Saab 9-5 2.3t -00 Orkeslös, känns som turbon inte laddar. Uppstod efter tvätt

TheRaz
14 april 2014 · 28 Inlägg

Hej!

Tvättade idag min saab 9-5 2.3t med högtryckstvätt, När jag sedan skulle köra ett varv med den kände jag att den hade tappat mycket kraft, kändes som en bil utan turbo, inget tryck & "uppspolnings ljudet" hade byts ut mot ett sugrör med astma (inget hostande, bara trögt att få in luften). Trots detta går motorn kanon övrigt bara att kraft saknas.

Googlade lite och kom fram till att det kunde vara vatten i luftfiltret, öppnade luftburken och visst var det lite fuktigt. Men känns inte som att det var nog för att spela någon roll.

Någon som vet vad som kan ha hänt under tvätten? (spolade rätt rikligt med högtryckstvätten, hade dock huven stängd hela tiden. Funderar på om det kan ha något att göra med att det kom in vatten i avgassystemet?

Förslag på vad som kan vara orsaken är jättevälkommet!

TheRaz
15 april 2014 · 28 Inlägg

Någon?

Har låtit den stå över natten nu och "torkat", kopplade även ur pluspolen i några minuter för att återställa felkoder men fortfarande samma sak. ljudet jag hör kan jämföras med en dammsugare ungefär.

Boodh
15 april 2014 · 32 Inlägg

Det krävs inte mycket vatten i ett orginal luftfilter för att täppa till luftflödet!
Tänk dig hur extremt mycket luft som ska igenom där varje sekund vid gaspådrag..

Börja med att se till att det är snustorrt igen!

Mvh

TheRaz
15 april 2014 · 28 Inlägg

Boodh skrev:
Det krävs inte mycket vatten i ett orginal luftfilter för att täppa till luftflödet!
Tänk dig hur extremt mycket luft som ska igenom där varje sekund vid gaspådrag..

Börja med att se till att det är snustorrt igen!

Mvh

Tack! du lyfte en rejäl vikt från mina axlar smile

Har ett helt nytt luftfilter hemma men fick fel paket av maptun så har inte vågat montera det ännu då jag inte vet om jag måste skicka tillbaka hela paketet eller bara dem delar som vart fel. Hoppas jag får svar från dem under dagen så ja kan byta luftfiltret och tändstiften och kolla om det går bättre då smile

Boodh
15 april 2014 · 32 Inlägg

Härligt att kunna hjälpa till.

Har hört att när lamndavärdet ligger på 1 (optimalt vid tomgång) så är det 1 del bränsle och ca 15 delar luft. (massa, inte volym tongue) Med andra ord en himla skillnad om man vill räkna volym (liter..)

Sen vill man ju inte ha hela 1 i lambda när du trycker på gasen i din turbomotor men det ska fortfarande in en hel del luft wink

Återkom gärna hur det har gått för dig smile

Mickius
15 april 2014 · 4 670 Inlägg

Boodh skrev:
Härligt att kunna hjälpa till.

Har hört att när lamndavärdet ligger på 1 (optimalt vid tomgång) så är det 1 del bränsle och ca 15 delar luft. (massa, inte volym tongue) Med andra ord en himla skillnad om man vill räkna volym (liter..)

Sen vill man ju inte ha hela 1 i lambda när du trycker på gasen i din turbomotor men det ska fortfarande in en hel del luft wink

Återkom gärna hur det har gått för dig smile

Ska vara petig 1 del luft och 14,7 delar bensin är Lambda 1 på bensin. Notera på bensin!

Lambda 1 för E85 är 9,765 delar luft

Lambda 1 för ren Etanol är 9,0 delar luft

Senast redigerat av Japs-Micke (15 april 2014)

Boodh
15 april 2014 · 32 Inlägg

Japs-Micke skrev:

Boodh skrev:
Härligt att kunna hjälpa till.

Har hört att när lamndavärdet ligger på 1 (optimalt vid tomgång) så är det 1 del bränsle och ca 15 delar luft. (massa, inte volym tongue) Med andra ord en himla skillnad om man vill räkna volym (liter..)

Sen vill man ju inte ha hela 1 i lambda när du trycker på gasen i din turbomotor men det ska fortfarande in en hel del luft wink

Återkom gärna hur det har gått för dig smile

Ska vara petig 1 del luft och 14,7 delar bensin är Lambda 1 på bensin. Notera på bensin!

Lambda 1 för E85 är 9,765 delar luft

Lambda 1 för ren Etanol är 9,0 delar luft

Jo men skulle inte du säga att 14,7 = ca 15?

Ser inte vad decimaltalet gör för nytta i denna tråd, och det handlar ju om en bensinmotor i detta fall.
Vad Lambdavärdet 1 innebär på E85 osv är väl ganska så oväsentligt i denna tråd?

TheRaz
15 april 2014 · 28 Inlägg

Och där började checkengine-lampan lysa.. var ute och provstartade för att se om det var någon skillnad och då lös checkengine lampan... dock fortfarande ingen skilland på bilen förutom ljudet så kan den felaktiga blandningen orsaka att lmm slår ifrån och tänder CE lampan?

Mickius
15 april 2014 · 4 670 Inlägg

Boodh skrev:

Japs-Micke skrev:

Boodh skrev:
Härligt att kunna hjälpa till.

Har hört att när lamndavärdet ligger på 1 (optimalt vid tomgång) så är det 1 del bränsle och ca 15 delar luft. (massa, inte volym tongue) Med andra ord en himla skillnad om man vill räkna volym (liter..)

Sen vill man ju inte ha hela 1 i lambda när du trycker på gasen i din turbomotor men det ska fortfarande in en hel del luft wink

Återkom gärna hur det har gått för dig smile

Ska vara petig 1 del luft och 14,7 delar bensin är Lambda 1 på bensin. Notera på bensin!

Lambda 1 för E85 är 9,765 delar luft

Lambda 1 för ren Etanol är 9,0 delar luft

Jo men skulle inte du säga att 14,7 = ca 15?

Ser inte vad decimaltalet gör för nytta i denna tråd, och det handlar ju om en bensinmotor i detta fall.
Vad Lambdavärdet 1 innebär på E85 osv är väl ganska så oväsentligt i denna tråd?

Bättre va noga med det man skriver då många är fantastiskt duktiga på o snappa upp siffror sen blev dom helt plötsligt rätt smile

Och anledningen till e85 är för många kör biopowerprogramm i sina saab så skrev med det oxå!

Vad jag kan se står det ingenstanns om bilen framförs på bensin eller e85?

Senast redigerat av Japs-Micke (15 april 2014)

spokenratt
15 april 2014 · 3 860 Inlägg

Om motorlampan tänts så kolla felkoderna...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Boodh
15 april 2014 · 32 Inlägg

Japs-Micke skrev:

Boodh skrev:

Japs-Micke skrev:

Ska vara petig 1 del luft och 14,7 delar bensin är Lambda 1 på bensin. Notera på bensin!

Lambda 1 för E85 är 9,765 delar luft

Lambda 1 för ren Etanol är 9,0 delar luft

Jo men skulle inte du säga att 14,7 = ca 15?

Ser inte vad decimaltalet gör för nytta i denna tråd, och det handlar ju om en bensinmotor i detta fall.
Vad Lambdavärdet 1 innebär på E85 osv är väl ganska så oväsentligt i denna tråd?

Bättre va noga med det man skriver då många är fantastiskt duktiga på o snappa upp siffror sen blev dom helt plötsligt rätt smile

Och anledningen till e85 är för många kör biopowerprogramm i sina saab så skrev med det oxå!

Vad jag kan se står det ingenstanns om bilen framförs på bensin eller e85?

True that! Jag var lite trångsynt och utgick ifrån att den framfördes på bensin, eftersom det inte stod något annat smile

TheRaz
15 april 2014 · 28 Inlägg

Jag lyfte av tändkassetten och det var lite blött där i så jag blåste rent "hålen" runt tändstiften med tryckluft, blåste även ur tändhattarna och nu går bilen mycket bättre, fortfarande lite slö men nu är det tillräckligt lite för att jag skulle kunna tänka mig att det är luftfiltret som är problemet. CE lampan slutade även lysa och dök inte upp under den ~1km provturen jag tog för att kolla så att allt funka. fortfarande lågt laddtryck men som sagt så har jag inte bytt luftfiltret ännu.

Sen när jag endå har en tröd uppe tänkte jag bara höra om någon vet ifall denna: http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals … ter-p48500 funkar med en saab 9-5 -00?

Boodh
15 april 2014 · 32 Inlägg

Härligt att det börjar lösa sig för dig!

Vet inget specifikt angående Kjells variant av OBD2läsare, har gett bort teknikmagasinets variant  till en kompis som arbetar som mekaniker (främst traktorer men mycket bilar privat) och han verkar rånöjd smile

Kan tänka mig att de är rätt lika överlag smile

TheRaz
15 april 2014 · 28 Inlägg

Boodh skrev:
Härligt att det börjar lösa sig för dig!

Vet inget specifikt angående Kjells variant av OBD2läsare, har gett bort teknikmagasinets variant  till en kompis som arbetar som mekaniker (främst traktorer men mycket bilar privat) och han verkar rånöjd smile

Kan tänka mig att de är rätt lika överlag smile

Nytt luftfilter, nya tändstift och nytt bränslefilter senare går den som en klocka smile

Erick
15 april 2014 · 4 767 Inlägg

TheRaz skrev:

Boodh skrev:
Härligt att det börjar lösa sig för dig!

Vet inget specifikt angående Kjells variant av OBD2läsare, har gett bort teknikmagasinets variant  till en kompis som arbetar som mekaniker (främst traktorer men mycket bilar privat) och han verkar rånöjd smile

Kan tänka mig att de är rätt lika överlag smile

Nytt luftfilter, nya tändstift och nytt bränslefilter senare går den som en klocka smile

Gött att det löste sej smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
SeljAset
8 maj 2014 · 2 Inlägg

Exakt samma sak hände på min Saab 9-5 2.3 -02. Har dock inte löst problemet ännu, bytt oljefilter bränslefilter magnetventil, hade dock inte en tanke på luftfiltret, då det byttes ut förra året..

Hur högt går eller gick din turbo mätare innan byte av luftfilter? På min går det inte ens upp på det gula hmm och vill också tillägga att detta problem uppstod efter första ''vår-tvätten''.

TheRaz
8 maj 2014 · 28 Inlägg

SeljAset skrev:
Exakt samma sak hände på min Saab 9-5 2.3 -02. Har dock inte löst problemet ännu, bytt oljefilter bränslefilter magnetventil, hade dock inte en tanke på luftfiltret, då det byttes ut förra året..

Hur högt går eller gick din turbo mätare innan byte av luftfilter? På min går det inte ens upp på det gula hmm och vill också tillägga att detta problem uppstod efter första ''vår-tvätten''.

Den laddade inget utan när den "gick som en klocka" gick den bra som "sugmotor", men strax där efter började den gå dåligt igen, tyvärr var det turbon som hade rasat, som tur var får jag en helt ny turbon av bilfirman så det löste sig rätt okej endå.

Testa blåsa rent tändkassetten med tryckluft om du har tillgång till det smile

Samt kolla alla vakuumslangar + evap slangar med, hittade en hel del som var söndertorkade i min motor, sen kan du lyfta på motorkåpan och kolla backventilen till vevhusventilationen, den var trasig på min också.

Lycka till med bilen smile

Senast redigerat av TheRaz (8 maj 2014)

SeljAset
9 maj 2014 · 2 Inlägg

Ok gött att det löste sig för dig! smile

Har kollat igenom vakumslangarna, dom va torra men inte något läckage, får ta en titt på evap slangarna också då. Tändkasseten bytte jag ut men fortfarande samma problem.hmm

Kan också tillägga att den ryker som tusan på morgonen blir ett stort blått moln, så det fick mig till att byta ut vevhusventilationen, det blev snäppet bättre men inte perfekt, ska ta en titt på backventilen då.smile

Men blir att åka in till biltema å köpa nytt luftfilter å se om det kan vara det som spökar. Men verkar nästan för lätt för att det skulle kunna vara så.

Återkommer när jag bytt luftfilter å kollat backventil + evap slangar. :-)

Erick
9 maj 2014 · 4 767 Inlägg

SeljAset skrev:
Ok gött att det löste sig för dig! smile

Har kollat igenom vakumslangarna, dom va torra men inte något läckage, får ta en titt på evap slangarna också då. Tändkasseten bytte jag ut men fortfarande samma problem.hmm

Kan också tillägga att den ryker som tusan på morgonen blir ett stort blått moln, så det fick mig till att byta ut vevhusventilationen, det blev snäppet bättre men inte perfekt, ska ta en titt på backventilen då.smile

Men blir att åka in till biltema å köpa nytt luftfilter å se om det kan vara det som spökar. Men verkar nästan för lätt för att det skulle kunna vara så.

Återkommer när jag bytt luftfilter å kollat backventil + evap slangar. :-)

Har du känt på axeln i turbon? Stort blått moln vid kallstart kan ofta varna för att turbon håller på att ge upp.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
TheRaz
9 maj 2014 · 28 Inlägg

SeljAset skrev:
Ok gött att det löste sig för dig! smile

Har kollat igenom vakumslangarna, dom va torra men inte något läckage, får ta en titt på evap slangarna också då. Tändkasseten bytte jag ut men fortfarande samma problem.hmm

Kan också tillägga att den ryker som tusan på morgonen blir ett stort blått moln, så det fick mig till att byta ut vevhusventilationen, det blev snäppet bättre men inte perfekt, ska ta en titt på backventilen då.smile

Men blir att åka in till biltema å köpa nytt luftfilter å se om det kan vara det som spökar. Men verkar nästan för lätt för att det skulle kunna vara så.

Återkommer när jag bytt luftfilter å kollat backventil + evap slangar. :-)

Detdär låter tyvärr som att det blir ett turbobyte för dig. Kolla axeln

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang