Köpråd: Rolig bil, gärna billig att äga?

nejo
7 mars 2014 ·

baltis skrev:

nejo skrev:
Var och provsatt Type-R, Golf GTI och C30. Dessvärre en besvikelse allihopa. Både Type-R:en och GTI:n hade sportstolar och de var för smala/snäva för mig och C30n kändes lite sådär halvskramlig.

Tanken slog mig dock; är det möjligt att böja ut "vingarna" på sportstolarn?

Jag är också manligt byggd smile Och dessa förbannade "sportstolar" som alla biltillverkar idag producerar är förjävliga, en utav anledningarna till att jag köpte min m3e46 var just för att dess sidostöd i stolarna var ställbara med hjälp av luft.
Jag har haft en golf iv med sportstolar i 6 års tid, tog en stund men sen blev "vingarna" på stolen böjda bra efter min kroppsform så nuförtiden sitter jag kalas i förarstolen, dom få gångerna man åker passagerare märks dock skillnaden markant. Tråkiga med detta är ju det att förarstolen blir ju bra mycket mer sliten och kommer därför troligtvis sänka andrahandsvärdet. Kommer ihåg att jag provkörde civic type-r när det kom, körde civic vti på den tiden och drömde om och tänkte slå till på en type-r, men mina tankar på köp dog direkt när jag fick provsitta den trånga stolen.

Tycker du ska ta en titt på bmw 1-serie UTAN sportstolar, trevlig liten bil som dessutom har bakhjulsdrift (!). 2 dörrars versionen känns mycket rymligare än 4dörrars eftersom bstolpen hamnar längre bak i 2 dörrars, är man lång och bred och sitter lite längre bak så är det lätt att b-stolpen är lite väl närgången i 4dörrars.

Manligt byggd är precis rätt ord, haha!

Hur lång tid tog det innan vingarna anpassade sig efter dig?

Har funderat på 1-serien, men hittar inga på över 200hk, dvs 125 el 130 (?), från firmor.

DooF skrev:
Min c30 t5 är till salu om du är intresserad smile

Lite rädd för chippade bilar sad

Busgrabb Rejsa ?
7 mars 2014 · 2 959 Inlägg

nejo skrev:

baltis skrev:

nejo skrev:
Var och provsatt Type-R, Golf GTI och C30. Dessvärre en besvikelse allihopa. Både Type-R:en och GTI:n hade sportstolar och de var för smala/snäva för mig och C30n kändes lite sådär halvskramlig.

Tanken slog mig dock; är det möjligt att böja ut "vingarna" på sportstolarn?

Jag är också manligt byggd smile Och dessa förbannade "sportstolar" som alla biltillverkar idag producerar är förjävliga, en utav anledningarna till att jag köpte min m3e46 var just för att dess sidostöd i stolarna var ställbara med hjälp av luft.
Jag har haft en golf iv med sportstolar i 6 års tid, tog en stund men sen blev "vingarna" på stolen böjda bra efter min kroppsform så nuförtiden sitter jag kalas i förarstolen, dom få gångerna man åker passagerare märks dock skillnaden markant. Tråkiga med detta är ju det att förarstolen blir ju bra mycket mer sliten och kommer därför troligtvis sänka andrahandsvärdet. Kommer ihåg att jag provkörde civic type-r när det kom, körde civic vti på den tiden och drömde om och tänkte slå till på en type-r, men mina tankar på köp dog direkt när jag fick provsitta den trånga stolen.

Tycker du ska ta en titt på bmw 1-serie UTAN sportstolar, trevlig liten bil som dessutom har bakhjulsdrift (!). 2 dörrars versionen känns mycket rymligare än 4dörrars eftersom bstolpen hamnar längre bak i 2 dörrars, är man lång och bred och sitter lite längre bak så är det lätt att b-stolpen är lite väl närgången i 4dörrars.

Manligt byggd är precis rätt ord, haha!

Hur lång tid tog det innan vingarna anpassade sig efter dig?

Har funderat på 1-serien, men hittar inga på över 200hk, dvs 125 el 130 (?), från firmor.

DooF skrev:
Min c30 t5 är till salu om du är intresserad smile

Lite rädd för chippade bilar sad

Den ryms inte i din budget riktigt men en BMW 123d hade kanske passat fint.
204Hk med 400Nm och en förbrukning på 0.6 blandat med en del gasande inräknat och ca 2000:- i skatt ger jävligt bra driftskostander.
Mjukvara till den och den lämnar ca 240Hk istället och blir riktigt pigg smile

Varför rädd för chippade bilar?
Är det gjort av en seriös firma så är det ju inga som helst problem.

Senast redigerat av Busgrabb (7 mars 2014)

Autotech
BMW 335D (2008)
baltis
8 mars 2014 · 1 948 Inlägg

nejo skrev:

baltis skrev:

nejo skrev:
Var och provsatt Type-R, Golf GTI och C30. Dessvärre en besvikelse allihopa. Både Type-R:en och GTI:n hade sportstolar och de var för smala/snäva för mig och C30n kändes lite sådär halvskramlig.

Tanken slog mig dock; är det möjligt att böja ut "vingarna" på sportstolarn?

Jag är också manligt byggd smile Och dessa förbannade "sportstolar" som alla biltillverkar idag producerar är förjävliga, en utav anledningarna till att jag köpte min m3e46 var just för att dess sidostöd i stolarna var ställbara med hjälp av luft.
Jag har haft en golf iv med sportstolar i 6 års tid, tog en stund men sen blev "vingarna" på stolen böjda bra efter min kroppsform så nuförtiden sitter jag kalas i förarstolen, dom få gångerna man åker passagerare märks dock skillnaden markant. Tråkiga med detta är ju det att förarstolen blir ju bra mycket mer sliten och kommer därför troligtvis sänka andrahandsvärdet. Kommer ihåg att jag provkörde civic type-r när det kom, körde civic vti på den tiden och drömde om och tänkte slå till på en type-r, men mina tankar på köp dog direkt när jag fick provsitta den trånga stolen.

Tycker du ska ta en titt på bmw 1-serie UTAN sportstolar, trevlig liten bil som dessutom har bakhjulsdrift (!). 2 dörrars versionen känns mycket rymligare än 4dörrars eftersom bstolpen hamnar längre bak i 2 dörrars, är man lång och bred och sitter lite längre bak så är det lätt att b-stolpen är lite väl närgången i 4dörrars.

Manligt byggd är precis rätt ord, haha!

Hur lång tid tog det innan vingarna anpassade sig efter dig?

Har funderat på 1-serien, men hittar inga på över 200hk, dvs 125 el 130 (?), från firmor.

DooF skrev:
Min c30 t5 är till salu om du är intresserad smile

Lite rädd för chippade bilar sad

Räcker gott med en 120i för att ha skojj! Har hellre 170hk bakhjulsdrift än 200hk framhjulsdrift big_smile

Varför måste du köpa från firma? Köp från privatperson och så ser ni bara till att lägga till blocket begagnatförsäkring, då har du oftast bättre skydd än en bilfirma ger dig.

Sen håller jag med busgrabb, kolla dieslarna också. 123d e ju lite över din budget, men kolla på 118d och 120d, nu har jag aldrig kört gamla 118d men har kört några hundra mil i nya 118d och OJ vilken rolig och snabb bil, körde 500 mil som en idiot på en massa mindre vägar, mer eller mindre fullgas hela tiden drog aldrig mer än 0,8 smile

TurbOla Reservdansk
8 mars 2014 · 6 271 Inlägg

Går absolut att leva med en diesel. ;-)

Nu skulle jag nog inte rekommendera 530n eftersom den har hög skatt, men annars finns det mycket effekt i 3liters motorn, snål förbrukning vid lugn körning, komfort och bakhjulsdrift. Service var 3000e mil (jag kommer dock serva en gång mellan).

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang