Bmw 325 iA e36 vatten i avgaserna

forslund_1
9 februari 2014 · 71 Inlägg

Hej.

Nu:Glömde byta glykolen innan vintern kom och bilen frös. Rullade ner den i värmegarage för att tina. Fick stå i inne 2-dagar för att hinna tina. Startade på en gång efter detta men gick upp i temp snabbt.

Historia: För 2 månader sedan hade bilen svårt att gå upp i temp och låg mellan det blåa och rakt upp. Kom bara lite värme från framrutan också (man fick max ha 1 på fläkten) För en månad sedan så pressade vi på bilen rätt bra för att få upp tempen och då gick tempen upp i rätt läge och efter detta så hade vi inget problem med tempmätaren något mer men värme i kupen kom inte.

Nu: Efter bilen hade tinat gick den upp fort i rätt temp på bara tomgång. Tog en liten tur och kom ungeför 200meter innan jag märkte att tempmätaren börja gå över det normala. Stängde av den och efter ungefär 5 sek hörde ja att den började koka men inge allvarligt. Det var ett rejält tryck i expansionskärlet (öppnade bara lite och fick mej en skvätt i plytet) Väntade 15 min innan jag körde hem den direkt till garaget. Kände också en liten svag smak av glykol i avgaserna

Efter detta bytes vattenpump, termostat och termostathus och den började ryka vitt (tjock rök) efter detta. Röken kommer efter någon minuts tomgångskörning. Ställde den i en uppförsbacke för att lufta endå och tror den började koka då med då det börja bubbla ur expansionskärlet (kan vara avgaser) men hördes inget inne i bil. Temp mätaren visade ok. Stängde av och slutade efter någon sekund. Värmen i kupèn finns fortfarande inte. Samt som den nedre slangen till kylaren inte blir varm men den övre blir.

Topplockspackningen är förmodlingen skrot men tycker att vattnet borde pumpas runt endå. Vad mer skulle det kunna vara? Igen satta vattenkanalen? sprucken topp?

Sen undrar ja om hur svårt det är att byta topppackning, det svåra är egentligen hur ja gör för att ställa ventilerna, och det med vanosen. Det kanske inte ens behövs ? Alla svar är jag tacksam för

// Daniel

BMW E46 "Projekt" (1998)
Audi A4 "B7" (2008)
Audi A4 "1.8ts" (1999)
jonTe
12 februari 2014 · 5 710 Inlägg

forslund_1 skrev:
Topplockspackningen är förmodlingen skrot men tycker att vattnet borde pumpas runt endå. Vad mer skulle det kunna vara? Igen satta vattenkanalen? sprucken topp?

Problemet med en läckande topppackning är att det kan trycka ut luft i systemet och luften lägger sig då som fickor och man kan få alla möjliga konstiga symtom.

Att slangar inte är varma och att du inte får värme i cupén är därför inte speciellt konstigt.

MVH Jonas
..............
alain www.bimmerpower.org
12 februari 2014 · 3 995 Inlägg

forslund_1 skrev:
Hej.
Efter detta bytes vattenpump, termostat och termostathus och den började ryka vitt (tjock rök) efter detta.
// Daniel

Hade likadant med min, tjock vit rök då var det vevhusventilation som hade frusit, in i verkstad för att byta skiten sad

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
forslund_1
17 februari 2014 · 71 Inlägg

Hej. Problemet är löst. Topplockspackningen var inte felet konstigt nog, En riktig luftning av kylsystemet gjorde susen och nu ryker den inte samt att inga avgaser kommer från avgasröret. Förstår fortfarande inte hur det kunde komma vatten ut ur avgaserna pga luft i systemet? Har trycktestas kylsystemet samt komp provat och inget fel längre. Dricker inget vatten för den delen heller. Går som en klocka nu smile(=

Audi A4 "1.8ts" (1999)
BMW E46 "Projekt" (1998)
Audi A4 "B7" (2008)
uhlin
17 februari 2014 · 2 834 Inlägg

forslund_1 skrev:
Hej. Problemet är löst. Topplockspackningen var inte felet konstigt nog, En riktig luftning av kylsystemet gjorde susen och nu ryker den inte samt att inga avgaser kommer från avgasröret. Förstår fortfarande inte hur det kunde komma vatten ut ur avgaserna pga luft i systemet? Har trycktestas kylsystemet samt komp provat och inget fel längre. Dricker inget vatten för den delen heller. Går som en klocka nu smile(=

Och bilen går?..... det var det konstigaste jag hört... Sorry... kunde inte hålla mig. lol


Men vattnet som kom var nog kondens skulle jag tänka mig. Bra att det löste sig iallafall

Senast redigerat av uhlin (17 februari 2014)

forslund_1
17 februari 2014 · 71 Inlägg

Ja ja big_smile bilen har nu rullat 18 mil och inte druckit en droppe vatten XD

Kan nog hända att de va kondens i tanken eller liknande men nu är allt rätt hehe big_smile

Audi A4 "B7" (2008)
Audi A4 "1.8ts" (1999)
BMW E46 "Projekt" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang