Vinkelväxel / Hylsan V70R AWD - Lite funderingar och reflektioner

Zwudda Refined
19 mars 2011 · 1 770 Inlägg

Hallå där ute!
Jag håller på att riva ner höger kardan fram just nu då jag skall ha ner vinkelväxeln för att se vad problemet med min havererade AWD är.
Lite allmäna tips och trix sådär är alltid välkommet, är ganska ny på detta med AWD bilar.
Och där av min andra fråga med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27308/27308-54d640d9a92e0a6e347c8df6db17920d.jpg
Är det något sådant som det fungerar? Ursäkta mina dåliga storleksförhållande men hoppas alla förstår hur det menas.

Min stora fundering är just nu, om hylsan imellan växellådan och vinkelväxeln skulle vara slut/kass, skulle den då driva höger fram? Den bör ju inte kunna det om det inte är något annat jag har missat.

För har man uppe min bil i luften nu så kan man snurra på utgående kardan utan att det händer ett smack fram.

Hur går era tankar ang. detta?

MVH Emil

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 mars 2011 · 13 749 Inlägg

drivaxeln går rakt igenom vinkelväxeln och in i lådan
svårt att förklara innan man river ner det
och nu var det ruskigt länge sen jag rev ner en R awd vinkelväxel men hylsan sitter mellan lådan och vinkelväxeln men sen fortsätter drivaxeln in i diffen på lådan så hylsan är det som driver vinkelväxeln och den brukar först glappa sen brukar den bara kugga över på splinsen och då slutar det driva

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Zwudda Refined
19 mars 2011 · 1 770 Inlägg

Okej. Jo, det låter svårt att få en bild av det i huvudet. Men det ger sig nog när det väl är nere. Men om man har lite tur Då så kanske det bara är hylsan som har gett sig då?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 mars 2011 · 13 749 Inlägg

tyvärr brukar vinkelväxeln dö samtidigt

önskar att jag hade lite klarare bilder i mitt huvud
endå så hjälpte jag polarn med en xc70 härom veckan men tittade aldrig på lådan så utan vi funderade bara på varför vinkelväxeln vägrade släppa sen våldade vi loss lådan från motorn sen drog jag och jobbade

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
19 mars 2011 · 2 307 Inlägg

Precis som tidigare talare så går höger drivaxel igenom lådan annars e det rätt. Å ja om du har riktigt mkt flaxså kanske det räcker med hylsan..

Förbered dig dock på bägge.

Om båda framhjulen står låsta så skall du inte kuna vrida kardanen då e det pajj.. Men viscon händer ju med att den e slut.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Zwudda Refined
20 mars 2011 · 1 770 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Precis som tidigare talare så går höger drivaxel igenom lådan annars e det rätt. Å ja om du har riktigt mkt flaxså kanske det räcker med hylsan..

Förbered dig dock på bägge.

Om båda framhjulen står låsta så skall du inte kuna vrida kardanen då e det pajj.. Men viscon händer ju med att den e slut.

Jo, men jag har ingen kardan på bilen. Och snurrar man på "plattan" man bultar fast kardanen i på vinkelväxeln så händer absolut inget alls. Bara går i tomme. Samma om man snurrar något av däcken rör det sig inget alls.

Zwudda Refined
20 mars 2011 · 1 770 Inlägg

Growe skrev:
tyvärr brukar vinkelväxeln dö samtidigt

önskar att jag hade lite klarare bilder i mitt huvud
endå så hjälpte jag polarn med en xc70 härom veckan men tittade aldrig på lådan så utan vi funderade bara på varför vinkelväxeln vägrade släppa sen våldade vi loss lådan från motorn sen drog jag och jobbade

Okej.
Börjar nästan kännas lite som jag har tagit mig vatten över huvudet med det här projektet...
Får se hur långt jag kommer i morgon. Har inga vidare specialverktyg eller avdragare mm.
Men menar du att det var problem att få bort vinkelväxeln ifrån lådan efter att ni tagit av kardanen?

MVh

Zwudda Refined
20 mars 2011 · 1 770 Inlägg

Tack för svaren.
Men är det "bara" att dra ur drivaxeln ut vinkelväxeln precis som på en vanlig 85x70?
Eller är det något annat man bör tänka på?

JaggaChafen Tesla Senior Technician
20 mars 2011 · 2 307 Inlägg

Drivaxeln e bara å dra ut. vinkelväxeln e inga problem den heller. Förutom dom översta skruvarna som e duktigt bökiga å komma till.

Hylsan sitter bra fast i lådan dock. Jag brukar använda en luftmejsel för å få loss den.

Den nya hylsan skall värmas innan den trycks dit igen.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Zwudda Refined
20 mars 2011 · 1 770 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Drivaxeln e bara å dra ut. vinkelväxeln e inga problem den heller. Förutom dom översta skruvarna som e duktigt bökiga å komma till.

Hylsan sitter bra fast i lådan dock. Jag brukar använda en luftmejsel för å få loss den.

Den nya hylsan skall värmas innan den trycks dit igen.

Tackar åter igen smile

Baro Awesome
9 maj 2014 · 178 Inlägg

Tänk på att dom äldre hylsorna var ej härdade så dom håller inte lika bra, finns nya härdade att köpa och värm den då inte allt för mycket innan du trycker på den då härdningen blir sämre smile

(Oj såg nu att de var en gammal tråd men jaja de kanske hjälper någon iaf)

Senast redigerat av Baro (9 maj 2014)

Kolla gärna in mitt s70 awd och v70n t5 projekt! :) MVH Baro
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=291432
Volvo V70N T5 "Iridium" (2000)
Volvo s70 awd "Snövit" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang