Byta högtalare i Audi A5, vad behöver jag?

Alex_x
9 mars 2014 · 13 Inlägg

Hej!
Jag har en Audi A5 coupe 2008 som har dom totalt värdelösa orginal högtalarna. Vet att det finns flera olika ljudsystem till dom men det här kan inte vara annat än superduper standard.

Har någon här erfarenhet av att byta högtalarna i en sån här bil? Vad sitter det för storlek på dom olika högtalarna? Sitter ju både i dörrarna fram och sidoväggarna och uppe på instrumentpanelen.
Och om jag vill koppla in någon liten bas, vad rekommenderar ni då?

Tack på förhand smile

bosabengt
9 mars 2014 · 2 035 Inlägg

Kolla runt lite på de olika webshoparna som finns. Finns ju aktiva basar o basar som inte kräver så mycket plats.

Att bara stoppa in en eftermarknadsstereo av bättre kvalisort brukar ju lyfta ljudet en del.

Biljudsveteran sen 1984!
Alex_x
9 mars 2014 · 13 Inlägg

Kajor men jag vill helst ha kvar orginalsterion då den har separat skärm plus att man styr andra saker via stereon, tex service läge till vindrutetorkarna, tänkte mer på hur man kopplar in en bas till orginalsterion. Tex finns det lågnivå utgång?

bosabengt
9 mars 2014 · 2 035 Inlägg

Kan inte svara för vad som finns på din org stereo, men högnivå borde du ju kunna ta ifrån en högtalare men det är ju bättre du får ett bra svar på vad som finns å inte bak på din stereo, innan du gör nåt. Kan inte hjälpa dig nåt mer så invänta svar från någon som vet mer =P

Biljudsveteran sen 1984!
DKn
9 mars 2014 · 535 Inlägg

Håller på i min dock är det en a6 2008. Tror de bästa du kan göra är att skaffa en ljudprocessor. För orginal stereon ska du inte ge dig in på att ta bort. Skaffat dj en ljudprocessor så kopplar du slutsteg på den och vidare till högtalarna. Så kommer du ändå kunna sköta allt från original stereon. Skulle tro att du har 5.25, 4er å diskanter bara att bygga om så du får in 6.5 å 4or å diskanter glöm ej dämpa allt plåt när du ändå har innedörrarna nere.

Alex_x
11 mars 2014 · 13 Inlägg

Ja nä jag vill ju ha kvar orginal stereon, ljudprocessor har jag aldrig hört talas. Vad är det och vart säljs det?
Tror du det sitter 5.25er i dörrarna och 4er i instrumentpanelen?

DKn
11 mars 2014 · 535 Inlägg

http://www.dbakuten.se/sokresultat-1.0.48.1/

Ingen anning om vilken som sitter var, alla mina satt i dörren men som sagt ej samma bil. Bara att bryta loss dörren och kolla. Eller släng upp en bild här på innedörren och på panelen där det sitter högtalare så ska vi nog fan klura ut de;)

Senast redigerat av DKn (11 mars 2014)

Alex_x
11 mars 2014 · 13 Inlägg

Och då kopplar man in högnivå från orginal högtalar kablarna och får lågnivå osv från den så man kan koppla in slutsteget?

Torde ju ska sitta 5 eller 6 högtalare totalt som ska bytas ut, 2 i dörrarna och 2 i väggen bak och alt 1 eller 2 i panelen + en bas, då lär jag ju behöva 2 slutsteg? :p
Ska knäppa kort på det när det blir ljusare ute!

Alex_x
11 mars 2014 · 13 Inlägg

Jajjemen, lät ju lite komplicerat, men den styrs fortfarande av stereon på nått vis? Har iofs ingen aning om hur inbyggda sterios fungerar. Ljudet till högtalarna kanske inte går direkt från den?

racer-putte
11 mars 2014 · 6 558 Inlägg

ska du bara koppla in en baslåda så ska du ha en sån här  http://www.avd.se/bilstereo/tillbehor/h … a-sum.html   ABSOLUT  den grymmaste omvandlaren ida .. funkar klockrent smile koppla in den på  vilka högtalare somhelst smile sen e de ba å åk smile mena bompa bompa

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension
Alex_x
11 mars 2014 · 13 Inlägg

Och den kopplar man bara in på högtalarkabel? Vill ju även byta högtalare för att få ett bra ljud där oxå men går det inte koppla denna till slutsteg och dra kabel från steg till högtalare oxå? smile

racer-putte
11 mars 2014 · 6 558 Inlägg

Alex_x skrev:
Och den kopplar man bara in på högtalarkabel? Vill ju även byta högtalare för att få ett bra ljud där oxå men går det inte koppla denna till slutsteg och dra kabel från steg till högtalare oxå? smile

jopp funkar bra det å vill du gå snäppet värre med inställnings möjligheter så köper du en sån här http://www.avd.se/bilstereo/tillbehor/p … -4to6.html

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension
Alex_x
11 mars 2014 · 13 Inlägg

Jajjemen, står att det är 4 ingångar, är det till Hö fr vä fr Hö ba och vä ba då eller? smile

racer-putte
12 mars 2014 · 6 558 Inlägg

Alex_x skrev:
Jajjemen, står att det är 4 ingångar, är det till Hö fr vä fr Hö ba och vä ba då eller? smile

här har du lite info  smile     
http://www.mosconi-system.it/product/hla-sum/

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension
it_mutt Avstängd
12 mars 2014 · 10 388 Inlägg

Alex_x skrev:
Och då kopplar man in högnivå från orginal högtalar kablarna och får lågnivå osv från den så man kan koppla in slutsteget?

Torde ju ska sitta 5 eller 6 högtalare totalt som ska bytas ut, 2 i dörrarna och 2 i väggen bak och alt 1 eller 2 i panelen + en bas, då lär jag ju behöva 2 slutsteg? :p
Ska knäppa kort på det när det blir ljusare ute!

Har du "grundstereon" så har du ett kitsystem fram (två basar i dörrarna och två diskanter i instrumentpanelen) och 2vägs bak.


Sen finns det ju på det ju lite alternativ utöver originalsystemet; Concert, Symphony, Audi Sound System och Bang & Olufsen Sound System

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Alex_x
13 mars 2014 · 13 Inlägg

Jajuste, men jag har bas och diskant i dörrarna fram plus ett högtalargaller mitt på översidan av instrumentpanelen och 2 diskant galler till ute i hörnen, vet dock inte om det sitter högtalare innanför, har nästan för mig att det sitter separat diskant bak oxå? Men vet ju som sagt inte vad som sitter innanför..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang