Däcksdimensioner

zetec
10 maj 2007 · 603 Inlägg

Tjenare!
Jag tittar på nya fälgar dygnet runt och dreglar big_smile
Men sen ska man ju till att ha däck på också. Hur vet man vilka siffror det ska stå på specifikationerna för att de ska passa på fälgen!?

Jag har kikat hos gummihuset.se (Bra eller dåligt??) och hittat en del fina fälgar och en massa däck som jag inte förstår mig på specifikationerna hos.
Ett exempel: "205 / 40 / 17"
-Jag har listat ut så mycket som att jag tror jag fått grepp om första och sista siffrans innebörd hehe... .. 205 betyder bredden på däcket i mm och 17 innebär att det är till en 17" fälg. Om jag nu förstått det hela rätt så misstänker jag att mittensiffran står för profilen på däcket men är den också angiven i mm eller är det typ relationen till bredden på något vis!? mhmmm...

Och till sist! Hur vet man vilka däck som passar på en viss fälg?

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
J_mattzzon -=Painter=-
10 maj 2007 · 57 Inlägg

handlade själv på gummihuset riktigt nöjd! 40 som i ditt fall står för höjdprofilen i % av bredden på däcket. 205 blir 7 " breda osv

Audi A6 (2012)
Audi A4 (2007)
zetec
10 maj 2007 · 603 Inlägg

Okej Tusen Tack!
Jag hängde med i svängarna ända till "205 blir 7 " breda osv" ...Tror du att du kan förklara just det!?

J_mattzzon skrev:
handlade själv på gummihuset riktigt nöjd! 40 som i ditt fall står för höjdprofilen i % av bredden på däcket. 205 blir 7 " breda osv

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
pilten
10 maj 2007 · 48 Inlägg

har handlat däck från gummihuset och de har varit kanon varje gång. när jag råkade knappa in däck med för hög profil så ringde de upp och kolladde om det stämde eller om jag skulle ha de som det egentligen skulle vara. mycket nöjd över gummihuset. men denna gång blev det inte gummihuset eftersom de inte hade de fälgar jag ville ha. men kommer med största sanorlikhet handla därifrån mer gånger.

zetec
10 maj 2007 · 603 Inlägg

Verkar bara vara positiva miner när det pratas om Svenska gummihuset så det lutar åt det mer och mer nu. Men någon som kan förklara J_mattzzon´s utlåtande "205 blir 7 " breda osv"!?

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang