bilslutstegen har också.

Vart hittar du att laddaren bara laddar 3A? Är det märkström som jag ska titta på när jag kikar efter laddningseffekt? Den ligger på 2,4A och maxeffekt är 25A.

Sedan vill jag ännu en gång påpeka att jag absolut inte kommer spela på full kräm. Jag bor i lägenhet och vill enbart ha det till att lyssna på lite musik, kika på film och kanske spela något spel.

Nu vill jag inte bara säga emot utan jag är genuint intresserad varför en stereo för 500kr avsedd för 230V skulle spela bättre än ett slutsteg för 14000 avsett för 12V.

Senast redigerat av Faniskogen (4 februari 2014)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930
Audi A3 (1997)
dbakuten TEAM dBAkuten
4 februari 2014 · 865 Inlägg

Det går inte att ha sådana små 3-8A laddare bara när du startar stegen så drar det över 5A det kommer inte funka längre stunder.

Har du laddat ur ett AGM Batteri under 11V så är risken stor att det har fått stryk och inte är bra längre tyvärr.

Att köra med så pass kraftiga slutsteg inne så måste man investerar i en riktig kraftfull laddare på minst 50A och 2-4st riktigt bra 100A batteri till den effekten.

MVH//Björn

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
Drönirettab
4 februari 2014 · 21 761 Inlägg

Faniskogen skrev:
Trojanbatterierna står nu urladdade med väldigt låg spänning. Har dock bara laddats ur en gång men stått så väldigt länge nu. Så jag vet inte om de är helt körda eller om de går att få igång igen.

Det är aldrig bra att låta batterier stå länge med låg spänning, då blir plattorna sulfaterade och sånt är ofta knepigt att få till bra igen. Du kan ju testa om de tar emot laddning.

Förhöjd laddspänning med begränsad laddström kan få bort det mesta av sulfateringen, men å andra sidan kan en sån åtgärd göra att batteriets ventiler (nu gäller det AGM alltså) öppnar och släppa ut gas. På ett slutet batteri innebär det att det till slut pajjar eftersom man inte kan fylla på destillerat vatten. smile

D4NN3N
7 februari 2014 · 11 Inlägg

Jag skulle tro det är enklare att bara köpa ett hemma slutsteg och en receiver eller något försteg. De slutsteg du kan kolla på är behringer inuke serien vilket borde duga för att driva den basen. Sedan borde du skaffa riktiga högtalare och inte använda bilhögtalarna t ex ett par golvhögtalare.

Zed91
7 februari 2014 · 58 Inlägg

Varför inte bara köpa ett billigt hemma bio system för typ 1000:- och slippa allt krångel när du ändå bara ska ha grejerna för film och musik...Ohc som du säger så kommer du aldrig använda all effekt från bil grejerna...Sen blir nog elräkningen lite billigare än om du ska ladda två bil batterier 24/7. Bara en tanke men smile

D4NN3N
8 februari 2014 · 11 Inlägg

Zed91 skrev:
Varför inte bara köpa ett billigt hemma bio system för typ 1000:- och slippa allt krångel när du ändå bara ska ha grejerna för film och musik...Ohc som du säger så kommer du aldrig använda all effekt från bil grejerna...Sen blir nog elräkningen lite billigare än om du ska ladda två bil batterier 24/7. Bara en tanke men smile

Varför skulle man vilja ha ett hemma bio system för endast 1000kr? Måste isåfall verkligen låta skit.

För att sedan se film så vill man helst ha rejäla grejor. för film vill man ju ha en bas som helst går ner till 15hz och som spelar ganska högt och för att nå detta så krävs det ganska mycket pengar. På hemmabio system ska man helst inte snåla på. Den basen som han redan har skulle han kunna få spela väldigt bra till film men skulle behövas nya högtalare. Blir väldigt stor skillnad om man har bra högtalare mot dåliga i filmer blir mycket bättre upplevelse.

Zed91
9 februari 2014 · 58 Inlägg

D4NN3N skrev:

Zed91 skrev:
Varför inte bara köpa ett billigt hemma bio system för typ 1000:- och slippa allt krångel när du ändå bara ska ha grejerna för film och musik...Ohc som du säger så kommer du aldrig använda all effekt från bil grejerna...Sen blir nog elräkningen lite billigare än om du ska ladda två bil batterier 24/7. Bara en tanke men smile

Varför skulle man vilja ha ett hemma bio system för endast 1000kr? Måste isåfall verkligen låta skit.

För att sedan se film så vill man helst ha rejäla grejor. för film vill man ju ha en bas som helst går ner till 15hz och som spelar ganska högt och för att nå detta så krävs det ganska mycket pengar. På hemmabio system ska man helst inte snåla på. Den basen som han redan har skulle han kunna få spela väldigt bra till film men skulle behövas nya högtalare. Blir väldigt stor skillnad om man har bra högtalare mot dåliga i filmer blir mycket bättre upplevelse.

Ett bra hemmabio system som man kan använda fullt är inte så dyrt..varför köpa hemmabio system för kanske 10k-30knär man inte ens kan använda det fullt ut? betala för en massa jävla effekt som bara kommer ligga och sova i stort sätt

D4NN3N
9 februari 2014 · 11 Inlägg

Zed91 skrev:

D4NN3N skrev:

Zed91 skrev:
Varför inte bara köpa ett billigt hemma bio system för typ 1000:- och slippa allt krångel när du ändå bara ska ha grejerna för film och musik...Ohc som du säger så kommer du aldrig använda all effekt från bil grejerna...Sen blir nog elräkningen lite billigare än om du ska ladda två bil batterier 24/7. Bara en tanke men smile

Varför skulle man vilja ha ett hemma bio system för endast 1000kr? Måste isåfall verkligen låta skit.

För att sedan se film så vill man helst ha rejäla grejor. för film vill man ju ha en bas som helst går ner till 15hz och som spelar ganska högt och för att nå detta så krävs det ganska mycket pengar. På hemmabio system ska man helst inte snåla på. Den basen som han redan har skulle han kunna få spela väldigt bra till film men skulle behövas nya högtalare. Blir väldigt stor skillnad om man har bra högtalare mot dåliga i filmer blir mycket bättre upplevelse.

Ett bra hemmabio system som man kan använda fullt är inte så dyrt..varför köpa hemmabio system för kanske 10k-30knär man inte ens kan använda det fullt ut? betala för en massa jävla effekt som bara kommer ligga och sova i stort sätt

Förstår inte riktigt hur du menar med att man inte kan använda det fullt ut. Men nog skulle jag hellre vilja ha ett hemmabio system för 30k jämfört de som är under 10k. För 10k och under får man inte direkt så värst bra. Om man köper dyrare så får man ju mycket bättre ljudkvalité och det är ju därför man köper dyrare. Jag skulle då inte köpa ett par billigare högtalare än 5k alltså för 2 stycken utan förstärkare. Du borde kanske kolla in forumet minhembio.com där de har hemmabio system för runt 100k.
Enligt dig så skulle alla deras hemmabio system varit helt onödigt köpta för att man inte kan använda de fullt ut?

Zed91
9 februari 2014 · 58 Inlägg

D4NN3N skrev:

Zed91 skrev:

D4NN3N skrev:

Varför skulle man vilja ha ett hemma bio system för endast 1000kr? Måste isåfall verkligen låta skit.

För att sedan se film så vill man helst ha rejäla grejor. för film vill man ju ha en bas som helst går ner till 15hz och som spelar ganska högt och för att nå detta så krävs det ganska mycket pengar. På hemmabio system ska man helst inte snåla på. Den basen som han redan har skulle han kunna få spela väldigt bra till film men skulle behövas nya högtalare. Blir väldigt stor skillnad om man har bra högtalare mot dåliga i filmer blir mycket bättre upplevelse.

Ett bra hemmabio system som man kan använda fullt är inte så dyrt..varför köpa hemmabio system för kanske 10k-30knär man inte ens kan använda det fullt ut? betala för en massa jävla effekt som bara kommer ligga och sova i stort sätt

Förstår inte riktigt hur du menar med att man inte kan använda det fullt ut. Men nog skulle jag hellre vilja ha ett hemmabio system för 30k jämfört de som är under 10k. För 10k och under får man inte direkt så värst bra. Om man köper dyrare så får man ju mycket bättre ljudkvalité och det är ju därför man köper dyrare. Jag skulle då inte köpa ett par billigare högtalare än 5k alltså för 2 stycken utan förstärkare. Du borde kanske kolla in forumet minhembio.com där de har hemmabio system för runt 100k.
Enligt dig så skulle alla deras hemmabio system varit helt onödigt köpta för att man inte kan använda de fullt ut?

Det jag menar är att i sin lägenhet behöver man inte ha värsting grejer (min åsikt) skillnad om man bygger typ ett "Biorum" då är det lite mer värt att lägga mer pengar på grejerna...Sen kan vi nog hålla på och diskutera detta i 100 år och lite till vi kommer förmodligen alltid ha delade åsikter..försöker inte säga att det du säger är "fel"

Sättet jag tänker på är: Han bor i en lägenhet med andra ord han kan till 90% inte spela så högt pga av griniga grannar vilket gör att jag tycker att man lika gärna kan köpa ett billigare hemmabio system som i min mening spelar helt ok för det som det kommer användas till förstår du hur jag menar?

D4NN3N
9 februari 2014 · 11 Inlägg

Zed91 skrev:

D4NN3N skrev:

Zed91 skrev:

Ett bra hemmabio system som man kan använda fullt är inte så dyrt..varför köpa hemmabio system för kanske 10k-30knär man inte ens kan använda det fullt ut? betala för en massa jävla effekt som bara kommer ligga och sova i stort sätt

Förstår inte riktigt hur du menar med att man inte kan använda det fullt ut. Men nog skulle jag hellre vilja ha ett hemmabio system för 30k jämfört de som är under 10k. För 10k och under får man inte direkt så värst bra. Om man köper dyrare så får man ju mycket bättre ljudkvalité och det är ju därför man köper dyrare. Jag skulle då inte köpa ett par billigare högtalare än 5k alltså för 2 stycken utan förstärkare. Du borde kanske kolla in forumet minhembio.com där de har hemmabio system för runt 100k.
Enligt dig så skulle alla deras hemmabio system varit helt onödigt köpta för att man inte kan använda de fullt ut?

Det jag menar är att i sin lägenhet behöver man inte ha värsting grejer (min åsikt) skillnad om man bygger typ ett "Biorum" då är det lite mer värt att lägga mer pengar på grejerna...Sen kan vi nog hålla på och diskutera detta i 100 år och lite till vi kommer förmodligen alltid ha delade åsikter..försöker inte säga att det du säger är "fel"

Sättet jag tänker på är: Han bor i en lägenhet med andra ord han kan till 90% inte spela så högt pga av griniga grannar vilket gör att jag tycker att man lika gärna kan köpa ett billigare hemmabio system som i min mening spelar helt ok för det som det kommer användas till förstår du hur jag menar?

Okej, då förstår jag hur du menar. håller till viss del med, är ganska onödigt med t ex en subwoofer iallafall när det gäller lägenhet. Då man ändå inte kan som sagt spela nå värst högt utan bara på låga volymer så då behövs det inte så värst feta grejer.

Faniskogen Skogsfan
10 februari 2014 · 649 Inlägg

Tack för alla svar!

Det jag känner om detta med ett system för 1000 kronor är nog bara struntprat, känns som att det bara vill sättas emot?

Jag har i nuläget ett logitech 5.1 system som kostade drygt 2000. Visst det mullrar på, visst det kan spela högt, men låter det bra? Nej, inte särskilt. Tunt och lite dovt grumligt ljud.

Så att det skulle bli ens i närheten likvärdig kvalité på ljudet med ett 1000-kronorssystem tror jag inte på för en sekund.

Kan tilläggas att jag bor i lägenhet men har bara granne åt ett hål. Inte över eller under. Bor längst ut på en länga, 2 våningslägenheter. Ung person som inte stör sig på ljud.

Basen tror jag kan bli väldigt bra. Kruxet ser jag snarare att få ett par bra högtalare till resten av registret som möter upp bra. 6.5-kiten lät väldigt bra i bilen, hur dessa presterar inomhus är jag mer osäker på.
Men sådan gigantisk skillnad kan det ju inte vara så att ett system för totalt 1000 kronor avsett för vardagsrummet låter bättre än ett system för över 30 000 som är avsett för bilen.

Senast redigerat av Faniskogen (10 februari 2014)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930
Audi A3 (1997)
bosabengt
10 februari 2014 · 2 035 Inlägg

Rigga upp ditt 12V system i ditt vardagsrum. Testa å se hur det går. Ta en bild på spektaklet sen bara smile

Jag har gjort en del såna hära grejer innan, å det är kul. Håll bara koll på spänningen.

Jag har ju gjort baffel av pizzakartong innan men man är ju som man är också. =P Testade högtalare och fick ta det man hade hemma typ. Funkade kanon!

Biljudsveteran sen 1984!
Zed91
10 februari 2014 · 58 Inlägg

Faniskogen skrev:
Tack för alla svar!

Det jag känner om detta med ett system för 1000 kronor är nog bara struntprat, känns som att det bara vill sättas emot?

Jag har i nuläget ett logitech 5.1 system som kostade drygt 2000. Visst det mullrar på, visst det kan spela högt, men låter det bra? Nej, inte särskilt. Tunt och lite dovt grumligt ljud.

Så att det skulle bli ens i närheten likvärdig kvalité på ljudet med ett 1000-kronorssystem tror jag inte på för en sekund.

Kan tilläggas att jag bor i lägenhet men har bara granne åt ett hål. Inte över eller under. Bor längst ut på en länga, 2 våningslägenheter. Ung person som inte stör sig på ljud.

Basen tror jag kan bli väldigt bra. Kruxet ser jag snarare att få ett par bra högtalare till resten av registret som möter upp bra. 6.5-kiten lät väldigt bra i bilen, hur dessa presterar inomhus är jag mer osäker på.
Men sådan gigantisk skillnad kan det ju inte vara så att ett system för totalt 1000 kronor avsett för vardagsrummet låter bättre än ett system för över 30 000 som är avsett för bilen.

Ja asså vart påstår jag att ett 1000:-system är bättre? Det jag påstår är att det RÄCKER inget annat smile

Försöker inte sätta emot något, Tycker bara det är väldigt mycket jobb med idén du har...Sen är jag rätt säker på att du kan få ett bra vanligt system för pengarna du förmodligen måste lägga på att få bil grejerna att låta bra...Du behöver köpa batterier och grejer som håller igång och sen bygga lådor till 6.5-kittet och diverse små grejer..Blir ju nog en del pengar i slutändan (y)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang