Peugeot 206 1,4 xt -00....olja....

Bejholt
27 februari 2014 · 96 Inlägg

Bilen har införskaffats för dryga veckan sen av en bekant. Han sa att den nyligen är servad på meca. Där dom hade bytt topp packningen. Det var massa gegga i expations kärlet när jag kom hem och skulle gå igenom bilen mer grundligt. Jag plockade bort allt som hade med kylaren att göra, gjorde rent kärlet och spola rent motorn invändigt. Montera tillbaka allt och satte dit en ny termostat från mekonomen och fyllde på systemet med färdigblandad glykol. Luftade systemet efter det och allt fungerade i c:a 2 mil. Sen kom en rökpelare ur avgasröret och jag ringde upp han jag köpte bilen av och fråga vad det var nu, för jag misstänkte topp packningen.

Han sa åt mig att köra upp till verkstaden som hade bytt topp packning på bilen och lämna in den där. Han står för kostnaden. Där sa dom att topp packningen inte är utbytt utan att dom bytte en trasig spridare.

Nu fick dom byta packningen och jag fick tillbaka bilen idag torsdag. Vad som sagts är....

Topp packningen var trasig och nu bytt.
Olja bytt och filter
Ventilkåpans packning byttes.


Kollade bilen direkt efter jag kom hem, olje nivån är 10cm - 12cm ovanför max sträcket.
Oljan ser väldigt mörk ut.
Bilen tickar mycket vilket den inte gjorde alls innan.
Bensin tanken var helt tom, lampan lyste inte när jag lämna den men det var lite bränsle i den, men inte så att lampan tändes när den lämnades.
Kylvätske behållaren har lite glykol i botten och långt ifrån full.
Bilen ryker mycket men inte lika som förr....

Min fråga är till alla er som kan detta. Vad har hänt?
Kan för mycket olja göra så att ventil tätningarna sprungit läck?
Kan någon lyftare tagit skada vid packnings byte då dom lyfte toppen?
Någon annan orsak.

Som sagt, bilen spann som en katt när jag lämnade den och får hem en klocka på steroider.

Tacksam för snabbt svar för då ska den in igen och dom får byta toppen eller hela motorn om dom orsakat problemet.

Motorn har gått 13k 500mil

mb_pucken
27 februari 2014 · 5 088 Inlägg

Tickande ventiler efter topplyft är inge ovanligt. Kan ta ett par mil innan de blir tyst.
Att glykolnivån är låg kan vara så enkelt att det släppt en luftficka i systemet.
Tom tank? Provkörd ett par km och varmkörd och luftad kanske.
Har den dragit i sig vatten och ev olja så kan både ljuddämpare och katten vara fulla och de kan ryka ett tag.
Påstår inte att verkstaden inte gjort nått fel men kan vara enkla orsaker.
Oljan låter ej bra. Den borde ju knappt starta med så mycket olja,
Om du åker tillbaka så be dom kolla oljinivån i växellådan. Hänt förut att oljan tappats ur lådan och motorn fått lite extra olja smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Bejholt
27 februari 2014 · 96 Inlägg

mb_pucken skrev:
Tickande ventiler efter topplyft är inge ovanligt. Kan ta ett par mil innan de blir tyst.
Att glykolnivån är låg kan vara så enkelt att det släppt en luftficka i systemet.
Tom tank? Provkörd ett par km och varmkörd och luftad kanske.
Har den dragit i sig vatten och ev olja så kan både ljuddämpare och katten vara fulla och de kan ryka ett tag.
Påstår inte att verkstaden inte gjort nått fel men kan vara enkla orsaker.
Oljan låter ej bra. Den borde ju knappt starta med så mycket olja,
Om du åker tillbaka så be dom kolla oljinivån i växellådan. Hänt förut att oljan tappats ur lådan och motorn fått lite extra olja smile

Tack så mycket för mycket kloka ord.
Det är en automat låda som sitter på bilen. Hoppas bara att motorn inte tar skada av att det varit för mycket olja i motorn sad
Ska fråga dom om dom kan tappa ur lite och vilken olja som dom hällt i. För den ser inte ny ut alls. Normalt sett brukar man ha svårt att avskillja nivån då oljan är ny, men denna är mer mörkbrun och väldigt lätt att se.

Rille0
27 februari 2014 · 2 021 Inlägg

man bör ställa ventilspel på dessa motorer varje gång vipparmarna har varit bortplockade, vilken dom har när topplocket varit borta. klassisk skruv på vipparmsbryggan som på en gammal motor så inget svårt jobb.

kylvätskan kan ha sjunkit om det var en liten luftficka kvar någonstans som kommit ut efter en stunds körning, fyll till max och se om det fortsätter sjunka, om inte så är allt ok.

ångående oljan är du säker på att det är 10-12cm över max? det är ju sjukt mycket, med tanke på att volymen mellan min och max på stickan brukar vara runt en liter så måste det vara flera liter för mycket olja i den, oljans färg kan komma från att oljefilterhuset inte tömdes vid filterbytet, kanske pga runddragen avtappningsplugg, liten insexsskruv som sitter ovanför tryckgivaren, vissa tycker det är överkurs att tömma men jag brukar göra det endå, brukar bli en liten mängd gammal svart olja kvar där vid oljebyte annars.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Bejholt
27 februari 2014 · 96 Inlägg

Rille0 skrev:
man bör ställa ventilspel på dessa motorer varje gång vipparmarna har varit bortplockade, vilken dom har när topplocket varit borta. klassisk skruv på vipparmsbryggan som på en gammal motor så inget svårt jobb.

kylvätskan kan ha sjunkit om det var en liten luftficka kvar någonstans som kommit ut efter en stunds körning, fyll till max och se om det fortsätter sjunka, om inte så är allt ok.

ångående oljan är du säker på att det är 10-12cm över max? det är ju sjukt mycket, med tanke på att volymen mellan min och max på stickan brukar vara runt en liter så måste det vara flera liter för mycket olja i den, oljans färg kan komma från att oljefilterhuset inte tömdes vid filterbytet, kanske pga runddragen avtappningsplugg, liten insexsskruv som sitter ovanför tryckgivaren, vissa tycker det är överkurs att tömma men jag brukar göra det endå, brukar bli en liten mängd gammal svart olja kvar där vid oljebyte annars.

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151797/151797-0cd342a96ae73ce02d4da832b294d8cd.jpg
Min och max markering....där jag håller min tumme, där slutar oljan efter att man torkat av stickan och fört ner den igen för att kolla nivån.

Bejholt
27 februari 2014 · 96 Inlägg

Angående ventilspel m.m så bet jag inte vad dom gjort på verkstan.  Men det ser ju inte rätt ut. Åkte ut för någon timme sen och lät bilen bli varm. Åkte kanske 3 - 4 mil och nu låter motorn som om man hade en mindre gårds-tomte med mejsel som slår i takt med vad han tycker låter bra. Tror lyftarna starkt. För högt för att det ska vara spridarna som låter sad

Rille0
27 februari 2014 · 2 021 Inlägg

som sagt man ställer ventilspelet med en skruv på vipparmen, inga hydrauliska lyftare på tu3 motorn

här är en liten guide på detta jobb, ska alltid göras när topplocket varit borta eftersom vipparmbryggan då även varit bortmonterad

http://petrila.org/repair/2/206/info/gb/b1ef01a3.htm

edit: ja det ser onekligen ut som det är för mycket olja i motorn, tappa ur till lämplig mängd snarast.

Senast redigerat av Rille0 (27 februari 2014)

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Bejholt
27 februari 2014 · 96 Inlägg

Rille0 skrev:
som sagt man ställer ventilspelet med en skruv på vipparmen, inga hydrauliska lyftare på tu3 motorn

här är en liten guide på detta jobb, ska alltid göras när topplocket varit borta eftersom vipparmbryggan då även varit bortmonterad

http://petrila.org/repair/2/206/info/gb/b1ef01a3.htm

edit: ja det ser onekligen ut som det är för mycket olja i motorn, tappa ur till lämplig mängd snarast.

Tack så hemskt mycket.  Kan man inte lyfta toppen utan att röra ventilerna? Bara att haka av remmen och lyfta toppen med allt monterat? Innan jag tappar ur olja så ska jag kolla med verkstaden igen om dom gör det. För det är backjobb för deras del. Nästan hoppades att toppen hade spruckit så dom fick sätta dit en ny topp eller helst bytt motor när dom slarvar på det där sättet. Så oseriöst så tar dom inte hand om detta så blir det skriverier i både tidning och muntligt bland ens bekanta i e-tuna.

Rille0
27 februari 2014 · 2 021 Inlägg

vipparmbryggan kläms fast av toppbultarna om jag inte minns fel, be verkstan snällt att kolla ventilspel och justera oljemängden, kom ihåg att var trevlig och tillmötesgående så löser dom säkert problemen åt dig, käfta och hota om media osv brukar inte funka nå bra.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Bejholt
28 februari 2014 · 96 Inlägg

Rille0 skrev:
vipparmbryggan kläms fast av toppbultarna om jag inte minns fel, be verkstan snällt att kolla ventilspel och justera oljemängden, kom ihåg att var trevlig och tillmötesgående så löser dom säkert problemen åt dig, käfta och hota om media osv brukar inte funka nå bra.

Får börja den trevliga vägen då smile .... men ack så besviken man är.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang