Ström till slutsteg

Graen Pedant
6 maj 2007 · 26 Inlägg

Är nybörjare på ämnet:

När man ska koppla in ett slutsteg; ska man bara dra en sladd från batteriet till slutsteget, eller måste det sitta nåt mer på sladden, säkringar eller liknande?

Tacksam för svar!

hanomag
6 maj 2007 · 410 Inlägg

du borde ha en säkrning som sitter vid batteriet, för om det nu skulle råka gå hål på skydds höljet på kabeln någon stans och det kommer i kontakt med jord så kan det bli mycket tråkigt

Copyright @ Rybbs Production
Graen Pedant
6 maj 2007 · 26 Inlägg

Tack så mkt!

__Linus__
6 maj 2007 · 192 Inlägg

Graen skrev:
Tack så mkt!

finns väl säkring på alla dom sladdarna som man köper..smile

fireice_88@hotmail.com
BMW 120d (2005)
HoKkee
6 maj 2007 · 845 Inlägg

som hanomag. sätt säkringenframme vid batteriet..!

Drönirettab
6 maj 2007 · 21 761 Inlägg

_Linus_: Inte om man köper strömkabel på metervara, men när man köper en kabelsats så brukar det oftast följa med säkringshållare och säkring.

Senast redigerat av Drönirettab (6 maj 2007)

Lincoln Trucker
6 maj 2007 · 234 Inlägg

Ursäkta om jag lånar tråden lite.

Är det någon som har dragit strömkabeln under bilen till slutstegen????
Det verkar vara det bästa på min bil för det är så satans trångt under intsumentbrädan för att kunna hitta ett hål att dra kabeln i, och i motorutrymmet verkar jag inte hitta några lämpliga ställen heller att dra kabeln för det verkar bara vara gjort för det som ska sitta där ska få plats där.

SMART ARAB...läs det baklänges, det ligger något i det
Graen Pedant
6 maj 2007 · 26 Inlägg

Känner en som hade ett slutsteg inkopplat och det laddade ur batteriet hela tiden trots att det inte va på. Nåt som har hänt någon annan? Eller vet vad det beror på?

Drönirettab
6 maj 2007 · 21 761 Inlägg

Antingen var det något fel på steget/inkopplingen av steget eller så var det något annat som drog ur batteriet.

Abusio
6 maj 2007 · 5 Inlägg

Graen skrev:
Känner en som hade ett slutsteg inkopplat och det laddade ur batteriet hela tiden trots att det inte va på. Nåt som har hänt någon annan? Eller vet vad det beror på?

Det är inte så att han glömt att koppla "remoten" på steget? cool

Graen Pedant
6 maj 2007 · 26 Inlägg

Tackar för hjälpen big_smile

Graen Pedant
6 maj 2007 · 26 Inlägg

Abusio skrev:

Graen skrev:
Känner en som hade ett slutsteg inkopplat och det laddade ur batteriet hela tiden trots att det inte va på. Nåt som har hänt någon annan? Eller vet vad det beror på?

Det är inte så att han glömt att koppla "remoten" på steget? cool

Var på steget ska remoten kopplas då?

tongue Är en riktig gröngöling inom detta ämnet!

Drönirettab
6 maj 2007 · 21 761 Inlägg

Lincoln skrev:
Ursäkta om jag lånar tråden lite.

Är det någon som har dragit strömkabeln under bilen till slutstegen????
Det verkar vara det bästa på min bil för det är så satans trångt under intsumentbrädan för att kunna hitta ett hål att dra kabeln i, och i motorutrymmet verkar jag inte hitta några lämpliga ställen heller att dra kabeln för det verkar bara vara gjort för det som ska sitta där ska få plats där.

Har inte dragit kabel under bilen själv, men visst borde det fungera. Fast då måste man nog dra den i ett rör gissar jag, för att den ska vara skyddad. Det blir ju ganska stor påfrestning under bilen, allting som flyger upp från marken när man kör.

Fredrik.Gustavsson
6 maj 2007 · 2 123 Inlägg

Graen skrev:

Abusio skrev:

Graen skrev:
Känner en som hade ett slutsteg inkopplat och det laddade ur batteriet hela tiden trots att det inte va på. Nåt som har hänt någon annan? Eller vet vad det beror på?

Det är inte så att han glömt att koppla "remoten" på steget? cool

Var på steget ska remoten kopplas då?

tongue Är en riktig gröngöling inom detta ämnet!

Står oftast Rem eller R eller dylikt.
Brukar sitta mellan + och Jord/-
Ta en bild så kan vi visa dig om du fortfarande är osäker.

Graen Pedant
6 maj 2007 · 26 Inlägg

Är nöjd med det svaret
Tackar och bockar! smile

TiXeN
6 maj 2007 · 8 Inlägg

Graen skrev:

Abusio skrev:

Graen skrev:
Känner en som hade ett slutsteg inkopplat och det laddade ur batteriet hela tiden trots att det inte va på. Nåt som har hänt någon annan? Eller vet vad det beror på?

Det är inte så att han glömt att koppla "remoten" på steget? cool

Var på steget ska remoten kopplas då?

tongue Är en riktig gröngöling inom detta ämnet!

Det ska finnas på slutsteget där det står remote eller rem.. Och den ska kopplas in på en (oftast blå) sladd på ISO kablaget bakom stereon.. För den som inte riktigt har full koll på vad den gör är typ att den skickar en signal till steget när det är dags att starta eller stängas av (i samband med att stereon startas eller stängs av)

"Det är inte rätt, men det funkar (!)"
Missbruk beivras p.g.a. RiksKnas-Varning
Lincoln Trucker
6 maj 2007 · 234 Inlägg

Drönirettab skrev:

Lincoln skrev:
Ursäkta om jag lånar tråden lite.

Är det någon som har dragit strömkabeln under bilen till slutstegen????
Det verkar vara det bästa på min bil för det är så satans trångt under intsumentbrädan för att kunna hitta ett hål att dra kabeln i, och i motorutrymmet verkar jag inte hitta några lämpliga ställen heller att dra kabeln för det verkar bara vara gjort för det som ska sitta där ska få plats där.

Har inte dragit kabel under bilen själv, men visst borde det fungera. Fast då måste man nog dra den i ett rör gissar jag, för att den ska vara skyddad. Det blir ju ganska stor påfrestning under bilen, allting som flyger upp från marken när man kör.

Jo det är det jag tänkt göra dra den i ett rör eller slang.

SMART ARAB...läs det baklänges, det ligger något i det
NiccoKick -=[V-Powered]=-
7 maj 2007 · 12 Inlägg

Abusio skrev:

Graen skrev:
Känner en som hade ett slutsteg inkopplat och det laddade ur batteriet hela tiden trots att det inte va på. Nåt som har hänt någon annan? Eller vet vad det beror på?

Det är inte så att han glömt att koppla "remoten" på steget? cool

Haha, det misstaget hade jag gjort på min första bil. smile Strömmen var kopplad på stereon så att jag kunde dra igång den utan att ha tändningen på bilen igång vilket resulterade i att slutsteget käka upp batteriet via remote sladden.
Min lösning: Gjorde en enkel koppling på remoten som gick att ta av då bilen stängdes av.

Handbroms... ?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang