Tikande ljud från 200sx med kopplingen uppe...

WasteGate
5 februari 2007 · 397 Inlägg

NEJ DEN HAR INTE ett ingående lager big_smile

jag kör med m90 och jag citerar

"Eftersom växellådan är kort är dess axlar mycket styva, därför krävs inte något stödlager för den ingående axeln"

Xuri One Man Clan
5 februari 2007 · 4 287 Inlägg

Stöd lager = lager som sitter monterat I SVÄNGHJULET ? ska jag fixa bilder så får du se vilka lager jag snackar om ... Stödlager = lager som sitter montera på svänghjul innan för lamell och tryckplatta för att man ska slippa stora "snedbelastningar" På ingående axel ...sen man man lager på både in och utgående axel på växellådan .. Och jo jag kör M90 jag med

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
WasteGate
5 februari 2007 · 397 Inlägg

Jag syftar på den ingående axeln.. du menar precis efter splinesen va?
Den utgående axeln i vår låda sitter mot kardansidan så att säga.. så vi pratar om samma axel, och som jag precis sa, axeln är kort, därför behövs inte något lager...

/stoffe

Xuri One Man Clan
5 februari 2007 · 4 287 Inlägg

Stöd lager är de lager som sitter på svänghjulet menar jag ....på ingående axel måste du ha ett lager ...för om den roterar fritt så kommer de glappa för mycke mellan dreven och om den kan glappa "fritt " hur ska man då kunna ha en packbox som gör att oljan stannar kvar inne i lådan ?

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
WasteGate
5 februari 2007 · 397 Inlägg

undra om vi snackar om samma lager.. det enda jag vet 100% är att vi inte har något lager på den ingående axeln big_smile

Xuri One Man Clan
5 februari 2007 · 4 287 Inlägg

WasteGate skrev:
undra om vi snackar om samma lager.. det enda jag vet 100% är att vi inte har något lager på den ingående axeln big_smile

tvivlar på att vi snackar om samma sak tongue Men om man säger i växellådan mot svänghjulet till så har du ett lager och en packbox på ingående axel (i lådan ..de jag tror du snackar om sitter på utsidan)

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
WasteGate
5 februari 2007 · 397 Inlägg

hehe, fan.. vi snackar om samma sak..
Hur pass säker är du? för jag har sprängskiss på m90..
Och andra "kunniga" säger motsatsen big_smile

Xuri One Man Clan
5 februari 2007 · 4 287 Inlägg

HeHe ..jag e väl inte så säker ..men jag har bytt en del grejer på min bil och har rivit växellådor i molekyler förut och skruvat ihop utan ritning ...lägger man de bara på rätt plats så går de ..fast sen ska man mäta massa glapp och shimsa om så lagerspelen blir rimliga tongue men de e överkurs som inte fattar ett skit av ...men jag tror jag vet ungefär hur en m90 låda ser ut innuti ...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
WasteGate
5 februari 2007 · 397 Inlägg

Jomen alltså jag säger såhär, en del sa att det var lager på dessa och andra inte, sen firrade jag sprängskiss och hörde med trimfirma som hållit på med just m90 och dem sa också att det INTE var lager.. suck, hehe vi skiter i detta.. smile

Xuri One Man Clan
5 februari 2007 · 4 287 Inlägg

WasteGate skrev:
Jomen alltså jag säger såhär, en del sa att det var lager på dessa och andra inte, sen firrade jag sprängskiss och hörde med trimfirma som hållit på med just m90 och dem sa också att det INTE var lager.. suck, hehe vi skiter i detta.. smile

Hehe jo  ...dom du har pratat me har nog tänkt på andra lådor...kan ha suttit på dom tidiga modellerna också ... Men jo rätt klokt å lägga ner tongue

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Erkaa
8 maj 2007 · 44 Inlägg

Fått hem kopplingen 10veckor försenat och skall nu försöka byta den. Hittade en bra guide på 200sx sidan men har fortfarande några frågor...


Vilka "special" vertyg behövs ? Sån som man centrerar kopplingen med behövs de ? Oljepump till växellåds oljan ?

Något annat att tänka på ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang