Val av avgassystem, 2x2,5" eller 3"? S60 T5 -05

MT-Adam
16 februari 2014 · 272 Inlägg

Hejsan!

Lite nyfiken på vad folk med lite kunskap har att säga om avgassystem. Om man har 3" dp med racekat efter turbo, finns det då någon anledning i världen att sedan använda 2x2,5" som är relativt vanligt?


Jag ger 2 exempel på system här:

http://www.ferrita.com/sv/personbil/ros … 60-i-r-awd

http://www.ferrita.com/sv/personbil/ros … t2-4d2-4d5

Att det är dyrare att tillverka, och är lite tyngre är ju nackdelar för system nummer 1. Men Finns det något att vinna i effekt, eller varför gör man på detta vis?

Marlboroman
19 februari 2014 · 8 234 Inlägg

Den stora anledningen till att har dubbla 2,5 istället för ett 3" rör är för att det är dåligt med plats under en S60. SEn är det enklare att bygga ett tyst system om man gör så eftersom mindre rör dämpar ljudet bättre.

Senast redigerat av Marlboroman (19 februari 2014)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Tobzter
19 februari 2014 · 3 145 Inlägg

Rekommenderar JT'S 3" riktigt fin sång e det systemet

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Blondizzz
19 februari 2014 · 354 Inlägg

Marlboroman skrev:
Den stora anledningen till att har dubbla 2,5 istället för ett 3" rör är för att det är dåligt med plats under en S60.

Kan inte hålla med dig där, finns hur mycket plats som helst. om du inte har en awd förstås.
Tror att dom som väljer 2.5" vill ha ner bullernivån märk värt kör med 2 x 2,5"

vet en handfull som kör med 2 x 2,5" just för att få ner bullernivån och få bilen mer diskret.

Volvo S40 "t4" (2000)
Volvo V70 D5 "Brukis 1" (2004)
MT-Adam
27 februari 2014 · 272 Inlägg

Hej! inte hunnit vara inne här därför jag svarar lite sent!

Marlboroman skrev:
Den stora anledningen till att har dubbla 2,5 istället för ett 3" rör är för att det är dåligt med plats under en S60. SEn är det enklare att bygga ett tyst system om man gör så eftersom mindre rör dämpar ljudet bättre.

Det ser faktiskt ut att vara rätt gott om plats under biljävel får jag säga! har framkrafs så finns inte speciellt mycket i vägen på min, men det kanske är mest av ljudskäl och  att det ska passa alla modeller då!

tobzter skrev:
Rekommenderar JT'S 3" riktigt fin sång e det systemet

Deras är väl inte ens i rostfritt? Hade tänkt bygga ett eget faktiskt smile

Det ser faktiskt ut att vara rätt gott om plats under bilen får jag säga!

Blondizzz skrev:

Marlboroman skrev:
Den stora anledningen till att har dubbla 2,5 istället för ett 3" rör är för att det är dåligt med plats under en S60.

Kan inte hålla med dig där, finns hur mycket plats som helst. om du inte har en awd förstås.
Tror att dom som väljer 2.5" vill ha ner bullernivån märk värt kör med 2 x 2,5"

vet en handfull som kör med 2 x 2,5" just för att få ner bullernivån och få bilen mer diskret.

Ja det ser ut som de finns väldigt mycket utrymme att leka på faktiskt! Som sagt det är en framkrafsare jag har. okej, men borde det inte gå att få en vettig ljudnivå även med 3" då?


Har ni förslag på BRA ljuddämpare som kan användas tillsammans med 3" rör? Vill att det inte ska dra ner prestandan mer än nödvändigt, men ändå så att man kan pendla med bilen utan att behöva ha hörselkåpor som man bör ha i min andra bil?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang