Tryck/öka tryck på saab.

Blackseven
6 maj 2007 · 91 Inlägg

Tjenna har en saab 9-3 -01. Undrar hur mycket man vågar skruva.. hur mycket tryck man vågar ha på orginal turbon. Laddar 0,4 orginal vad jag förstått. Kanske 0,6-0,7? pallar den det?

Tacksam för svar=).smile

KarlNilsson Örebroare i exil
6 maj 2007 · 970 Inlägg

Laddtrycket är inget du ska pilla på själv. Laddar själv ca 1.3 med min och det är inga problem för turbon. Men som sagt, ge fan i att skruva på stången.

Hej FRA!
Blackseven
6 maj 2007 · 91 Inlägg

_Kekke_ skrev:
Laddtrycket är inget du ska pilla på själv. Laddar själv ca 1.3 med min och det är inga problem för turbon. Men som sagt, ge fan i att skruva på stången.

okok,,  najs.
Men är din bil helt orginal annars då?
nä jag har en vän som pillar motorer på hel tid så jag låter honom göra det varsamt isåfall.

Senast redigerat av S_A_A_B (6 maj 2007)

Hamilton
6 maj 2007 · 8 873 Inlägg

S_A_A_B skrev:

_Kekke_ skrev:
Laddtrycket är inget du ska pilla på själv. Laddar själv ca 1.3 med min och det är inga problem för turbon. Men som sagt, ge fan i att skruva på stången.

okok,,  najs.
Men är din bil helt orginal annars då?
nä jag har en vän som pillar motorer på hel tid så jag låter honom göra det varsamt isåfall.

Se till att ha ett stort reparationskonto om du ska mickla så som du skriver;)
för varför göra det rätt på engång.....roll

Fotograf på tierpidag.se
jonTe
7 maj 2007 · 5 710 Inlägg

Hamilton skrev:

S_A_A_B skrev:

_Kekke_ skrev:
Laddtrycket är inget du ska pilla på själv. Laddar själv ca 1.3 med min och det är inga problem för turbon. Men som sagt, ge fan i att skruva på stången.

okok,,  najs.
Men är din bil helt orginal annars då?
nä jag har en vän som pillar motorer på hel tid så jag låter honom göra det varsamt isåfall.

Se till att ha ett stort reparationskonto om du ska mickla så som du skriver;)
för varför göra det rätt på engång.....roll

OM man höjjer riktigt mycket ja.....

nä jag har en vän som pillar motorer på hel tid så jag låter honom göra det varsamt isåfall.

Varsamt fungerar inte på din bil......hans varsamma höjning kommer resultera i att ditt styrsystem kommer motarbeta.
Din motor ser hela tiden till att få i sig rätt mängd luft för att nå den effekt som motorn är specad till.
Turbon laddar därför olika beroende på omständigheter och höjjer ni trycket mekanisk kommer styrsystemet bara försöka sänka....
Regleringen kommer bli "nervös" och det finns risk för felkoder.....och någon effekthöjjning kommer inte heller infinna sig....

-Trimma gärna.....men gör det på riktigt wink

MVH Jonas
..............
Blackseven
7 maj 2007 · 91 Inlägg

jonTe skrev:

Hamilton skrev:

S_A_A_B skrev:

okok,,  najs.
Men är din bil helt orginal annars då?
nä jag har en vän som pillar motorer på hel tid så jag låter honom göra det varsamt isåfall.

Se till att ha ett stort reparationskonto om du ska mickla så som du skriver;)
för varför göra det rätt på engång.....roll

OM man höjjer riktigt mycket ja.....

nä jag har en vän som pillar motorer på hel tid så jag låter honom göra det varsamt isåfall.

Varsamt fungerar inte på din bil......hans varsamma höjning kommer resultera i att ditt styrsystem kommer motarbeta.
Din motor ser hela tiden till att få i sig rätt mängd luft för att nå den effekt som motorn är specad till.
Turbon laddar därför olika beroende på omständigheter och höjjer ni trycket mekanisk kommer styrsystemet bara försöka sänka....
Regleringen kommer bli "nervös" och det finns risk för felkoder.....och någon effekthöjjning kommer inte heller infinna sig....

-Trimma gärna.....men gör det på riktigt wink

Och. Jag låter det vara, och gör det riktigt senare?smile
Det låter nog smartare som ni säger. tack för svaren.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang