Hjälp; byta stödlager volvo 740!

H3dlund Med lem
17 november 2011 · 1 127 Inlägg

Släpp på skruven till lagerhållarplåten absolut sist efter du fått loss kardanen från medbringaren på bakaxeln. Tryck in en skruvmejsel mellan plattorna och bryt lite så kommer den nog loss. Det sitter centreringar både på medbringaren på bakaxeln och växellådan fram, de som gör de sitter så jävligt för dig. Fram är det som en liten styrtapp bara. Därför kommer du absolut inte lyckas få ur den först. tongue

Ryck och slit bara!

andreasliljemark
17 november 2011 · 210 Inlägg

H3dlund skrev:
Släpp på skruven till lagerhållarplåten absolut sist efter du fått loss kardanen från medbringaren på bakaxeln. Tryck in en skruvmejsel mellan plattorna och bryt lite så kommer den nog loss. Det sitter centreringar både på medbringaren på bakaxeln och växellådan fram, de som gör de sitter så jävligt för dig. Fram är det som en liten styrtapp bara. Därför kommer du absolut inte lyckas få ur den först. tongue

Ryck och slit bara!

Tack för svaret!

Ja den styrtappen vare inte lätt att komma förbi när ja provade!
Men nästa gång släpper ja bak också, då måste ja ju få ner de smile

Men de blir inte förens till helgen, då jävlar! smile

d00m_ Mercedes
18 november 2011 · 63 Inlägg

Ta lös bak ve bakaxeln annars för där är dä bara å dra rätt ner för dä sitter ingen liten pigg som går in i bakaxeln som där gör i andra änden av kardan fram ve låda smile











andreasliljemark skrev:
Hej! smile

Bilen vibrerar vid körning, speciellt vid gaspådrag.
Därför tänkte jag byta stödlager (lager och lagerhållare) och även gummiskivan, (hardyskivan?) den mellan växellåda och främre kardan (torr och sprickor i den).

Har tyvärr inte tillgång till garage. Men var idag på en gör-det-själv-hall och kollade lite hur de såg ut och provade men lyckades inte få ner kardanen.

Detta gjorde jag:
*Skruvade bort dom 6 bultarna som sitter i gummiskivan mellan kardan och växellåda.

*Skruvade ner plåten som stödlagret sitter i, 4 bult i karossen + dom 2 som håller stödlagerhållaren.

Det var vel egentligen så långt ja kom, skurvade tillbaka allt, men nästa gång, hur får jag isär främre och bakre kardan? Alltså knutkorset? köpte lite låsringstänger på biltema, för de hade ja inte, men är det så man får isär?

och om jag mot all förmodan skulle få isär skiten, hur får ja enklast bort och dit gamla och nya lagerhållaren och lagret utan press o sånt? Är som sagt på en gör-det-själv-hall o håller på.
Juste, som sagt är de vibrationen vid gaspådrag som gör att ja vill byta stödlager, nu kan ja rubba/dra och slita kardanen kanske ända uppemot 7-8cm fram- och tillbaka, känns som det är lite för mycket? smile


Bäst av allt vore ju såklart om nån volvonörd kunde skriva en steg-för-steg lista, men de kanske är att hoppas på alldeles för mycket wink

Aja, hoppas ni orkar läsa igenom, hjälp vore mycket uppskattat smile

"Riktiga män luktar diesel"
andreasliljemark
18 november 2011 · 210 Inlägg

Tackar! smile

Va fan inte lätt att få ur fram utan att släppt bak, ska göra de på sönda smile


För att få av gamla stödlagerhållaren är inga problem? smile

patrikke
18 november 2011 · 1 749 Inlägg

Passa på att kolla glapp o knutkorsen.
Är de dåliga kan du få de symptom du beskriver.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
andreasliljemark
19 november 2011 · 210 Inlägg

patrikke skrev:
Passa på att kolla glapp o knutkorsen.
Är de dåliga kan du få de symptom du beskriver.

Hur kollar jag det då?
Har inte en aning om hur mycket som är ok, eller inte smile

tvedberg
19 februari 2014 · 773 Inlägg

hej men tänkte fråga lite om stödlager gammal tråd men värtett försök.

tänkte byta stödlager på 740in. om jag sätter upp stödlagert med främrekardan. kan jag bara ta bakrekardan och träin splinsen i stödlagret och sätta fast det bakrrekardanet i bakaxeln?

och vad skulle kunna gå fel med det isåfall? mvh

Senast redigerat av tvedberg (19 februari 2014)

Henkix
19 februari 2014 · 6 737 Inlägg

splinsen sitter i främre kardan o inte i stödlagret, allt ska märkas upp innan du tar isär det för att undvika att montera ihop det fel vilket då kommer leda till obalans. grejat med detta idag o igår.
kolla hör o scrolla ner så kommer du till lite bilder jag tagit o tips på hur man går tillväga på rätt sätt smile
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … &p=191

mvh hoppas det var till hjälp smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
tvedberg
19 februari 2014 · 773 Inlägg

Henkix skrev:
splinsen sitter i främre kardan o inte i stödlagret, allt ska märkas upp innan du tar isär det för att undvika att montera ihop det fel vilket då kommer leda till obalans. grejat med detta idag o igår.
kolla hör o scrolla ner så kommer du till lite bilder jag tagit o tips på hur man går tillväga på rätt sätt smile
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … &p=191

mvh hoppas det var till hjälp smile

ok tack så mycket ja men själva stödlagret sitter väll i främrekardan och om jag intelossar kardan från lådan och trär i bakrekardan i frärem och skruvar fast det i bakaxeln.

kardanet är redan nere och har inte en anning hur det satt förut så obalans kommer det bli men den ska köras sönder så spelar ingenroll. smile

Senast redigerat av tvedberg (19 februari 2014)

Henkix
19 februari 2014 · 6 737 Inlägg

ja, stödlaget sitter fast i främre delen av kardanen

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
tvedberg
19 februari 2014 · 773 Inlägg

Henkix skrev:
ja, stödlaget sitter fast i främre delen av kardanen

ok tack så mycket men går det som jag sa om jag sätter fast främre och trär i bakre och skruvar fast det i bakaxeln och sätter fastplattan till stödlagret?

Henkix
19 februari 2014 · 6 737 Inlägg

plattan till stödlagret sätter du ju på när kardanen ligger löst på marken, du sätter även ihop främre o bakre kardan när det ligger löst på marken sen monterar du upp hela skiten på bilen, det är vad jag vet det enklaste iaf wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
tvedberg
19 februari 2014 · 773 Inlägg

Henkix skrev:
plattan till stödlagret sätter du ju på när kardanen ligger löst på marken, du sätter även ihop främre o bakre kardan när det ligger löst på marken sen monterar du upp hela skiten på bilen, det är vad jag vet det enklaste iaf wink

ok tack så mycket. wink

Catoxxo
19 februari 2014 · 324 Inlägg

Finns väl ingen direkt anledning att plocka ner bakre kardanen, den kan hänga kvar.

Märk upp både fram o bak på främre kardanen mot lådan och bakre kardanen, släpp främre kardanen från lådan och plocka ner. Byt lager. Sätt upp främre kardanen i den bakre igen och lirka in hardyskivan mellan låda o främre kardan.

Möjligt att du får plocka ner växellådsbalken för att komma åt att hålla emot bultarna till kardanen.

OBS: Jätteviktigt att du inte kommer en spline fel, då kommer bilen vibrera nåt fruktansvärt.


För övrigt gjorde jag detta igår, och det var såhär jag gjorde smile

Senast redigerat av Catoxxo (19 februari 2014)

tvedberg
19 februari 2014 · 773 Inlägg

Catoxxo skrev:
Finns väl ingen direkt anledning att plocka ner bakre kardanen, den kan hänga kvar.

Märk upp både fram o bak på främre kardanen mot lådan och bakre kardanen, släpp främre kardanen från lådan och plocka ner. Byt lager. Sätt upp främre kardanen i den bakre igen och lirka in hardyskivan mellan låda o främre kardan.

Möjligt att du får plocka ner växellådsbalken för att komma åt att hålla emot bultarna till kardanen.

OBS: Jätteviktigt att du inte kommer en spline fel, då kommer bilen vibrera nåt fruktansvärt.


För övrigt gjorde jag detta igår, och det var såhär jag gjorde smile

okej men det ligger redan halvft nere så har inte en anning om hur det satt. men ska skruva upp det så det går att köra och sen ska den köras sönder för den är helt upprostad.

tvedberg
19 februari 2014 · 773 Inlägg

tvedberg skrev:

Catoxxo skrev:
Finns väl ingen direkt anledning att plocka ner bakre kardanen, den kan hänga kvar.

Märk upp både fram o bak på främre kardanen mot lådan och bakre kardanen, släpp främre kardanen från lådan och plocka ner. Byt lager. Sätt upp främre kardanen i den bakre igen och lirka in hardyskivan mellan låda o främre kardan.

Möjligt att du får plocka ner växellådsbalken för att komma åt att hålla emot bultarna till kardanen.

OBS: Jätteviktigt att du inte kommer en spline fel, då kommer bilen vibrera nåt fruktansvärt.


För övrigt gjorde jag detta igår, och det var såhär jag gjorde smile

okej men det ligger redan halvft nere så har inte en anning om hur det satt. men ska skruva upp det så det går att köra och sen ska den köras sönder för den är helt upprostad.

men jag tänkte göra som henix att sätta ihop kardan o allt på backen och sätta fast hardyskivan ofrämrekardan och låta bakrehänga så länge och sätta upp bakre i bakaxeln och sen sätta upp platan t stödlagret.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang