Bilen skrapar/susar när jag rattar vänster

Kuffe Audi:ot
15 februari 2014 · 183 Inlägg

Tjena!

För ett tag sen började min A3 -04 ge ett susande ljud när jag styrde vänster. Efter att ha stått i en hel dag så lät det rent förjävligt, skrapade o vibbrerade. Efter lite körning i 50km/h så gick ljudet över i ett svagt susande igen.
Jag antog att det var höger hjullager (som faktist lät lite halvdåligt) o bytte det. Utan resultat.

Ljudet försvann dock så småningom i en hel vecka. Ställde bilen på arlanda en vecka och ljudet var lika skrapigt o vibbrerande igen, men släppte ännu en gång efter några mils körning.
Besiktade dagen efter och besiktningsmannen sa att vänster hjullager var lite dåligt men kan gå 1-2år innan det blir dåligt o behöver bytas.

Körde två dagar och mitt i körningen så började det skrapa högt o vibbrera ännu en gång vid vänstersväng. Efter 4-mil så övergick ljudet i ett svagt susande igen. Idag är det tyst igen.

Vad kan det vara för fel?
Tack på förhand!

Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines.
Zed91
15 februari 2014 · 58 Inlägg

Drivknuten eller spöke skulle jag gissa på

Senast redigerat av Zed91 (15 februari 2014)

xXSammy
15 februari 2014 · 6 585 Inlägg

Kuffe skrev:
Tjena!

För ett tag sen började min A3 -04 ge ett susande ljud när jag styrde vänster. Efter att ha stått i en hel dag så lät det rent förjävligt, skrapade o vibbrerade. Efter lite körning i 50km/h så gick ljudet över i ett svagt susande igen.
Jag antog att det var höger hjullager (som faktist lät lite halvdåligt) o bytte det. Utan resultat.

Ljudet försvann dock så småningom i en hel vecka. Ställde bilen på arlanda en vecka och ljudet var lika skrapigt o vibbrerande igen, men släppte ännu en gång efter några mils körning.
Besiktade dagen efter och besiktningsmannen sa att vänster hjullager var lite dåligt men kan gå 1-2år innan det blir dåligt o behöver bytas.

Körde två dagar och mitt i körningen så började det skrapa högt o vibbrera ännu en gång vid vänstersväng. Efter 4-mil så övergick ljudet i ett svagt susande igen. Idag är det tyst igen.

Vad kan det vara för fel?
Tack på förhand!

Om ett hjullager är dåligt märks det på 3 sätt.

Det för oväsen (Skrap, vinande, rassel)
Det glappar (Axiellt och radiellt)
Hjulet har ramlat av.

De/Dem
Kuffe Audi:ot
15 februari 2014 · 183 Inlägg

Det stämmer bra. Han noterade att det glappar svagt men inte mycket att tänka på. Det borde ju inte kunna hoppa från att vara ljudlöst till att stundvis låta som ett tröskelverk och sedan ljudlöst igen. Främst i låga hastigheter. I motorvägsfart kan det låta som att vägljudet blir lite högre när jag styr vänster. De gånger det låter.

Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines.
xXSammy
15 februari 2014 · 6 585 Inlägg

Lyft upp bilen, snurra på vänstra hjulet och känn på fjädern så ska du allt känna vibrationer i fjädern.

Ett av de enkla sätten att känna om ett hjullager är slut.

De/Dem
Kuffe Audi:ot
18 februari 2014 · 183 Inlägg

Nu har bilen varit ljudlöst i ett par dagar. Vad fan..

Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang