Lacka, foliering eller båda?

L0K3
8 april 2014 · 108 Inlägg

Jobbar på mitt första bilprojekt någonsin.
Har fixat med den i snart 4 månader och jag har äntligen börjat få ihop den igen.
Lacken den har nu är inget att hurra för, har slipat och svetsat lite här och var i bilens kaross för att bli av med rost och rosthål så lacken behöver fixas och jag känner mig inte kunnig nog att lacka själv.

Jag funderar på att foliera bilen men grundtanken är att bara ca 50% av bilen ska folieras med "bilder/ mönster" är det kanske bättre att (läs billigare) att göra något halvtaskigt grundarbete själv och sedan foliera hela bilen istället för att först lämna in den på lackering och sedan bara foliera 50% av bilen?

vet att det finns en massa trådar om lackering och vad det kostar och då snackas det om 10-15k.
Antar att ca 50% av det är färgen, går det att komma ner något i pris genom att välja en icke blank, icke metallic färg?

Antar att det inte är möjligt att komma undan med en 50% foliering och en hel omlackning (med grundarbete) för endast 15k?

Hoppas ni står ut med alla dessa nybörjarfrågor.

Mickius
8 april 2014 · 4 670 Inlägg

Nu står de inget om bilmodell men tror du får räkna med 15-25000 för en hellack med underarbete m.m vitt

Sen beror ju pris på om insida av dörrar ska lackeras, insida vid baklucka m.m

Senast redigerat av Japs-Micke (8 april 2014)

L0K3
8 april 2014 · 108 Inlägg

haha, ja kan vara bra med modell etc.
Det är en Opel Astra F sedan -95.

vill nog att "insidan" av sparklådorna, dörrsidorna och runtom bakluckan lackas.
Men 25k är väll inte direkt något jag har råd med för tillfället speciellt då den ska folieras för några tusen också.

Stylin666
8 april 2014 · 24 Inlägg

Kolla in min bil om du vill, har folierat den själv, för att aldrig ha folierat förut är jag nöjd smile/ Jonas

Audi 80 (1992)
L0K3
8 april 2014 · 108 Inlägg

Stylin666 skrev:
Kolla in min bil om du vill, har folierat den själv, för att aldrig ha folierat förut är jag nöjd smile/ Jonas

Jag tror inte jag kommer kunna göra den foliering jag vill ha.

Fundera på en likande foliering som denna:
http://www.hillstedts.se/upload/gallery … 016872.jpg

Sabinae
8 april 2014 · 8 Inlägg

Du har  inte funderat på att Plast Dippa. Det är inte svårt att göra själv och inte speciellt dyrt. Det som brukar kosta första gången är färgsprutan. Men den kan man ju återanvända smile

Toblerone
11 april 2014 · 166 Inlägg

jag tror på lacka bilen sedan på med bilder.. jobbar själv med foliering och är lacken dålig så sitter folien sämre + att skavanker går inte att dölja med folie, det syns bara mer när folien ligger ovanpå..

DAF 66 "super luxe" (1974)
Audi A4 (2013)
Sabinae
14 april 2014 · 8 Inlägg

Det är ju en stor fördel med Plasti dipp. Dippen lägger ju och fyller i allt.
Jag dippade ett par fula Porsche fälgar jag har som jag bara slipade av det som stack ut, dvs kantstöttningen som fanns. Sedan sprayade jag på bara smile finns bild på min profil hur fälgarna ser ut.
Fördelen med dipp är att blir det fult är det bara att dra bort. Får man en ful fläck/område kan man ta bort det. Sedan finns det ett medel man kan köpa för att smälta kanterna runt omkring för att den nya färgen på området du tog bort dipp på inte ska synas att det är omgjort smile

immeleet
15 april 2014 · 1 Inlägg

Toblerone skrev:
jag tror på lacka bilen sedan på med bilder.. jobbar själv med foliering och är lacken dålig så sitter folien sämre + att skavanker går inte att dölja med folie, det syns bara mer när folien ligger ovanpå..

Som Toblerone skriver så förutsätter en helfoliering att lacken är i rätt bra skick innan.



Sabinae skrev:
Det är ju en stor fördel med Plasti dipp. Dippen lägger ju och fyller i allt.
Jag dippade ett par fula Porsche fälgar jag har som jag bara slipade av det som stack ut, dvs kantstöttningen som fanns. Sedan sprayade jag på bara smile finns bild på min profil hur fälgarna ser ut.
Fördelen med dipp är att blir det fult är det bara att dra bort. Får man en ful fläck/område kan man ta bort det. Sedan finns det ett medel man kan köpa för att smälta kanterna runt omkring för att den nya färgen på området du tog bort dipp på inte ska synas att det är omgjort smile

Som Sabinae säger; plasti dip:en jobbar sig in i ojämna ytor och slätar ut någerlunda (med en del lager) men generellt hade jag inte rekomenderat att dippa en hel bil. Den erfarenhet jag har av plasti dip är att den är betydligt känsligare än "riktig" folie. Funkar absolut till mindre 3d-ytor så som fälgar, backspeglar osv, då är det "bara" att göra om - om det blir skadat/slitet.
Om inget annat så är det betydligt svårare att jobba med folie på sådana ställen.

Från ett ekonomiskt perspektiv så kommer du förmodligen billigare undan med plasti dip men rent kvalitetsmässigt så tror jag nog på att lacka bilen och sen smälla på dina motiv.

Senast redigerat av immeleet (15 april 2014)

Toyota Gt86 (2013)
L0K3
2 maj 2014 · 108 Inlägg

Ok, blir nog så att jag lämnar in den för lackning då och kanske får vänta lite med min foliering till ekonomin tillåter.

Färgspruta med tillbehör har jag redan men känns inte som en så bra ide att dippa hela bilden, dock kan det vara värt att testa att dippa mina fälgar som har lite småskavanker.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang