Byta motor i golf från 1.4 till 1.8

RooX
29 januari 2014 · 35 Inlägg

Tjena! polaren har rasat sin golf mk3 1.4l och han tänkte nu slänga i en 1.8l motor istället.. Är det någon här som har utfört denna operation? är allt exakt lika dant eller vad behöver man byta för att det ska fungera? tack på förhand smile

Senast redigerat av RooX (29 januari 2014)

LeafBox Lat Perfektionist
30 januari 2014 · 6 359 Inlägg

Till att börja med så är det olagligt.

Sen är det ju bara att kolla under huvn på båda så ser man att motorerna inte ens ser i närheten likadana ut.
Tänk då på alla skillnader man inte ser.

Dessutom snackar vi om en Golf 3, så bara den tid nedlagd för att få det att funka kostar nog mer än båda bilarna tillsammans.

But hey! En Golf mk3 1.8 är ju inte dyr direkt. Byt bil bara.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
RooX
11 februari 2014 · 35 Inlägg

För det första så är det nog knappt olagligt med tanke på att effekten inte höjs tillräckligt mycket.. Hur stor skillnad kan det vara igentligen, den största skillnaden jag kan se är en plastkåpa, och att 1,4 är insprut och 1,8 är förgasarinsprut.. Och eftersom man byter motor i en golf 3 på ett par timmar, och är bilen i bra skick, stylad, påkostad en del pengar, så känns det ganska onödigt att köpa en annan bil...

LeafBox Lat Perfektionist
12 februari 2014 · 6 359 Inlägg

GRÄNSER FÖR VRIDMOMENT OCH EFFEKT

För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:

Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!


------------------------------------------------------------

1.4 = 60hk
1.8 = 75hk

60 + 20%(12) = 72hk

1.4 = 116nm
1.8 = 145nm

116 + 10%(11,6) = 127,6nm

-------------------------------------------------------------

Som sagt, olagligt. Såvida du inte planerar att registrera in den som ombyggt fordon (vilket kräver en hel del arbete med hjulupphängning, bromsar, etc. Och sen kostar själva registreringen ~7k om jag minns rätt)

Och som du själv sa, ena bilen har insprutning, vilket betyder att hela elsystemet och bränslesystemet måste flyttas över oxå.
Och tro mej, jag har gjort detta, det är inte "ett par timmar".

Senast redigerat av LeafBox (13 februari 2014)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang