Köpråd: Volvo S60 T5 (skillnad på olika årsmodeller?)

Pendulum
27 september 2012 · 1 298 Inlägg

Emil889 skrev:
Kom på en fråga till, om man hittar något exemplar som skulle ha ett steg1 chip, spelar det någon roll om det är BSR eller autotech som tillverkat programvaran? Tänkte om det finns några skillnader i kvalitet eller så man bör vara vaksam på?

Jag har ingenting emot att köpa en chippad kärra men letar helst efter en original men det kanske blir svårt att hitta smile

Frågar du mig så skulle jag vara nöjd om det låg antingen Autotech eller MTE-mjukvara i bilen. BSR erbjuder mjukvaror till de flesta bilar och har inget extremt bra rykte om sig när det gäller dessa bilarna. Man har hört alla möjliga rövarhistorier. Men Autotech och MTE vet vad dem sysslar med.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
rolle83
27 september 2012 · 48 Inlägg

Instämmer! Autotech eller MTE. BSR har inte alls samma goda rykte.

Stjernfelt Volvo performance for life !
27 september 2012 · 183 Inlägg

Autotech alt. Marco @ MTE

Powered by autotech.
Volvo V70 2,5FT "ATM300" (2009)
Ford Focus ST "ATM" (2007)
berisen
28 september 2012 · 85 Inlägg

Vad är det som BSR gör dåligt jämfört med konkurrenterna? Ska hur som helst hålla mig undan från dessa smile

Stjernfelt Volvo performance for life !
28 september 2012 · 183 Inlägg

Emil889 skrev:
Vad är det som BSR gör dåligt jämfört med konkurrenterna? Ska hur som helst hålla mig undan från dessa smile

För det första, som andra skriver här, är dem väldigt universala. Har alla bilmärken
i princip och är ej speciallister på volvo som t.ex ATM är.
Det finns en del fall där dem inte levererar inärheten av sina effektsiffror dessutom, just till
volvo och just t5 -05 du kikar efter.
BSR är dessutom pokerdyra!!

Mitt tips om du ska trimma eller köpa en som är steg 1, BYT IC!

Powered by autotech.
Volvo V70 2,5FT "ATM300" (2009)
Ford Focus ST "ATM" (2007)
djukk34
16 februari 2014 · 309 Inlägg

Återuppliver en gammal tråd här nu.

Står i valet mellan Gen1 och Gen2 s60 T5.
Självklart är Gen2 bättre på alla sätt och vis, och absolut ett enkelt val. OM det inte vore för inköpspriset..

Så till frågan, är Gen2 såå mycket bättre att man går och grämer sig efter ett Gen1 köp ?
Jag bryr mig inte så mycket om dom visuella uppdateringarna, utan mer den motormässiga biten.
Finns det några "enklare" recept för att få iväg Gen1 mot 350hk+? Gärna oööpnat.

Senast redigerat av maaw (16 februari 2014)

Busgrabb Rejsa ?
16 februari 2014 · 2 959 Inlägg

maaw skrev:
Återuppliver en gammal tråd här nu.

Står i valet mellan Gen1 och Gen2 s60 T5.
Självklart är Gen2 bättre på alla sätt och vis, och absolut ett enkelt val. OM det inte vore för inköpspriset..

Så till frågan, är Gen2 såå mycket bättre att man går och grämer sig efter ett Gen1 köp ?
Jag bryr mig inte så mycket om dom visuella uppdateringarna, utan mer den motormässiga biten.
Finns det några "enklare" recept för att få iväg Gen1 mot 350hk+? Gärna oööpnat.

Är det motormässigt du tänker på så är svaret enkelt. JA!
Större cylindervolym, dubbel VVT, bättre snurra, bättre luftfiltersystem, starkare stakar, 6 växlad låda, bättre koppling, mappningsbar bättre soppapump osv...

Ja 350 Hk är kan du åka med en T5 från modellår 2003 säkert som där fick bättre stakar.
19T/K24 med spridare, avgas, filter, soppapump och mjukvara för E85 är receptet.
Där åker du på en koppling med iofs...

Skillnaden är att 05 och uppåt så håller det för ca 100 Hk (Ingen har mig veterligen skjutit någon av den "nya motorn") till och med samma uppgraderingar så lämnar den mycket mer.

Vad är din budget?

Autotech
BMW 335D (2008)
djukk34
16 februari 2014 · 309 Inlägg

Busgrabb skrev:

maaw skrev:
Återuppliver en gammal tråd här nu.

Står i valet mellan Gen1 och Gen2 s60 T5.
Självklart är Gen2 bättre på alla sätt och vis, och absolut ett enkelt val. OM det inte vore för inköpspriset..

Så till frågan, är Gen2 såå mycket bättre att man går och grämer sig efter ett Gen1 köp ?
Jag bryr mig inte så mycket om dom visuella uppdateringarna, utan mer den motormässiga biten.
Finns det några "enklare" recept för att få iväg Gen1 mot 350hk+? Gärna oööpnat.

Är det motormässigt du tänker på så är svaret enkelt. JA!
Större cylindervolym, dubbel VVT, bättre snurra, bättre luftfiltersystem, starkare stakar, 6 växlad låda, bättre koppling, mappningsbar bättre soppapump osv...

Ja 350 Hk är kan du åka med en T5 från modellår 2003 säkert som där fick bättre stakar.
19T/K24 med spridare, avgas, filter, soppapump och mjukvara för E85 är receptet.
Där åker du på en koppling med iofs...

Skillnaden är att 05 och uppåt så håller det för ca 100 Hk (Ingen har mig veterligen skjutit någon av den "nya motorn") till och med samma uppgraderingar så lämnar den mycket mer.

Vad är din budget?

Misstänkte det! Men det är ju prisskillnaden som är lite tråkig, en vettig Gen2 ligger runt 80-120k tycker jag.
Medans man får en vettig Gen1 runt 50k och då har ca 50 över till diverse tillbehör.
Budgeten är väl max ca 100.000:- Vilket gör att jag får köra Gen2 original tills nästa vinter, vilket är lite tråkigt.

Hur långt räcker stakarna i 00-02 ? Jag gasar mest på motorväg så blir främst hårdkörning på högre varv.

Senast redigerat av maaw (16 februari 2014)

Busgrabb Rejsa ?
16 februari 2014 · 2 959 Inlägg

maaw skrev:

Busgrabb skrev:

maaw skrev:
Återuppliver en gammal tråd här nu.

Står i valet mellan Gen1 och Gen2 s60 T5.
Självklart är Gen2 bättre på alla sätt och vis, och absolut ett enkelt val. OM det inte vore för inköpspriset..

Så till frågan, är Gen2 såå mycket bättre att man går och grämer sig efter ett Gen1 köp ?
Jag bryr mig inte så mycket om dom visuella uppdateringarna, utan mer den motormässiga biten.
Finns det några "enklare" recept för att få iväg Gen1 mot 350hk+? Gärna oööpnat.

Är det motormässigt du tänker på så är svaret enkelt. JA!
Större cylindervolym, dubbel VVT, bättre snurra, bättre luftfiltersystem, starkare stakar, 6 växlad låda, bättre koppling, mappningsbar bättre soppapump osv...

Ja 350 Hk är kan du åka med en T5 från modellår 2003 säkert som där fick bättre stakar.
19T/K24 med spridare, avgas, filter, soppapump och mjukvara för E85 är receptet.
Där åker du på en koppling med iofs...

Skillnaden är att 05 och uppåt så håller det för ca 100 Hk (Ingen har mig veterligen skjutit någon av den "nya motorn") till och med samma uppgraderingar så lämnar den mycket mer.

Vad är din budget?

Misstänkte det! Men det är ju prisskillnaden som är lite tråkig, en vettig Gen2 ligger runt 80-120k tycker jag.
Medans man får en vettig Gen1 runt 50k och då har ca 50 över till diverse tillbehör.
Budgeten är väl max ca 100.000:- Vilket gör att jag får köra Gen2 original tills nästa vinter, vilket är lite tråkigt.

Hur långt räcker stakarna i 00-02 ? Jag gasar mest på motorväg så blir främst hårdkörning på högre varv.

Vet inte riktigt angående stakarna då jag tror dom haft lite varierande hållbarhet.

Sugen på min 05:a för dom pengarna med 415 Hk, diff, koppling, bromsar mm?
Släng ett PM i så fall.

Autotech
BMW 335D (2008)
djukk34
16 februari 2014 · 309 Inlägg

Busgrabb skrev:

maaw skrev:

Busgrabb skrev:

Är det motormässigt du tänker på så är svaret enkelt. JA!
Större cylindervolym, dubbel VVT, bättre snurra, bättre luftfiltersystem, starkare stakar, 6 växlad låda, bättre koppling, mappningsbar bättre soppapump osv...

Ja 350 Hk är kan du åka med en T5 från modellår 2003 säkert som där fick bättre stakar.
19T/K24 med spridare, avgas, filter, soppapump och mjukvara för E85 är receptet.
Där åker du på en koppling med iofs...

Skillnaden är att 05 och uppåt så håller det för ca 100 Hk (Ingen har mig veterligen skjutit någon av den "nya motorn") till och med samma uppgraderingar så lämnar den mycket mer.

Vad är din budget?

Misstänkte det! Men det är ju prisskillnaden som är lite tråkig, en vettig Gen2 ligger runt 80-120k tycker jag.
Medans man får en vettig Gen1 runt 50k och då har ca 50 över till diverse tillbehör.
Budgeten är väl max ca 100.000:- Vilket gör att jag får köra Gen2 original tills nästa vinter, vilket är lite tråkigt.

Hur långt räcker stakarna i 00-02 ? Jag gasar mest på motorväg så blir främst hårdkörning på högre varv.

Vet inte riktigt angående stakarna då jag tror dom haft lite varierande hållbarhet.

Sugen på min 05:a för dom pengarna med 415 Hk, diff, koppling, bromsar mm?
Släng ett PM i så fall.

Du har pm.

16T blir trött strax efter 300hk va ?
Blev lite kluven nu. Är Gen1 Steg 3 "slö" ? Är så insnöad på x40 där dom äldre är riktigt slöa med tanke på effekt.
Är det samma visa med S60 ? Inte i jämförelse med Gen1/Gen2 men allmänt för 320hk på 1600kg.

Busgrabb Rejsa ?
16 februari 2014 · 2 959 Inlägg

maaw skrev:

Busgrabb skrev:

maaw skrev:

Misstänkte det! Men det är ju prisskillnaden som är lite tråkig, en vettig Gen2 ligger runt 80-120k tycker jag.
Medans man får en vettig Gen1 runt 50k och då har ca 50 över till diverse tillbehör.
Budgeten är väl max ca 100.000:- Vilket gör att jag får köra Gen2 original tills nästa vinter, vilket är lite tråkigt.

Hur långt räcker stakarna i 00-02 ? Jag gasar mest på motorväg så blir främst hårdkörning på högre varv.

Vet inte riktigt angående stakarna då jag tror dom haft lite varierande hållbarhet.

Sugen på min 05:a för dom pengarna med 415 Hk, diff, koppling, bromsar mm?
Släng ett PM i så fall.

Du har pm.

16T blir trött strax efter 300hk va ?
Blev lite kluven nu. Är Gen1 Steg 3 "slö" ? Är så insnöad på x40 där dom äldre är riktigt slöa med tanke på effekt.
Är det samma visa med S60 ? Inte i jämförelse med Gen1/Gen2 men allmänt för 320hk på 1600kg.

Ja lite drygt 300 Hk hänger den väl med till.
Slö för effekten är den inte men en 05:a går så mycket bättre och har även mycket bättre register vilket märks främst på lägre varvtal.
Du får även ner motorvaren med den 6 växlade lådan när du kör motorväg.

Autotech
BMW 335D (2008)
djukk34
16 februari 2014 · 309 Inlägg

Busgrabb skrev:

maaw skrev:

Busgrabb skrev:

Vet inte riktigt angående stakarna då jag tror dom haft lite varierande hållbarhet.

Sugen på min 05:a för dom pengarna med 415 Hk, diff, koppling, bromsar mm?
Släng ett PM i så fall.

Du har pm.

16T blir trött strax efter 300hk va ?
Blev lite kluven nu. Är Gen1 Steg 3 "slö" ? Är så insnöad på x40 där dom äldre är riktigt slöa med tanke på effekt.
Är det samma visa med S60 ? Inte i jämförelse med Gen1/Gen2 men allmänt för 320hk på 1600kg.

Ja lite drygt 300 Hk hänger den väl med till.
Slö för effekten är den inte men en 05:a går så mycket bättre och har även mycket bättre register vilket märks främst på lägre varvtal.
Du får även ner motorvaren med den 6 växlade lådan när du kör motorväg.

Okej ja jag får fundera lite på det! Har säkerligen 500 frågor till i morgon, men nu är det kväll!
Så tack så mycket för hjälpen tills vidare!

Stjernfelt Volvo performance for life !
18 februari 2014 · 183 Inlägg

Gen2 tveklöst. Köp en färdigtrimmad, busgrabbs t.ex. wink Garanterat en dräpare! Täta oljebyte och du åker safe.

Powered by autotech.
Ford Focus ST "ATM" (2007)
Volvo V70 2,5FT "ATM300" (2009)
Busgrabb Rejsa ?
18 februari 2014 · 2 959 Inlägg

Stjernfelt skrev:
Gen2 tveklöst. Köp en färdigtrimmad, busgrabbs t.ex. wink Garanterat en dräpare! Täta oljebyte och du åker safe.

Håller med wink

Autotech
BMW 335D (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang