Byta drivaxel. mercedes w124

FreddeLi Studerande maskiningenjör
16 maj 2011 · 1 903 Inlägg

tja!

klantade mig häromdagen och körde av vänster drivaxel på mercan.
har pallat upp bilen och studerat konstverket om och om igen men kan inte bli klok på hur jag får loss den.

finns det någon som kan beskriva lite kortfattat hur jag bär mig åt?
notera att jag ALDRIG gjort något sånthär tidigare så detaljerade svar är att föredra tongue
behöver jag plocka av hela navet för att byta axeln? hmm

tack på förhand
MVH Fredrik

Senast redigerat av FreddeLi (16 maj 2011)

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Sketstopp24v STREETRACER
16 maj 2011 · 892 Inlägg

Är det inte ungefär som på "de flesta andra"   lossa hjulet... lossa skivan o allt det där...och sen slita tills pungen blir lila... svära en stund... slita o banka lite till... sen hitta på egna svordomar ett tag o världens längsta ramsa...  sen lossnar den kanske till slut... sen gör om allt... fast bakvänt smile  ??

=P

Bmc Crew
FreddeLi Studerande maskiningenjör
16 maj 2011 · 1 903 Inlägg

Sketstopp24v skrev:
Är det inte ungefär som på "de flesta andra"   lossa hjulet... lossa skivan o allt det där...och sen slita tills pungen blir lila... svära en stund... slita o banka lite till... sen hitta på egna svordomar ett tag o världens längsta ramsa...  sen lossnar den kanske till slut... sen gör om allt... fast bakvänt smile  ??

=P

HAHAHAHA, så jag måste alltså plocka ner navet och allt det tongue fan med, hoppades på att det fanns något enklare knep, med tanke på bilens skick i övrigt så lär jag ju inte kunna plocka ner saker och ting utan att dra av vartenda bult tongue

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
MrPontiac48 Tuppen
16 maj 2011 · 17 Inlägg

nej nej drivaxel byter du utan att plocka ner nåt!!!!
Lossa den stora centrum muttern, sen de 6 bultar som håller axeln vid diffklumpen.
Ta sen loss axeln från diffen och dra ut den från navet, du kanske får slå lite drivaxeln eftersom den har splines i navet.

Lätt som en plätt å går ganska fort :-)

FreddeLi Studerande maskiningenjör
16 maj 2011 · 1 903 Inlägg

MrPontiac48 skrev:
nej nej drivaxel byter du utan att plocka ner nåt!!!!
Lossa den stora centrum muttern, sen de 6 bultar som håller axeln vid diffklumpen.
Ta sen loss axeln från diffen och dra ut den från navet, du kanske får slå lite drivaxeln eftersom den har splines i navet.

Lätt som en plätt å går ganska fort :-)

tackar allra ödmjukast! big_smile big_smile vilken ände ska man sätta i först när jag monterar en ny drivaxel sen? tongue

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
MrPontiac48 Tuppen
16 maj 2011 · 17 Inlägg

Stoppa in den ände som du har splines på först,den med mutter, sen kan du skruva tillbaka de 6 bultarna vid diffen.

Snabbt å enkelt, som de oftast är på våra kära mercor :-)

Lycka till!!

FreddeLi Studerande maskiningenjör
16 maj 2011 · 1 903 Inlägg

MrPontiac48 skrev:
Stoppa in den ände som du har splines på först,den med mutter, sen kan du skruva tillbaka de 6 bultarna vid diffen.

Snabbt å enkelt, som de oftast är på våra kära mercor :-)

Lycka till!!

okejokej! tack för hjälpen! får ta tag i detdär när jag orkar smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
M-Helsing
12 mars 2012 · 11 Inlägg

Väcker lite liv i tråden igen.

Gjorde just nämligen exakt samma sak på min nyinköpta älskade 190. om jag har hajjat det rätt så är det bara att ta bort hjul, ok, okhållare, handbroms och sen lossa på den där stora åtsittande saken som jag inte är helt 100 på var den sitter och sen skruva loss från diffhuset?

låter ju som en baggis i teorin iaf, förutsatt att lagret följer med smile

FreddeLi Studerande maskiningenjör
13 mars 2012 · 1 903 Inlägg

M-Helsing skrev:
Väcker lite liv i tråden igen.

Gjorde just nämligen exakt samma sak på min nyinköpta älskade 190. om jag har hajjat det rätt så är det bara att ta bort hjul, ok, okhållare, handbroms och sen lossa på den där stora åtsittande saken som jag inte är helt 100 på var den sitter och sen skruva loss från diffhuset?

låter ju som en baggis i teorin iaf, förutsatt att lagret följer med smile

det är inte ens så mycket som behöver tas bort. plocka bort hjulet bara och sen lossar du muttern ute i navet och lossar drivaxeln inne vid diffklumpen så är det bara att ta bort den tongue
tar knappt en kvart om du e flink i fingrarna och skruvarna inte sitter extremt hårt tongue

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
MrPontiac48 Tuppen
13 mars 2012 · 17 Inlägg

M-Helsing skrev:
Väcker lite liv i tråden igen.

Gjorde just nämligen exakt samma sak på min nyinköpta älskade 190. om jag har hajjat det rätt så är det bara att ta bort hjul, ok, okhållare, handbroms och sen lossa på den där stora åtsittande saken som jag inte är helt 100 på var den sitter och sen skruva loss från diffhuset?

låter ju som en baggis i teorin iaf, förutsatt att lagret följer med smile

"Förutsatt att lagret följer med", hur menar du då??

Ska du byta lager är de lite krångligare, men drivaxel e bara den stora muttern och bultarna vid diffen smile

M-Helsing
14 mars 2012 · 11 Inlägg

ska jag vara rälig vet jag inte hur jag menade. var inte helt vaken när jag skrev smile

men nu är allt nere iaf. ska besöka skroten imorgon och trycka dit allt igen.
Centrumbulten fick jag loss genom att använda spärrskaft med 1,5 meter stålrör som förlängare (hittils finns det inget som röret inte klarar wink )

JoieJones
13 november 2012 · 20 Inlägg

nu är väl denna tråden helt död men orkar inte starta en ny, så frågar här..

Min drivaxel på vänster sida på min C180 -95 w202.. gick åt pipan förra veckan, och då beställde jag hem en ny från skroten och fick den i måndags. nu ska jag ge mig på detta o byta ut den trasiga till denna nya.
och undrar vad är det för verktyg jag bhvr? Domkraft, vilken nyckelhylsa är de till centrumbulten? och vad mer?

http://swedish-chemistry.net/bild.JPG

Senast redigerat av JoieJones (13 november 2012)

officialsmek
14 april 2014 · 9 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191575/191575-ccd0900185a09f20a0f7023715b015b6_tn.jpg
32:ans passar förfan inte, mormorn kommer inte åt å hur i helvette ska jag göra innan jag skrotar den

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang